ازدواج با زنان آواره سوری تجارت جدید ترک ها

0
جنگ مصیبتی دردناکی است که مردم سه کشور مسلمان منطقه یعنی سوریه، عراق و یمن به آن دچار شده اند و سالهاست مردم این سه کشور به عنوان بازماندگان اصلی این جنگ روزهای بسیار سختی را سپری می کنند، در این بین وضعیت آوارگان سوری از مردم دو کشور یمن و عراق اسفناک تر است.
زن سوری جنایات داعش جنایات ترکیه جنایات اعراب اخبار سوریه اخبار داعش

مردم سوریه از اسفند ماه سال ۸۹ (۲۰۱۱) به یکباره با بحرانی پیش بینی نشده مواجه شدند؛ بحرانی که با رمز بقای رژیم صهیونیستی و حفظ این رژیم نامشروع و با ابزار مسلمان نماهای تکفیری به دستور سرویس های اطلاعاتی غربی و برخی کشورهای عربی آغاز شد.
مردم سوریه در ابتدای بحران این کشور سردرگم بودند و نزدیک به یک سال طول کشید که تازه متوجه شوند، کشورشان با انقلاب روبه رو نشده بلکه با یورش تروریست های تکفیری مواجه شده است.
از همان زمان آغاز بحران سوریه تکلیف و وظایف کشورهای منطقه نیز روشن شد، عربستان و قطر به دستور آمریکا تامین منابع مالی بحران سوریه را به عهده گرفتند و ترکیه نیز مسئولیت لجستیک و پشتیبانی از تروریست ها را به عهده گرفت.
رژیم صهیونیستی که منتفع ترین رژیم در بحران سوریه است نیز از غافله عقب نماند و با فروش سلاح به ترکیه (برای در اختیار قرار دادن به تروریست ها) و درمان زخمی های تروریست ها، عملا وارد بحران و یا بهتر بگوییم جنگ سوریه شد.
بیشترین ضرر در جنگ سوریه را مردم این کشور در وهله اول و سپس مردم کشورهای منطقه متحمل شده اند به ویژه مردم عربستان و قطر.
هرچند پیروزی های جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه علیه تروریست های تکفیری در چند ماه اخیر به ویژه از تاریخ هشتم مهرماه سال جاری آغاز شده اما در این بین شرایط مردم سوریه با ادامه جنگ روز به روز وخیم تر می شود و سرما نیز به مشکلاتی همچون نبود آذوقه، نبود امنیت، نبود سوخت برای گرما، نبود دارو و دهها نبودهای دیگر اضافه می شود.

** روزهای سخت زمستان
هوای این روزهای برخی از کشورهای خاورمیانه سرد و بارانی و در مناطق کوهستانی سرد و برفی است و این سرما مشکلات مردم سوریه و آوارگان سوری را دو چندان کرده است.
مردم سوریه در تمامی مناطق این کشور، به ویژه آوارگان سوری که تا پیش از این با مشکلاتی مانند کمبود غذا و امکانات بسیار اندک دست و پنجه نرم می کردند، اکنون با آغاز بارش برف و سردتر شدن هوا، مشکلات بیشتری را تجربه می کنند.
بنا بر اخبار منتشره، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار سوری در جنگ تحمیلی به سوریه کشته شده اند (آمار غیر رسمی بالای ۴۰۰ هزار نفر را نشان می دهد) و نزدیک به ۱۲میلیون نفر از جمعیت این کشور نیز در اثر جنگ خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آواره شده اند؛ از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار سوری مجبور به ترک این کشور و آوارگی در کشورهای مجاور شده اند و شماری نیز توانسته اند خود را به مرزهای کشورهای اروپایی رسانده و بعضا مجوز اقامت موقت در این کشورها را دریافت کنند.
در حالی که نزدیک به ۶ سال از آغاز بحران سوریه می گذرد، ابعاد فاجعه انسانی روی داده در این کشور، بسیار تالم برانگیز است ولی در مقابل می بینم که مدعیان دروغین حقوق بشر به ویژه سران کشورهای غربی – عربی چشمان خود را روی جنایات صورت گرفته توسط تروریست های تکفیری بسته اند.
با نگاهی به شمار آوارگان سوری در کشورهای غربی و منطقه می توان به قسمتی از عمق فاجعه پی برد.
نکته قابل تامل این که نام حتی یک کشور عرب حاشیه خلیج فارس در لیست زیر مشاهده نمی شود.

** تعداد پناهجویان سوری به تفکیک کشورهای اروپایی، ترکیه، لبنان و اردن:
– ترکیه: ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۹۷۷ نفر
– آلمان: ۱۲۵ هزار و۴۴۱ نفر
– صربستان: ۱۰۹ هزار و ۵۴ نفر
– سوئد: ۸۰ هزار و ۳۶۰ نفر
– مجارستان: ۵۴ هزار و ۱۲۵
– اتریش: ۲۳ هزار و ۷۵۷
– هلند: ۱۸ هزار و ۹۶
– بلغارستان: ۱۵ هزار و ۷۱۴
– دانمارک: ۱۳ هزار و ۲۳۰
– سوییس: ۸ هزار و ۶۸۳
– بریتانیا: ۷ هزار و ۵۱۰
– فرانسه: ۸ هزار و ۵۰
– بلژیک: ۸ هزار و ۲۳۰
– اسپانیا: ۶ هزار و ۲۵۳
– نروژ: ۷ هزار و ۸۵۴
– یونان: ۳ هزار و ۹۶۹
– مونته نگرو: ۲ هزار و ۹۶۲
– قبرس: ۲ هزار و ۶۲۲
– رومانی: ۲ هزار و ۳۳۲
– ایتالیا: ۲ هزار و ۱۶۸
– مقدونیه: ۲ هزار و ۵۷
– اردن: بیش از ۶۰۰ هزار آواره
– لبنان: بیش از یک میلیون و پانصد هزار آواره
زن سوری جنایات داعش جنایات ترکیه جنایات اعراب اخبار سوریه اخبار داعش

** وضعیت نامناسب زنان آواره سوری
در بین کشورهای منطقه، ترکیه بیشترین آمار جذب آوارگان سوری را داشته است؛ البته آوارگان سوری به اقامت در ترکیه نگاه موقت دارند چه آنهایی که این کشور را مسیری برای رسیدن به غرب می بینند و چه آنهایی که به دنبال فرصت برای بازگشت به کشور خود که همان سوریه می باشد، هستند.
یکی از مشکلات آوارگان سوری که خواهان گذر از خاک ترکیه برای رسیدن به کشورهای اروپایی هستند، عبور از دریای مدیترانه و تحمل خطرات بی شمار این مسیر می باشد؛ تاکنون تعداد زیادی از آوارگان سوری به دلیل انتقال با قایق های غیراستاندارد و پرخطر جان خود را از دست داده اند که جنازه شمار قابل توجهی از آنها پیدا نشده و برخی کشورهای منطقه و غربی نیز که جنازه شماری از آوارگان کشته شده سوری را در سواحل خود پیدا کرده اند به خاطر پیامدهای آن، در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.
زنان و کودکان آواره سوری در بین دیگر اقشار آواره بیشترین آسیب ها را متحمل شده اند چرا که این دو قشر نسبت به اقشار دیگر آسیب پذیرترین قشر هستند که در معرض انواع سوء استفاده ها قرار دارند.
برخی از زنان آواره سوری مجبور شده اند برای نجات جان خود و به خاطر تنگدستی تن به ازدواج های اجباری بدهند؛ این موضوع قبل از مشکلات سرما برای آوارگان سوری دارای اهمیت است، ولی شرایط نامساعد زندگی در هوای سرد مشکلات بی شماری برای آوارگان ایجاد کرده است.
ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی گروهک های تروریستی در منطقه، نخستین کشوری بود که حتی قبل از آن که آواره ای از سوریه به آن پناه ببرد، اردوگاه هایی برای استقبال از آنان در خاک خود ایجاد کرد.
روزنامه ‘ملیت’ چاپ ترکیه درباره وضعیت زنان آواره سوری می نویسد: پیش از بروز بحران سوریه، مردان ترک به ازدواج با زنان سوری علاقمند بودند و عروس سوری، گزینه ای ‘مطلوب و مرغوب’ برای دامادهای ترک محسوب می شد، اما با ظهور پدیده هایی نظیر فتواهای جهاد نکاح و آواره شدن زنان سوری، از ارج و قرب زن سوری در ترکیه کاسته شد به طوری که مردان ترک، تنها به عنوان زن دوم و سوم، در پی ازدواج با زنان سوری بر می آیند.

زن سوری جنایات داعش جنایات ترکیه جنایات اعراب اخبار سوریه اخبار داعش

برپایه این گزارش، کاهش هزینه ازدواج با زنان سوری، یکی از مسائل مطرح در این مجال است؛ در حالی که ازدواج با یک زن سوری، پیش از بحران سوریه، دستکم ۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار برای داماد ترکیه ای هزینه داشت، پس از بروز بحران در سوریه، این هزینه به کمتر از ۱۰۰۰ دلار کاهش یافته که این مبلغ هم بر اساس سن و زیبایی زن، کم و زیاد می شود؛ این در حالی است که سن ازدواج دختران آواره سوری نیز به ۱۴ تا ۱۵ سال کاهش یافته است.
به نوشته این روزنامه، از آن جا که اکثر سوری ها، قادر به پرداخت اجاره بهای مسکن که تقریبا بالغ بر ۴۰۰ دلار در ترکیه است، نیستند، در چنین شرایطی، مستاجر، به موجر پیشنهاد می کند، در ازای اجاره مسکن، با دختر جوانش ازدواج کند.
آمار رسمی شمار آوارگان سوری در ترکیه بالغ بر ۲ میلیون نفر است که اکثر این افراد، خارج از اردوگاه های رسمی به سر می برند و هیچ گونه اوراق هویت و مدارکی در اختیار ندارند؛ بر اساس قانون ترکیه، این افراد ‘مهمان’ خوانده می شوند. اکثر این افراد در ساختمان های نیمه کاره و کارگاه ها به سر می برند.
روزنامه ملیت تاکید می کند که مساله ازدواج با زنان سوری به تجارت (برای ترک ها)تبدیل شده است؛ یکی از شاهدانی که با روزنامه ملیت گفت وگو کرده، خاطر نشان می کند که در ترکیه، معمولا یکی از زنان دوم یا سوم مردهای ترکیه، زنی سوری است.
ارزیابی های روزنامه ملیت حاکی از آن است که حدود ۹۰ درصد از مردان ترکیه، به دروغ به زنان سوری می گویند که قصد ازدواج دارند و معمولا تنها به قصد وقت گذرانی، زنان سوری را گرفتار می کنند.
یک زن ۲۳ ساله سوری در این خصوص گفت: یک مرد ۵۵ ساله ترک از او برای ازدواج خواستگاری و ادعا کرد که مجرد است، من به سبب تنگدستی و نداشتن سرپناهی برای ماندن در ترکیه، با او ازدواج کردم، اما بعد از ازدواج متوجه شدم که او متاهل است و چهار فرزند دارد.
در این گزارش تاکید شده که بسیاری از زنان سوری که در اردوگاه ها و خارج از آن به سر می برند، مورد تعرض و تجاوز و خشونت های جنسی قرار می گیرند.
از سوی دیگر، آمار موجود حاکی از آن است که در پنج سال گذشته، هزاران کودک در اردوگاه های آوارگان سوری ترکیه به دنیا آمده اند، کودکانی که سرنوشتشان از هم زمان تولد نامشخص است.

زن سوری جنایات داعش جنایات ترکیه جنایات اعراب اخبار سوریه اخبار داعش
** کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آسوده ترین کشورها در برخورد با قضیه آوارگان سوری
کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و قطر که از حامیان اصلی گروه های تروریستی در سوریه می باشند، تاکنون در خصوص قضیه آوارگان سوری و حمایت از آنها کوچکترین عکس العملی از خود نشان نداده اند.
کشورهای قطر و عربستان که تاکنون دهها میلیارد دلار برای ویرانی کشور سوریه و آوارگی مردم این کشور هزینه کرده اند، تاکنون حتی یک آواره سوری را برای اقامت در کشورهای خود نپذیرفته اند و در مقابل بحران آوارگان سوری چشمان خود را بسته اند.
یک تحلیلگر سیاسی کویتی در اظهاراتی غیرمنطقی ‘مهم ترین’ دلایل مخالفت کویت و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با ورود آوارگان سوری به خاک این کشورها را وجود مشکلات روحی و عصبی در بین این آوارگان می داند و می گوید، آن ها(آوارگان سوری) متعلق به محیط متفاوت و دیگری هستند و علاوه بر این هزینه زندگی در کشورهای عربی بسیار بالاست و این کشورها برای زندگی آوارگان مناسب نیستند!؛ اظهاراتی که بیشتر شبیه عذر بدتر از گناه می باشد.
همانگونه که همگان می دانند هزینه زندگی در کشورهای عربی کمتر از کشورهای غربی است و مهم تر آن که آوارگان سوری در کشورهای عربی حداقل مشکل زبان را ندارند.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ