رنگ چشم چه ربطی به سلامتی دارد؟

0
سبز، آبی، خاکستری و قهوه ای، رنگ های کلی چشم هستند و هر کدام می توانند روشن تر و یا تیره تر باشند. تحقیقات نشان داده است که رنگ چشم با سلامتی و روحیات افراد در ارتباط است.
تبیان: قسمت رنگی هر چشم، همان عنبیه چشم می باشد. عنبیه رنگی است، زیرا در الیاف آن رنگدانه هایی، برای حفاظت آن از آسیب نور نهفته است. بیشتر رنگدانه ها در قسمت عقب عنبیه گرد آمده اند و در قسمت جلو، رنگدانه زیادی وجود ندارد. به همین دلیل قسمت جلوی عنبیه بسیار شفاف و بی رنگ است.

رنگ چشم در انسان دارای طیف متغیری است. سبز، آبی، خاکستری و قهوه ای، رنگ های کلی چشم هستند و هر کدام می توانند روشن تر و یا تیره تر باشند. تحقیقات نشان داده است که رنگ چشم با سلامتی و روحیات افراد در ارتباط است.

چشمان تیره: کاهش احتمال تخریب ماکولا

افراد دارای رنگ چشم تیره کمتر از افراد با رنگ چشم روشن در معرض خطر تخریب ماکولا (نوعی بیماری چشمی) قرار دارند.

چشم تیره (رنگدانه تیره) بهتر اشعه ی ماورای بنفش را بلوکه کرده و مانع رسیدن آن به درون چشم و بدن می شود. نور ماوراءبنفش یک عامل جدی و خطرزا برای ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

چشمان تیره: کاهش خطر ابتلا به ملانوم

ملانوم نوعی بیماری پوستی است و در واقع سرطان پوستی با منشا سلول های ملانین دار است و عمدتا به خاطر تابش نور شدید و طولانی مدت آفتاب بروز پیدا می کند. عنبیه ی تیره رنگ از کاهش خطر ابتلا به بیماری پوستی خبر می دهد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی با رنگ چشم سبز و یا آبی بیش از سایرین در معرض خطر بروز بیماری ملانوما قرار دارند، زیرا کمبود رنگدانه های ملانین قدرت جذب و مسدود کردن نور خورشید و ماوراء بنفش حاصل از تابش آن را کاهش می دهد.

بدون در نظر گرفتن رنگ چشم هایتان، سعی کنید همیشه از عینک آفتابی و یا لنزهای جاذب نور فرابنفش استفاده کنید.

مجله سلامت زنگ چشم چشم زیبا
چشمان روشن: شخصیت رقابتی

طی سوالات و پرسشنامه های ارائه شده بین افراد با رنگ های چشم مختلف، نتیجه ی جالبی حاصل شد. افراد با رنگ عنبیه روشن مانند سبز یا آبی عمدتا کمتر از دیگران محبوب بوده و بیش از سایرین دارای شخصیت و روحیه ی رقابتی هستند. همچنین افراد دارای چشم تیره دارای شخصیت همدل تر و سخاوتمند تر بودند.

چشمان تیره: قابل اعتماد تر از سایرین

مردم به افراد دارای رنگ چشم تیره بیش از چشم سبزها و چشم آبی ها اعتماد دارند .البته اعتماد افراد تنها از طریق رنگ چشم صورت نمی گیرد. عمدتا افراد چشم روشن حالات صورت متفاوت تری نسبت به دیگران دارند و نوع چهره شان به همراه رنگ چشم در قضاوت افراد تأثیر می گذارد. هرچند که ثابت شده است که مردان دارای چشمان تیره (قهوه ای) بیش از سایرین در صدد کسب اعتماد دیگران هستند.

این اعتماد و قضاوت های صورت گرفته از روی چشم ها، بیشتر در مردان دیده می شود و در مورد  زنان کمتر صادق است.

چشمان روشن: کاهش خطر ابتلا به ویتیلیگو

ویتیلیگو یا بیماری پیسی یا برص نوعی اختلال رنگدانه ای است که در آن ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ساز) تخریب می شوند و لکه های سفید پوستی ایجاد می کند. مویی که در ناحیه ابتلا به پیسی وجود دارد نیز به رنگ سفید رشد می کند.

این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است که سلول های ایمنی بدن فرد به سلول های تولید کننده رنگدانه حمله می کند. بیماران مبتلا به پیسی در معرض ابتلا به بیماری های دیگری مانند لوپوس، دیابت نوع یک و بیماری تیروئید قرار دارند.

افراد دارای چشمان روشن (سبز، آبی، خاکستری) کمتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و آن هم احتمالا به علت کمبود رنگدانه ها و اصولا سلول های رنگدانه ساز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ