۸ شایعه مشهور پزشکی که بسیاری آن را باور کرده‌اند

0

انسان همیشه علاقه عجیبی به افسانه ها دارد، مخصوصا اگر پای سلامتی وی در میان باشد. در واقع با اینکه در عصری زندگی می کنیم که علم پزشکی به پیشرفت های مهمی نایل آمده است، باز هم شاهد این افسانه ها هستیم.

یکی از مهمترین دلایل این مسئله، تلاش برای پیدا کردن درمانی برای بیماری های لاعلاج، ترس از بیماری های جدیدتر و پیچیده تر و عدم توجه به محصولاتی است که روزانه وارد بازار می شوند.  همین مسائل هستند که باعث شکل گرفتن برخی افسانه ها در مورد بیماری ها و درمان ها می شود. در ادامه این مقاله از  به برخی از افسانه های پزشکی اشاره خواهیم کرد. کدام یک از این افسانه ها صحت دارند؟

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۱- تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی و ریشه کن شدن سرطان

وضعیت: غلط

شاید شما نیز ایمیلی دریافت کرده باشید مبنی بر اینکه تغییر در سبک زندگی و عادت های تغذیه نه تنها مانع از شکل گیری سرطان می شود، بلکه سرطان را ریشه کن می کند. در حقیقت محتوای این ایمیل با اشاره به مضرات شیمی درمانی آغاز می شود. در این ایمیل گفته شده است که تغییر در عادت های تغذیه و سبک زندگی، خوردن پروتئین کمتر، اسیدها و کربوهیدرات ها و خوردن ماهی بیشتر، اجتناب از پلاستیک ها و غذاهای مایکروویوی و غیره موثرتر از شیمی درمانی هستند. این مسئله کاملا مغایر با علم پزشکی است. جالب اینکه این مقاله به غلط به جان هاپکینگز نیز نسبت داده می شود.

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۲- فریز کردن یا مایکروویو کردن کیسه های پلاستیکی و آزاد شدن سم کارسینوژنیک

وضعیت: غلط

 این افسانه غیر واقعی نیز از همان مقاله خیالی هاپکینگز در مورد سرطان ریشه می گیرد. جان هاپکینگز این مسئله را تکذیب کرده است. در واقع فریز کردن مواد غذایی مانع از آزاد شدن مواد شیمیایی می شود و در عین حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پلاستیک دارای دیوکسین است و بعد از فریز کردن یا مایکروویو کردن, آن را به درون مواد غذایی رها می کند وجود ندارد.

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۳- بطری آبی که در ماشین مانده، با ایجاد دیوکسین منجر به شکل گیری سرطان سینه می شود

وضعیت: تحت بررسی، احتمالا غلط

شرلی کراو ( شیمیدان ) اخیرا در مورد بطری های آبی که درون ماشین و در جای مخصوص قرار داده می شوند، هشدار داده است. البته کراو بعدها ادعا کرد که وی هیچ صحبتی از سرطان سینه به میان نیاورده است. به گزارش «پچ پچ»،‎ در حالیکه برخی مطالعات ثابت کرده اند که بطری های آب برخی مواد ساختاری خود را وارد آب می کنند اما این مواد به قدری اندک هستند که هیچ تاثیری بر سلامت انسان ندارند. مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، به نظر می رسد پلاستیک فاید دیوکسین است و به همین دلیل نمی تواند آن را وارد آب نماید. هیچ شواهدی نیز در مورد گرمای ماشین، پلاستیک و دیوکسین تاکنون به دست نیامده است. در حقیقت اصلی ترین موضوع نگران کننده مربوط به میکروب هاست و بهتر است از بطری های آب خالی دوباره استفاده نشود.

مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۴- درمان سرفه با پماد ویکس

وضعیت : ثابت نشده

در زمان های گذشته پماد ویکس را بر روی پاها مالیده و جوراب ضخیم می پوشیدند. بسیاری از آمریکایی ها فکر می کنند این پماد در درمان سرفه نیز بسیار موثر است. حتی ۱۰۰ درصد بهتر از داروهایی است که برای درمان سرفه تجویز می شود. اگرچه ادعا بر این است که موسسه پژوهشی کانادا این مسئله را گزارش کرده است اما حقیقت این است که این مسئله تاکنون مورد بررسی و آزمایش قرار نگرفته است و تایید یا رد نشده است. این ایده احتمالا از این تفکر قدیمی نشات می گیرد که محرک های درونی باید جایگزین درمان های بیرونی شوند. موادی نظیر سیر، قارچ یا کافور از جمله محرک های داخلی هستند. دلایل زیادی در بروز سرفه دخیل هستند. بنابراین دلیلی وجود ندارد ویکس باعث درمان سرفه شود.

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۵- لیمو، مارچوبه و گراویلا سرطان را درمان می کنند

وضعیت : ثابت نشده

مطالبی که در اینترنت یا فیسبوک مدام به اشتراک گذاشته می شوند اگرچه هیچ تاثیری ندارند، اما باعث می شوند مردم به غلط به برخی مسائل امیدوار شوند. اگرچه این میوه ها و سبزیجات از قابلیت مبارزه با سرطان برخوردار هستند اما چیز دیگری در این مورد به اثبات نرسیده است. احتمالا یکی از میوه هایی که به اعتقاد اکثر مردم خاصیت ضدسرطانی دارد، گراویولا و یا میوه ترش مزه ساپادیل است.

  به گزارش «پچ پچ»،‎ اگرچه به اعتقاد دانشمندان مصرف این میوه هر چند روز یکبار برای مقابله با سرطان موثر است اما هیچ آزمایشی تاکنون در مورد بدن انسان صورت نگرفته است. در حقیقت توصیه می شود آب میوه این میوه ها برای درمان سرطان و کشتن سلول های سرطانی مصرف نشود.

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۶- غذاها و نوشیدنی های آلوده به HIV منجر به بیماری ایدز می شوند

وضعیت: غلط

در دنیای اینترنت مطالب و ماجراهای گوناگونی در مورد آناناس، سس گوجه فرنگی، نوشابه یا پانی پوری آلوده به ویروس HIV یا خون یا نطفه آلوده وجود دارد. گفته می شود مصرف این مواد آلوده فرد را به بیماری ایدز مبتلا می کند. لیست مواد غذایی فوق روز به روز طویل تر می شود. حقیقت ماجرا این است که بیماری ایدز به هیچ وجه از طریق خوردن غذا منتقل نمی شود. در حقیقت به گزارش مرکز کنترل بیماری ها، ویروس HIV در بیرون از بدن انسان زنده نمی ماند و در صورت مواجهه با هوا، گرما، اسید های معده از بین می رود.

مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام
banana

۷- موز های گوشت خوار

وضعیت : غلط

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بر اساس گزارش موسسه پژوهشی مانهیم، موزهای وارده از کاستاریکا دارای باکتری های گوشت خوار هستند. در حالیکه به گزارش مرکز کنترل بیماری ها این وضعیت پزشکی بسیار نادر بوده و تنها به وسیله باکتری های استروپتوکوکوس ایجاد شده و در صورت تماس با زخم فرد مبتلا یا ترشحات بدن وی سرایت می کند. از نظر تئوریکی، این باکتری تنها از طریق غذایی که توسط فردآلوده تهیه شده است، قابل سرایت است و به گفته دانشمندان موزها قادر به انتقال این نوع از باکتری ها نیستند.

 مجله سلامت مجله پزشکی شایعات پزشکی دکتر سلام

۸- نودل های فوری باعث ایجاد سرطان می شوند

وضعیت : غلط

گفته می شود نودل های فوری دارای نوعی مواد پوشش دهنده سرطان زا هستند. علاوه بر این، دارای مواد نگهدارنده استیروفوم، از رده روغن های کارسینوژنیک هستند. دلیل اینکه این رشته ها به هم نمی چسبند این است که در حالت خمیری بریده می شوند و قبل از بسته بندی شدن تحت بخار قرار گرفته و سرخ می شوند. اگر دارای موم بودند، در این صورت در حین پختن ذوب می شدند. مواد نگهدارنده استروفرم قادر به حفظ حرارت و نگهداری نودل ها و مایعات هستند. علاوه بر این، حتی اگر کوچکترین نشانی از موم درون آنها دیده شود، این موم هیچ ارتباطی با سرطان ندارد. با این حال هیچ کدام از موارد فوق توجیه کننده خوردن نودل های پر چرب و سرشار از نمک نیستند.

بهتر است کورکورانه هیچ افسانه ای را باور نکنید و قبل از امتحان کردن مسئله ای با متخصصان مشورت کنید و بی جهت ترس به خود راه ندهید.

منبع : پچ پچ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ