اسامی و جرم ۱۱ زندانی که بین ایران و آمریکا مبادله می شود

0

ایران چهار زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار را در جریان “تبادل زندانی” با آمریکا آزاد کرده است.

جیسون رضاییان،سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار زندانی هستند که امروز شنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) آزاد شده‌اند.

ایرنا گزارش داده است که در مقابل آزادی این افراد، هفت زندانی ایرانی در آمریکا آزاد شده‌اند. این خبرگزاری نام این زندانی‌ها را نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی معرفی کرده است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که توافق بر سر آزادی این زندانی‌ها بعد از ۱۴ ماه مذاکره در ۲۴ ساعت گذشته به دست آمده است.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است که ایران زندانی پنجمی را هم “بدون ارتباط به تبادل زندانی‌ها” آزاد می‌کند. مقام‌های ایرانی این موضوع را تایید نکرده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است که آزادی زندانی‌های “دوتابعیتی” در ایران “در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام” صورت گرفته است.

خبر آزادی چهار زندانی ایرانی-آمریکایی در حالی منتشر شده است که انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر آغاز مرحله اجرای توافق هسته‌ای ایران در وین با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا اعلام شود.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که زمان‌بندی تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا ربطی به اجرای توافق هسته‌ای ایران ندارد.

نادر مُدانلو (متولد ۱۹۶۱، جویبار)، بازرگان ایرانی-آمریکایی و موسس شرکت فاینال آنالیسیس است که در ژوئن ۲۰۱۰ با اتهام از سوی وزارت دادگستری آمریکا برای تامین سخت‌افزار و فن‌آوری ماهواره‌ای برای ایران و نقض محدودیت‌های صادراتی آمریکا روبه‌رو شد. روزنامه واشینگتن پست، مدانلو را رییس پیشین یک کمپانی ماهواره‌ای در ایالت مریلند معرفی کرده است.

نادر مدانلو در ایران متولد شده و بعداً به شهروندی ایالات متحده در آمده است. وی در محله پوتومک در حومه واشینگتن دی. سی ساکن است.

فاراتل یک شرکت ایرانی در زمینۀ صنایع الکترونیک است. شرکت فاراتل (سهامی خاص) در سال ۱۳۵۲ خورشیدی (۱۹۷۳ میلادی) به وسیله بهرام مکانیک اصفهانی و خسرو افقهی، در تهران، ایران تأسیس شد.

آقایان بهرام مکانیک و خسرو افقهی به جرم ارسال نزدیک به ۲۴ میلیون دلار تجهیزات الکترونیکی به ایران از طریق شرکت آمریکایی اسمارت پاور سیتسمز که به آن‌ها تعلق داشته در ایالات متحده دستگیر شده‌اند.

دادگاهی در آمریکا «علی صابونچی» ساکن «مریلند» را به اتهام نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران گناهکار شناخته است. وی با احتمال محکومیت حبس ۲۰ ساله مواجه است.
دادگاهی در آمریکا یک فرد ساکن «مریلند» را به اتهام نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران، گناهکار شناخت. بنا بر بیانیه روز دوشنبه مرجع قضایی، یک دادگاه فدرال طی دو هفته بررسی پروند «علی صابونچی» ۳۴ ساله، اتهامات علیه وی را وارد دانسته است.

آقای صابونچی متهم بود که بر خلاف ممنوعیت های اعلام شده از سوی آمریکا برای تجارت با ایران، اقلامی نظیر قطعات فیلتر فولاد ضدزنگ که عموما در صنایع نفت و کاربرد دارد و همچنین پمپ، دریچه و دیگر اجناس صنعتی را با همکاری افرادی دیگر به ایران منتقل کرده است.

نیما گلستانه دانشجوی ۲۹ ساله ایرانی در تاریخ ۱۲ فوریه توسط مقامات آنکار به واشنگتن تحویل داده شده است . این دانشجوی ایرانی به درخواست اف بی آی از سوی پلیس بین الملل ( اینترپل ) نیز تحت تعقیب قرار داشته و حکم بازداشتش نیز صادر شده بود .

این هکر متهم به نفوذ به سیستم های کامپوتری شرکت های آیرودینامیکی بوده و از این طریق نرم افزارهای زیادی را به ارزش چندین میلیون دلار به سرقت برده است .

زندانیان آزادشده در ایران

جیسون رضاییان: جاسوس آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست در ایران که در تابستان ۱۳۹۳ بازداشت شد. او در دادگاه پس از مجرم شناخته شدن در اتهام جاسوسی به زندان محکوم شد. دوره زندان آقای رضاییان اعلام نشده است.

سعید عابدینی: کشیش ایرانی-آمریکایی است که حدود سه سال و نیم پیش بازداشت و در اوین زندانی شد. اوایل زمستان سال ۱۳۹۱ خورشیدی او ابتدا به اعدام و پس از تجدید نظر به هشت سال زندان مجکوم شد.

امیر حکمتی: آمریکایی ایرانی‌تبار که اواخر پاییز سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام جاسوسی برای آمریکا محاکمه شد. او ابتدا به اعدام و بعد از تجدید نظر به ده سال زندان محکوم شد.

نصرت‌الله خسروی رودسری: پیش از این در گزارش‌های مربوط به زندانیان ایرانی-آمریکایی نام این فرد ذکر نشده بود.

وکیل مدافع امیر حکمتی شهروند دیگر ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی است به خبرگزاری تسنیم گفت: “صبح امروز موکلم تماس گرفت و گفت قوه‌ قضائیه او را احضار کرده است”.

 دوازده ایرانی در آمریکا به اتهام “دور زدن تحریم‌ها” زندانی هستند که هفت نفر از آنها آزاد شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ