درآمد گوگل ۴ برابر درآمد ارزی ایران!

0
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: درآمد ارزی ایران در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار بود این درحالی است که درآمد گوگل در سال گذشته ۶۴ میلیارد دلار بود چرا که یک پورتال قوی در فضای مجازی است.
حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی در حالی روز گذشته این برآورد را اعلام کرد که به‌رغم فراگیر بودن استفاده از اینترنت در ایران، کشور ما در زمینه تولید فناوری‌های روز و فضاهایی که بتوان از آن طریق کسب درآمد کرد کاستی‌های زیادی دارد.
اینترنت در ایران بیش از دو دهه سابق دارد، اما در دو سه سال اخیر و با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، ضریب استفاده از اینترنت در کشور ما تا بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. فضای مجازی از جمله سه کسب‌وکار پردرآمد این روز‌هاست.
 در دنیای اطلاعات و ارتباطات کشور‌های مختلف با استفاده از این فضا کسب درآمد می‌کنند، اما در ایران همچنان زمینه‌های لازم برای رونق کسب‌وکار مجازی و بردن سود‌های بالا از این طریق مهیا نشده است، چنانکه به گفته عضو شورای عالی فضای مجازی درآمد گوگل حدود چار برابر درآمد ارزی ایران در یک سال است.
روز گذشته عاملی در نشست دانش‌آموز و ضرورت ارتقای سواد اینترنتی با نگاه به رسانه‌های آموزشی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد با بیان این مطلب، اظهار داشت: فضای مجازی به نوعی فضای واقعی است. بخشی از ارتباطات در این فضا شکل می‌گیرد از جمله خرید، پرداخت پول و مسائل مختلف شهری. به گزارش تسنیم، وی افزود: استفاده مناسب از ظرفیت فضای مجازی برای زندگی سالم دارای اهمیت است. این محیط در کنار ظرفیت‌ها، تهدیداتی هم دارد. دولت کره در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد تا سال ۲۰۱۳ شهروندان این کشور برای ارائه خدمات نیاز به مراجعه به دفاتر دولتی ندارند و تمام خدمات از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد.
این در حالی است که در ایران دائم در مشغله‌های کاذب فضای مجازی غرق هستیم که اجازه زندگی عادی را به شهروندان نمی‌دهد. عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: فضای مجازی مانند دنیای واقعی دارای عناصر مثبت و منفی است. هر پدیده‌ای که در محیط مجازی می‌آید، ارزش افزوده آن بالاست.
در این فضا بین هدایت و سعادت یک کلیک فاصله است یعنی اگر از این محیط استفاده بهینه نکنیم دچار آسیب خواهیم شد و در چنین شرایطی شناخت صحیح از فضای مجازی بسیار اهمیت دارد. استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: آموزش و پرورش حدود ۱۴ میلیون مخاطب دارد که می‌تواند الزامات آموزش مجازی را برای آنها فراهم کند. انسان یک موجود اجتماعی است و نمی‌توانیم به او بگوییم که با سایران ارتباط نداشته باشد اما می‌توانیم برای او زمینه‌های شناخت دقیق را فراهم کنیم.
عاملی بیان کرد: امروز روزانه ۱۲ میلیارد ایمیل تبادل می‌شود و بی‌وفایی اینترنتی ایجاد شده است به گونه‌ای که همه خانواده سرگرم موبایل شده‌اند و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر کمرنگ است. او با اشاره به حضور بدون فاصله در فضای مجازی گفت: در این محیط همه همسایه شدن جهانی اتفاق افتاده و فضای مجازی همه افراد را در کنار هم قرار داده است. غلبه فرهنگی به لحاظ محتوا و خدمات ارائه شده نیز با دنیای غرب است و جهان اسلام از این محیط عقب است. عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: اگر در مواجهه با فضای مجازی فعالانه عمل نکنیم، محیط بر ما غلبه خواهد کرد، هم‌اکنون شبکه‌های اجتماعی بازتولید فرهنگ دبیرستان‌های آمریکاست. پسر جوان نامحرم با دختر جوان نامحرم دوست می‌شود و هر فردی که تعداد فرندهایش بیشتر باشد به خود افتخار می‌کند و آن را نوعی امتیاز می‌داند.
عاملی تصریح کرد: فضای مجازی دارای امتیازات مثبتی است. به‌عنوان مثال آموزش و پرورش می‌تواند تلبت را جایگزین کتاب‌های درسی کند؛ ماهانه ۱۲ میلیارد DVD در اینترنت تبادل اطلاعات می‌شود و اگر نهادهای فرهنگی ما دارای پورتال‌های قوی باشند و خدمات حرفه‌ای ارائه کنند، می‌توانیم در فضای مجازی تاثیرگذار باشیم.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: درآمد ارزی ایران سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار بود. این در حالی است که درآمد گوگل در سال گذشته ۶۴ میلیارد دلار بود، چرا که یک پورتال قوی در فضای مجازی است به همین دلیل در این فضا صرفا نباید به دنبال فیلترینگ و محدودیت باشیم بلکه تاکید و توجه اصلی ما باید بر تولید محتوا و قدرت استفاده از این محیط باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ