آلوده ترین عضو بدن انسان کدام است!؟

0

یکی از امور مورد تاکید قرآن کریم تغذیه سالم و پاک است. از نظر شرع مقدس همه خوراکی ها و نوشیدنی ها حلال و پاکند بجز موارد معدودی که بنا به مصالح مشخصی حرام شده اند. تحریم آن مواد غذایی هم دلایل مختلفی دارد، برخی به دلیل طبی و بهداشتی است مانند تحریم مردار و خون و بعضی نیز دلیل تربیتی و اعتقادی دارد مانند ذبحی که نام خدا بر آن برده نشده است.
امام صادق علیه السلام در روایتی به یکی از علل حرمت گوشت مردار و خون اشاره می نماید:
«گوشت مردار سبب ضعف بدن و قطع نسل و مرگ ناگهانى مى شود و خوردن خون، سبب سنگدلى و قساوت قلب مى گردد.» (وسائل، ج ۱۶، ص ۳۱۰)
                                                                                                                ***
سه نکته:
* چهار آیه در چهار زمان مختلف برای یک موضوع

در چهار سوره قرآن کریم به مساله تحریم غذاهای مضرّ اشاره شده است. از این بین دو سوره انعام و نحل مکی هستند (۱۴۵ انعام و ۱۱۵ نحل) و دو سوره بقره و مائده نیز مدنی اند (۱۷۳ بقره و ۳ مائده). نکته جالب اینجاست که این چهار آیه در چهار دوره زمانی مختلف نازل شده اند. یکی اوائل بعثت، یکی آخر اقامت پیامبر (ص) در مکه، یکی در اوائل هجرت به مدینه و چهارمین و آخرین آیه در اواخر عمر پیامبر بیان شده اند.

** شکل نزول بی سابقه قرآن درباره یک موضوع
این شکل نزول زمانی آیات درباره یک مضوع واحد کم سابقه و شاید هم بی سابقه باشد! شاید علت آن هم اهمیت فوق العاده و تاثیر فراوان تغذیه حلال و حرام بر سعادت و شقاوت انسان باشد. زیرا غذای حرام علاوه بر خطرات جسمى و مشکلات و آسیب های روحى فراوان هم به همراه دارد. تاسف آور این است که علی رغم این تاکید بی سابقه قرآنی باز هم ما در خواب غفلت به سر می بریم و نسبت به امر تغذیه و حلال و حرام دقت کافی نداریم!

*** آلوده ترین عضو بدن انسان کدام است!؟
دومین موضوعی که امام نسبت به آن هشدار جدی می دهند خوردن خون است. خونخوارى نیز هم زیان جسمى دارد و هم اثر سوء اخلاقى، چرا که خون از یک سو ماده کاملا آماده اى است براى پرورش انواع میکربها. تمام میکربهایى که وارد بدن انسان مى شوند به خون حمله مى کنند و آن را مرکز فعالیت خویش قرار مى دهند، به همین دلیل گلبولهاى سفید که پاسداران و سربازان کشور تن انسانند همواره در منطقه خون پاسدارى مى کنند تا میکربها به این سنگر حساس که با تمام مناطق بدن ارتباط نزدیک دارد راه پیدا نکنند. بنا بر این اگر گفته شود خون به هنگامى که از جریان مى‏افتد آلوده ترین اجزاى بدن انسان و حیوان است گزاف گفته نشده!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ