حضرت علی (ع) چگونه درس زیبایی شناسی به خوارج داد!؟

0

فطرت انسان زیبایی جو و زیبایی پسند است. اسلام نیز نه تنها با این حس فطری مخالف نیست بلکه توصیه اکید به آراستگی و زیبایی ظاهر و باطن و پرهیز از ژولیدگی دارد. خلقت موجودات و طبیعت زیبا نشان از زیبایی پسندی خداوند دارد و این همه زیبایی در جهان پاسخی به این خواسته فطری انسان است. اسلام به پیروانش فرمان می دهد که هرچه مظهر زشتی است از محیط زندگی خویش دور کنید و با بهترین شکل به دیدار مردم و حتی به دیدار خدای خود در مسجد و هنگام نماز و عبادت بروید.
در آیه ۳۲ سوره اعراف می خوانیم:
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا خَالِصَهً یَوْمَ الْقِیَامَهِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ.»
«بگو: چه کسی لباسهایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده و خوردنیهای خوش طعم را حرام کرده است؟ بگو: این چیزها در این دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند و در روز قیامت نیز خاص آنها باشد آیات خدا را برای دانایان اینچنین به تفصیل بیان می کنیم.»
                                                                                   ***
سه نکته:
* استفاده از زینت ها کنترل شده باشد

مطابق فرمایش آیه فوق بهره مندی از زینت براى انسان حلال است. البته این علاقه به زینت نباید به حد زیاده روی برسد وگرنه موجب هلاک انسان خواهد شد. برای همین است که بهره گیرى از آن باید کنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان دادن زینت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحارم آنان، حرام مى داند.

** برخورد حضرت علی (ع) با رهبانیت بی دلیل
نقل است که عاصم بن زیاد نیز تصمیم گرفت شیوه‏ زندگى خود را تغییر داده و از حلال ها و لذّت ها کناره بگیرد. حضرت على (ع) آن تفکّر را محکوم کرد و هنگامى که از آن حضرت پرسید: پس چرا خودتان این همه ساده زندگى مى کنید؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ام، خداوند بر رهبران لازم کرده که سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعیف جامعه نگهدارند و در غم دیگران شریک باشند. (تفسیر نور)

*** حضرت علی (ع) چگونه درس زیبایی شناسی به خوارج داد!؟
حضرت على علیه السلام برای نشان دادن مخالفت خود با زهد بی جا و افراطی و برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماینده‏ خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور داد بهترین لباس ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زیبا نزد آنها برود تا بدانند استفاده بجا از نعمت های حلال الهی به هیچ وجه ممنوع نیست و اسلام هم به آن سفارش نموده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ