۵ نکته مهم که از «ویروس زیکا» باید بدانید

0

ویروس زیکا ویروس جدیدی است که هنوز اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد، ولی چه چیزهایی درباره این ویروس را ما باید بدانیم؟

ویروس زیکا که توسط پشه ها منتقل می شود به علت ایجاد اختلال های عصبی در تولد و سرعت پخش شدنش، منجر به ایجاد نگرانی های جهانی شده است. حتی مدیر کل سازمان جهانی بهداشت این اتفاق را “غیر عادی” نامید.

به گزارش سی ان ان، ویروس زیکا که توسط یک پشه منتقل می شود، الان در ۲۴ کشور دنیا پخش شده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است تا سال بعد ۳ تا ۴ میلیون نفر در قاره آمریکا توسط ویروس زیکا آلوده شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در کشورهای مختلف دنیا به زنان باردار هشدار داده اند که به این کشورها سفر نکنند، مسئولان پزشکی در کشورهای آلوده به ویروس زیکا به زنان می گویند تا مدتی باردار نشوند، حتی در بعضی از مناطق به زنان هشدار داده شده است که تا ۲ سال باردار نشوند.

پرو جدید ترین کشوری است که حضور ویروس زیکا در آن گزارش شده است، این ویروس از یک بیمار ونزوئلایی از کلمبیا وارد پرو شده است.

اما نکاتی هست که باید درباره زیکا بدانید؛

۱- زیکا چیست و چرا مهم است؟

ویروس زیکا بخشی از خانواده تب زرد، چیکونگونیا و تب دانگ است. ولی برخلاف این بیماری ها واکسنی وجود ندارد که از این بیماری پیشگیری کند.

زیکا توجه جهان را به علت ارتباط با میکروسفالی (یک مشکل عصبی که نتیجه آن تولد کودکانی با سرهای کوچک است. این می تواند به ایجاد مشکل های تکاملی و حتی مرگ شوند) جلب کرده است.

از ماه نوامبر ۲۰۱۵، برزیل ۴۰۴ میکروسفالی در کودکان را تایید کرده است. ۱۷ مورد از اینها با بیماری زیکا در ارتباط بوده اند. برای متوجه شدن ابعاد این موضوع باید بدانید که در سال ۲۰۱۴ فقط ۱۴۶ مورد میکروسفالی مشاهده شده است.

کشور های دیگر آمریکا لاتین هم این بیماری را در نوزادها می بینند. چند روز پیش کلمبیا تایید کرد که آزمایش دو هزار زن باردار در این کشور مثبت بوده است، در ایالات متحده یک کودک با میکروسفالی مرتبط با ویروس زیکا به دنیا آمده است.

ده ها ایالت آمریکا آلوده شدن کسانی که به کشور های آلوده به زیکا سفر کرده اند  را تایید کرده اند، از جمله ایالت ایلینوی که در آن مقامات بهداشتی در حال بررسی دو زن آلوده به این بیماری هستند.

در چندین کشور زیکا منجر به ایجاد بیماری دیگری هم شده است؛ شیوع سندرم گیلن باره. یک اختلال نادر که می تواند منجر به فلج شدن و مرگ شود.

در بیشتر مردم علائم این بیماری ها ملایم است؛ مثلا تب، سر درد، قرمز شدن چشم. در واقع ۸۰ درصد کسانی که دچار این بیماری می شوند اصلا متوجه آن نمی شوند.

۲- چگونه زیکا پخش می شود؟

معمولا این بیماری زمانی منتقل می شود که پشه حامل ویروس زیکا یا پشه آئدس یک نفر را نیش می زند، پس از این اتفاق افراد آلوده حامل این میکروب می شوند.

ولی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا به تازگی اولین موردی را گزارش داده است که ویروس زیکا نه از طریق پشه آئدس بلکه از طریق رابطه جنسی منتقل شده است.

این مورد که توسط مسئولان تگزاس تایید شده است، از طریق کسی که به ونزوئلا سفر کرده به فردی دیگر که هیچ سفری نداشته منتقل شده است.

مدیر مرکز کنترل پیشگیری و درمان در این رابطه به سی ان ان گفت: اینکه این بیماری از طریق خون منتقل می شود غیر عادی نیست، این ویروس برای حدود یک هفته در خون زنده می ماند مدت زمانی که این ویروس در اسپرم می ماند مهم است و ما در حال تحقیق روی آن هستیم.

به علاوه این مرکز می گوید مواردی از انتقال ویروس از طریق خون هم وجود داشته است. گفتنی است با اینکه ویروس زیکا در شیر مادر مشاهده شده است، ولی هنوز معلوم نیست که آیا این بیماری از این طریق کودک را آلوده می کند یا نه.

۳- ویروس زیکا در کدام کشورها دیده شده است؟

ویروس زیکا اکنون در کشورهای بارابادوس، بولیوی، برزیل، ورد کیپ، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، ال سالوادور، گویان فرانسه، جزیره گوادلوپ، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، سنت مارتین، سورینام، ساموآ، جزایر ویرجین ایالات متحده و ونزوئلا گزارش شده است.

این ویروس وارد دیگر کشورها هم شده است ولی زیکا توسط کسانی منتقل شده که به کشورهای بالا سفر کرده اند.

۴- برای مراقبت از زیکا باید چه کاری انجام دهید؟!

به این علت که هیچ درمان و واکسنی برای زیکا وجود ندارد، تنها راه مراقبت سفر نکردن به کشورهایی است که در آن این بیماری فعال است. ولی اگر به آنجا سفر کردید از کرم های ضد آفتاب، شلوار های بلند، لباس و پیراهن های آستین بلند ضخیم (برای جلوگیری از نیش پشه) استفاده کنید.

۵- برای مبارزه با زیکا چه کا هایی انجام شده است؟

دانشمندان در حال تلاش در آزمایشگاه های مختلف هستند تا واکسنی برای ویروس زیکا پیدا کنند. گفته می شود شاید تا چند سال دیگر واکسن این بیماری ساخته نشود ولی کارآزمایی بالینی برای ویروس زیکا از امروز آغاز می شود.

در کنار این کارها مسئولان پزشکی از روش های سنتی کنترل پشه هم استفاده می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ