همه علم طب در این آیه قرآن است!

0
نقل است پزشکى مسیحى پس از شنیدن این آیه و حدیث ذیل آن گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است!

بهره مندی مسلمانان از زینت ها و انواع غذا و طعام امری طبیعی و فطری است. اما گاهی در شرایطی خاص مانند وجود نیازمندان و محرومان، باید با آنان همدردى کرد. لذا در تاریخ مى خوانیم که نوع لباس امام صادق (ع) که مردم در رفاه نسبى به سر مى‏ بردند با لباس امام على (ع) که مردم فقیر و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرایط اجتماعى هر کدام فرق داشت. از طرف دیگر قرآن دستور به استفاده از نعمت ها را می دهد ولی تا زمانی که به حد اسراف و تبذیر و حیف و میل نرسد.
در سوره اعراف آیه ۳۱ می خوانیم:
«یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ.»
«اى فرزندان آدم! نزد هر مسجدى زینت خود را برگیرید و بخورید و بنوشید و زیاده روى نکنید که او اسرافکاران را دوست نمى دارد.»
***
سه نکته:
* مال و فرزندتان را به مسجد ببرید!

در این آیه می فرماید زینت خود را نزد مسجد برگیرید. از طرفی در برخی آیات نیز مال و فرزند زینت حیات دنیا دانسته شده اند. لذا شاید تعبیر آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشکلات اقتصادى مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات تربیتى نسل آینده را حل کنید.

** بهترین لباس برای مسجد رفتن
خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد وگرنه به آن امر نمى فرمود، چنانکه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مى برد. امام مجتبى (ع) به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را مى پوشید و مى فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مى پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت مى فرمودند.

*** همه علم طب در این آیه قرآن است!
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسیارى از بیمارى هاى جسمى و روحى و مایه‏ سنگدلى و محروم شدن از چشیدن مزه‏ عبارت است. چنانکه پیامبر (ص) فرمودند: «المعده بیت کلّ داء» معده، کانون هر بیمارى است. نقل است پزشکى مسیحى پس از شنیدن این آیه و حدیث ذیل آن گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ