۶۳ هزار خودرو در انبار ایرانخودرو و سایپا / کاهش تولید و فروش دو غول خودروسازی کشور

0
با وجود اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی، هنوز ۶۳هزارو ۶۰۸دستگاه خودرو در پارکینگ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پارک است.

این اطلاعات در تازه‌ترین گزارش تولید و فروش این شرکت‌ها در سامانه اطلاعات ناشران بورس، موسوم به کدال اعلام و به افت قیمت سهام این دو شرکت منجرشد.به گزارش همشهری، با وجود اجرای طرح جنجالی اعطای وام ۲۵میلیون تومانی برای خرید خودرو در پاییز امسال، اطلاعات مالی جدیدی که در سامانه رسمی اطلاعات ناشران بورس (کدال) منتشر شده است نشان می‌دهد همچنان مقدار فروش خودرو نسبت به تولید آن وضعیت مناسبی ندارد و حتی آمار تولید ۲شرکت ایران خودرو و سایپا نسبت به سال‌های قبل کاهش نشان می‌دهد.

چندی پیش مدیران شرکت‌های خودروساز در واکنش به سخنان یک مقام دولتی که اعلام کرده بود فروش خودروسازها کاهش یافته است، مدعی شده بودند فروش آنها کاهش نیافته و حتی هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در نیمه نخست سال در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد ایران خودرو همیشه ۳۷هزار دستگاه خودرو کف کارخانه دارد و این موضوع تازه‌ای نیست. اما بلافاصله پس از سخنان او، اطلاعات مالی ۶ماهه شرکت‌های خودروساز نشان داد که فروش این شرکت‌ها و سودآوری آنها کاهش یافته است.

در این اطلاعات حتی سود شرکت ایران خودرو که در ابتدای سال ۲۲۱ریال برای سال ۹۴پیش‌بینی شده بود به ۵۷ریال کاهش یافته بود که نشان می‌داد سود ایران‌خودرو در نیمه نخست سال، ۷۵درصد کاهش یافته است.

گروه خودرو‌سازی‌ سایپا هم که هنوز گزارش مالی ۹ماهه‌اش را منتشر نکرده در گزارش مالی ۶ماهه‌اش که به امضای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره هم رسیده تأکیدکرده در سال‌جاری به ازای هر سهم ۱۷۵ریال زیان خواهد کرد. اما این پایان کار نبود؛ شرکت ایران‌خودرو بعد از این هم در گزارش مالی ۹ماهه‌اش پیش‌بینی سود سال ۹۴را حتی از ۵۷ریال به ۴۵ریال کاهش داد.

در چنین شرایطی دیروز هم اطلاعات جدید مربوط به تولید و فروش شرکت‌های خودرو ساز منتشر شد و نشان داد هنوز ۶۳هزارو ۶۰۸دستگاه خودرو در پارکینگ خودرساز‌ها پارک است.این اطلاعات به افت قیمت سهام شرکت‌های خودروساز در بورس منجر شد.

آمارها نشان می‌دهد شرکت ایران‌خودرو از ابتدای سال تاکنون۳۴۷هزارو۴۹۴دستگاه خودرو تولید کرده که از این مقدار ۳۲۱هزارو ۹۱۰دستگاه را فروخته است. شرکت سایپا نیز در ۹ماهه امسال ۲۱۵هزارو ۲۴۲دستگاه خودرو تولید کرده که از این مقدار ۱۷۷هزارو ۲۱۸دستگاه را فروخته است. یعنی هنوز ۲۵هزارو ۵۸۴دستگاه در پارکینگ‌های ایران خودرو و ۳۸هزارو ۲۴دستگاه خودرو در پارکینگ‌های سایپا موجود است.

قیمت سهام ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون از ۳۱۶۴ریال به ۱۵۶۲ریال نزول کرده است. قیمت سهام سایپا نیز تحت‌تأثیر این رویداد‌ها از ۱۶۴۱ریال به ۸۸۲ریال رسیده است. طبق این آمارها، فروش شرکت‌های خودروساز اگرچه ممکن است تحت‌تأثیر اعطای وام ۲۵میلیون تومانی خودرو اندکی رشد کرده باشد اما همچنان روند نزولی را طی می‌کند و این طرح بیشتر نقش مسکن را داشته و شوک کوچکی بر مشکلات مالی خودرو‌سازان بوده است.

شرکت ایران خودرو در نیمه نخست امسال هم نسبت به پارسال ۴۹هزارو۳۱۱دستگاه خودرو فروخت؛ این رقم به معنی آن است که ایران خودرو در دوره مزبور ۱۸.۵درصد خودرو کمتر فروخته است. بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی در نیمه اول امسال ۲۶۰هزارو۶۴۲دستگاه خودرو تولید کرده که از این مقدار ۲۱۶هزارو ۱۴۰دستگاه را فروخته بود.بیشترین افت فروش مربوط به رانا و سمند بود که به‌ترتیب ۵۴و ۳۴درصد افت فروش در نیمه نخست سال داشتند.

فروش سایپا نیز در نیمه اول سال ۲۴درصد کاهش داشت. شرکت سایپا با وجود آنکه در آذر‌ماه از ۲۸هزار و ۳۴۳دستگاه تولیدی‌اش، ۲۸هزارو ۸۴۸دستگاه را فروخته است اما هنوز نتوانسته فاصله ۱۷درصدی تولید و فروش ۹ماهه را جبران کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ