تحلیل بنیادی “وامید”

0
  سرمایه‌گذاری امید بزرگترین هلدینگ معدنی بورس تهران است که عمده منابع خود را در صنعت سنگ‌آهن متمرکز کرده است.بدین ترتیب این شرکت با دارا بودن مالکیت ۳۷ درصدی در بزرگترین تولید‌کنندگان سنگ‌آهن کشور یعنی گل‌گهر و چادرملو، بیش از ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های «وامید» به صنعت مزبور اختصاص یافته و طبیعتا همگرایی زیادی بین سهام این هلدینگ و دوقلوهای سنگ‌آهنی بازار سهام ایجاد شده است. مالکیت عمده «وامید» در اختیار بانک سپه است که در سال‌های اخیر یک عضو هیات مدیره آن نیز به صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها رسیده است.
برای ارزش‌گذاری سهام، مطابق روش شرکت‌های سرمایه‌گذاری، باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها استفاده شود. بدین منظور حقوق صاحبان سهام را با مازاد ارزش پرتفولیوی بورسی و خارج بورسی نسبت به بهای تمام شده جمع می‌کنند. محاسبات مربوطه با استفاده از این روش در جدول شماره یک ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول یک باید به چند نکته توجه داشت:
۱- رقم حقوق صاحبان سهام از اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ تیر۹۲ به علاوه سود فروش سهام در ماه‌های مرداد و شهریور به دست آمده است.
۲-مازاد ارزش سهام بورسی نسبت به بهای تمام شده با استفاده از آخرین صورت وضعیت پرتفولیو و اعمال قیمت‌های سهام در پایان هفته گذشته درج شده است.
۳- بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی شرکت ۵۴۰ میلیارد تومان است که سهمی حدود ۵ درصد از کل پرتفولیوی سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. برای ارزش‌گذاری این سبد سهام از روش قیمت بر درآمد استفاده شده است. در این راستا با لحاظ کردن نسبت قیمت بر درآمد (P/E) 5 واحدی برای زیرمجموعه‌های سود‌ده، اقدام به برآورد ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها شده است. بدین ترتیب کل مازاد ارزش برآوردی پرتفولیوی خارج بورسی نسبت به بهای تمام شده معادل ۸۵۲۷ میلیارد ریال حاصل شده است.
۴- شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران در حال حاضر به طور میانگین در قیمتی معادل ۲۵ درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌های خود معامله می‌شوند. محاسبه فوق نشان می‌دهد که نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV) بر اساس آخرین قیمت‌های معاملاتی در مورد امید ۶۴ درصد است. بنابراین، می‌توان گفت سرمایه‌گذاران، «وامید» را ارزان‌تر از متوسط صنعت از لحاظ نسبت مزبور قیمت‌گذاری کرده‌اند. در واکاوی دلایل این رویکرد می‌توان بر تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها بر صنعت سنگ‌آهن و رشد شدید اخیر قیمت سهام شرکت‌های این صنعت اشاره کرد که هنوز تثبیت نشده و بازار منتظر اطمینان از سطوح قیمتی جدید در سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی است. گفتنی است نسبت مورد بحث درخصوص «وامید» در اواخر تابستان در محدوده همان میانگین متوسط صنعت (۷۵ درصد) قرار داشت که رشد شدید قیمت سهام چادرملو و گل‌گهر و عدم رشد متناسب سهام سرمایه‌گذاری امید باعث ایجاد فاصله مزبور شده است.حال به جدول شماره ۲ مراجعه کنید که در آن برآورد تحلیلی از سودآوری شرکت در سال مالی آینده (منتهی به ۳۰ دی ۹۳) را ارائه کرده است. (ارقام به میلیون ریال)
در تحلیل ارقام جدول ۲ و آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری امید باید به چند نکته توجه داشت:
۱- درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سال مالی آینده، بر اساس پیش‌بینی تحلیلی از بودجه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و با فرض سیاست تقسیم سود ۸۰ درصدی محاسبه شده است. در این راستا، پیش‌بینی سود هر سهام چادرملو و گل‌گهر برای سال مالی ۹۲ به ترتیب ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ ریال به ازای هر سهم برآورد شده‌اند. همچنین، برای سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی، سود شرکت‌ها با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال جاری در محاسبات لحاظ شده‌اند.
۲- سایر سرفصل‌های سود و زیان در پیش‌بینی تحلیلی به علت کم‌اهمیت‌تر بودن ارقام معادل آخرین پیش‌بینی شرکت در سال مالی جاری تخمین زده شده‌اند. تنها هزینه‌های عمومی و اداری با رشد ۲۰ درصدی بر مبنای تورم سالیانه مواجه شده‌اند.
۳- سرمایه‌گذاری امید در سال ۹۰ قرارداد پروژه توسعه فاز سوم یک میدان نفتی به نام «دارخوین» را با همکاری سه شریک دیگر آغاز کرد. پروژه توسعه میدان نفتی دارخوین با هدف دستیابی به تولید روزانه ۷۱ هزار بشکه نفت از منطقه‌ای در شمال خرمشهر در مدت ۵/۵ سال به ارزش ۶/۱ میلیارد دلار تعریف شده است. عملیات اجرایی این پروژه در قالب شرکت سرمایه‌پذیر «پترو امید آسیا» انجام می‌شود. به این منظور شرکت مزبور در سال مالی گذشته، سرمایه خود را از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است و به زودی افزایش سرمایه دیگری تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان را در دستورکار دارد.
۴- «وامید» اخیرا اجرای افزایش سرمایه دو مرحله ای از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را مد نظر قرار داده است که مجمع مربوط به آن نیز در هفته گذشته برگزار شد. مرحله نخست این افزایش سرمایه در هفته گذشته به میزان ۱۰۰ درصد (۱۰۰۰ میلیارد تومان) انجام شد و منابع آن عمدتا صرف شرکت در افزایش سرمایه زیرمجموعه‌های بورسی و خارج بورسی می‌گردد. به این ترتیب با لحاظ کردن سرمایه جدید، سود تحلیلی مورد محاسبه برای سال مالی آتی به ۷۶۰ ریال به ازای هر سهم می‌رسد.
شرکتهای زیرمجموعه سرمایه گذاری امید (وامید) سرمایه‌گذاری امید تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاری امید اخبار مهم سرمایه‌گذاری امید اخبار شرکت سرمایه گذاری امید

شروین شهریاری

[email protected]

شرکتهای زیرمجموعه سرمایه گذاری امید (وامید) سرمایه‌گذاری امید تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاری امید اخبار مهم سرمایه‌گذاری امید اخبار شرکت سرمایه گذاری امید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ