دلار ارزان شد/ مردم در صف فروش دلار

0
همزمان با نزدیک‌شدن به روز اجرای برجام، بازار ارز شاهد نوسانات نزولی است، صراف‌ها علت این کاهش قیمت را اخبار مربوط به لغو تحریم و برجام می‌دانند.

نرخ دلار که از چند هفته قبل روند صعودی را پیش گرفته بود از روزهای پایانی هفته گذشته وارد مدار نزولی شد و روند کاهشی را امروز هم طی کرد.

روند نزولی قیمت دلار بعد از آن آغاز شد که دلار در بازار آزاد تا ۳۷۳۰ تومان هم بالا رفت، هرچند به‌اعتقاد مسئولان بانک مرکزی دلار به این قیمت‌ها نرسید و میانگین نرخ فروش دلار در سامانه مخصوص بانک مرکزی و صرافان ۳۷۰۰ تومان بوده است.

ولی روند نزولی قیمت دلار بعد از آن رسماً آغاز شد که مواضع رسمی دولت در خصوص نرخ دلار اعلام و تأکید شد دولت بنا ندارد نرخ ارز افزایش یابد. البته دولتی‌ها این را هم گفتند که بعد از برجام وضع بازار ارز تغییر خواهد کرد و حتی قول دادند نرخ طلا و ارز بعد از برجام ارزان شود.

به‌خلاف دولت اما کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش قیمت دلار بعد از برجام دوام نخواهد داشت و ممکن است نرخ ارز باز هم افزایش یابد. این نکته‌ای است که امروز عبده تبریزی به تسنیم گفته و تأکید کرده، “بعد از اجرای برجام قیمت ارز قطعاً پایین نخواهد آمد، دلیلی ندارد از اقتصاد ملی کشور دفاع نکنیم و به‌محض اینکه مقداری ارز نصیب کشور می‌شود، شروع به واردات و از اولویت‌های اقتصاد ملی صرف‌نظر کنیم”.

به گزارش تسنیم، بیش از شش ماه از تفاهم هسته‌ای “برنامه جامع اقدام مشترک” بین ایران و گروه ۱+۵ گذشته است. کشورها تعهدات خود را انجام داده‌اند و امروز (شنبه) پس از انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران، به‌صورت رسمی وارد “روز اجرا” خواهیم شد.

بسیاری از مسئولان ارشد دولتی به‌ویژه معاون ارزی بانک مرکزی این وعده را داده بودند که وضعیت بازار ارز بعد از برجام بهتر شود، حتی معاون وزیر نفت به مردم قول داده بود که طلا و دلار بعد از برجام ارزان شود.

ولی با وجود این و به‌خلاف اعلام دلایل افزایش نرخ ارز از جمله افزایش نرخ ارز از سوی دولت برای جبران کسری بودجه، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی این نظرات را رد کرده و گفته: برخی تصور می‌کنند که دولت برای تأمین ریال و منابع بودجه قیمت ارز را بالا می‌برد که اصلاً این‌گونه نیست و تعجب می‌کنم از اظهارات این افراد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارد که دولت هیچ‌وقت برای تأمین منابع مالی اقدام به افزایش نرخ ارز نمی‌کند و نکرده و این برنامه را ندارد.

به‌اعتقاد سکاندار برج میرداماد، نوسانات نرخ ارز تحت تأثیر اخباری است که منتشر می‌شد. سیف هم برجام را سرآغاز نوسانات نزولی در بازار ارز اعلام و تأکید کرده، “اخبار مثبتی در پیش است که اثرات خود را خواهد داشت و بعد از اجرای برجام با توجه به آزاد شدن منابع ارزی و ایجاد ارتباطات برای نظام بانکی شرایط و وضعیت مناسب ایجاد خواهد شد”.

همان‌طور که رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارد “اخبار” مثبت و منفی از برجام تأثیر مستقیم بر بازار ارز دارد و به همین خاطر از چند هفته قبل از اجرای برجام بازار شاهد افت و خیز شدید بوده است.

گفت‌وگو با صراف‌ها و فعالان بازار ارز هم البته این مهم را تأیید می‌کند؛ یکی از صراف‌های باسابقه خیابان فردوسی می‌گوید: اعلام خبرهای برجام و لغو تحریم‌ها موجب افت قیمت دلار شده است.

صراف دیگری این را می‌گوید که با توجه به وضعیت فعلی بازار، پیش‌بینی آینده بازار ارز برای کسی مقدور نیست.

وی اما این را می‌گوید که این روزها بازار ارز “خبری” شده است و اصلاً نمی‌توان حدس زد که قیمت‌ها تا ساعت دیگر چه می‌شود، چه رسد به روز یا روزهای بعد!

یکی دیگر از فعالان بازار ارز از بی‌جان بودن این بازار می‌گوید و اضافه می‌کند: مردم که در زمان گرانی دلار خریده بودند این روزها برای فروش به خیابان فردوسی می‌آیند.

وی تأکید می‌کند: این یعنی باز هم مردم ضرر کردند و سود به جیب کسانی رفت که به‌عمد دلار را گران کرده بودند.

صراف‌ها می‌گویند دلار امروز در بازار ارز ۳۵۸۵ تومان قیمت خورده درحالی که سه‌شنبه هفته قبل نرخ دلار تا ۳۷۳۲ تومان هم بالا رفته بود.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ