پربازده ترین و پر سود ترین سهام در ۷ ماهه ۹۲

0
علیرضا باغانی: نخستین ماه از فصل پاییز برای بازار سرمایه ایران را شاید بتوان به عنوان رویایی‌ترین ماه بورس در تاریخ ۴۶ ساله آن نام برد.
ماهی که در آن شاخص بورس رشدی بیش از ۱۸ درصدی را از خود بر جای گذاشت و دماسنج این بازار پروازی ۱۱ هزار و ۲۹۱ واحدی را تجربه کرد و از همه مهم‌تر اینکه ارزش روزانه معاملات در برخی از روزهای این ماه پرجنب و جوش به اعدادی نجومی یعنی نزدیک به هزار میلیارد تومان هم بالغ شد. در توجیه این شرایط اعجاب‌انگیز بورس دلایل مختلفی مطرح می‌شود از ورود نقدینگی جدید گرفته تا خوش‌بینی‌های سیاسی و خودنمایی بورس به عنوان تنها گزینه سرمایه‌گذاری و کسب سودهایی به مراتب بالاتر از سیستم بانکی.
 به این اتفاقات ثبات مدیریتی در بورس را هم اضافه کنید که سبب شده تا سرمایه‌گذاران روی خوش‌تری به این بازار نشان دهند، چراکه نهاد ناظر بازار سرمایه در مدت هشت سال گذشته توانست با توسعه آهسته اما پیوسته بازار سرمایه و ایجاد بازارهای جدید، حساب بورس را از سیاست تا حد قابل توجهی جدا کند و به اصطلاح بازار سرمایه‌ای‌ها عمق بازار را بیشتر نماید و این بازار بتواند تقریبا سوای از تحولات سیاسی و اجتماعی کشور و برخی هیاهوهای موجود به جذب نقدینگی برای بخش تولید بپردازد. بورس صدرنشین، سکه و دلار حاشیه‌نشین اما صرف‌نظر از رشد اعجاب‌انگیز بورس در مهرماه گذشته، رصد عملکرد ۷ماهه بورس حاکی از سود ۹۱ درصدی سهامداران این بازار است،
 به این معنی که شاخص بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی معادل ۳۴۹۵۷ واحد را به خود دیده است، یعنی تنها ۳ هزار واحد پایین‌تر از کل رشدی که بورس از ابتدای فعالیت خود تاکنون داشته است. اما در همین مدت بازارهای موازی بورس یعنی ارز، سکه، طلا و مسکن همگی یکپارچه قرمزپوش بودند و عملا بحث سرمایه‌گذاری در این بازارها با چشم‌انداز روشنی که در عرصه سیاسی به چشم می‌خورد، عملا به حاشیه رفته و کمتر کسی حاضر به قبول ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهایی است که البته بیشتر با روحیه سفته‌بازانه سازگار، است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار آمریکا که قیمت ۳ هزار و ۴۰۰ تومانی را در ابتدای سال به خود دیده بود، در پایان مهرماه سال جاری قیمت ۳ هزار و ۱۰ تومانی را شاهد بوده است که این تغییرات به معنای افت ۴۷/۱۱ درصدی است، حال آنکه همین ارز حساس و مورد توجه سال گذشته به اندازه کل بازدهی کنونی بورس یعنی ۹۷ درصد سود به سرمایه‌گذاران رسانده بود.
در همین حال، سکه بهار آزادی که سال گذشته با رشد ۸۷ درصدی خیل دارندگان نقدینگی را روانه سبزه میدان برای خرید کرده بود، از ابتدای سال جاری تاکنون زیانی برابر با ۲۵/۲۹ درصد را نصیب خریدارانش کرده و قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی این مسکوک پرطرفدار به ۹۵۵ هزار تومان در پایان مهر ۹۲ رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار ایرانی هم در این مدت همسو با دلار و سکه چیزی جز زیان نصیب سرمایه‌گذاران نکرده است و نمایشگر قیمت طلای ۱۸ عیار پرطرفدار ایرانیان از افتی معادل ۲۷ درصد در ۷ ماه گذشته از سال حکایت می‌کند و قیمت هر گرم طلا هم از عدد ۱۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان اول سال به ۹۷ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده است. این در حالی است که هر اونس طلا در بازارهای جهانی در این مدت از عدد هزار و ۵۷۶ دلار با ۲۲/۱۶ درصد افت به هزار و ۳۱۴ دلار رسیده است. البته طلا در سال گذشته ۷/۲ درصد منفی بود. بر این اساس، شرایط اونس تقریبا در سال جاری همسو با طلا، سکه و ارز در ایران بوده است،
اما در سال ۹۱ حرکتی برخلاف این بازارهای غیرشفاف سرمایه‌گذاری داشته است. اما در بازار مسکن هم آمارهای رسمی از ادامه افت قیمت آپارتمان حکایت دارد. آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که رشد قیمت مسکن در۷ ماه گذشته از سال برابری می‌کند با نرخ تورم. اما در حالی که در ۳ ماهه اول سال قیمت مسکن در تهران ۵۰ درصد رشد کرده بود، در یک ماه اخیر ۱۴ درصد افت کرده است. بر این اساس در این شرایط هنوز نمی‌توان گفت که بازدهی بازار مسکن منفی بوده است، اما می‌توان گفت که این بازار مطابق با تورم پیش رفته است. در گروه‌های بورسی چه خبر بود؟ شاخص بورس اوراق بهادار تهران در ۷ماهه گذشته از سال بازدهی ۹/۹۱ درصدی را به ثبت رسانده، در حالی که بازدهی بازار ارز ،طلا و مسکن در این مدت منفی بوده و سپرده بانکی نیز در این دوره ۷ماهه سود ۱۲ درصدی نصیب سرمایه گذاران کرده است. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که بازار سرمایه به طور متوسط در این مدت ۹/۹۱ درصد سود نصیب سهامداران نموده و تمامی بازارها را پشت سر گذاشته است.
 از نکات قابل توجه این که در ۷ ماه گذشته از سال در بین همه صنایع بورسی به جز یک گروه بقیه گروه‌ها با بازدهی مثبت مواجه بوده‌اند. اما در عملکرد ۷ماهه شاخص‌ها شاهد بازدهی بیش از ۲۸۲ درصدی شاخص گروه محصولات کاغذی هستیم، گروهی که شامل دو سهم کاغذ سازی ایران و کارتن ایران است.دو سهمی که روند صعودی خوبی را طی چند ماه اخیر در پیش گرفته و بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. اما در پله دوم بهترین بازدهی عملکرد ۷ماهه شاخص‌ها شاهد بازدهی ۲۳۳درصدی شاخص گروه محصولات فنی و مهندسی هستیم، گروهی که شامل دو سهم مپنا و تکین کو است. اساسا رشد بی‌امان و قابل توجه مپنا در چند ماه اخیر این گروه را در پله دوم بیشترین بازدهی صنایع بورسی قرار داده است.
 اما سومین رتبه بیشترین بازدهی ۷ماهه سال ۹۲ نصیب شاخص کانی‌های غیر فلزی شده است که شامل تک سهم‌هایی مانند نسوز ایران، نسوز آذر و شرکت‌های شیشه ساز همدان، شیشه و گاز، پشم و شیشه و چند نماد کوچک دیگر است. بر این اساس سهامداران این صنایع را شاید بتوان به عنوان خوش اقبال ترین سرمایه‌گذاران بورس ۹۲ معرفی کرد. این گروه زیان‌ده باقی ماند اما در پروسه ۷ ماهه شاخص محصولات چوبی همچنان با بازدهی منفی ۱۵درصدی بیشترین زیان را در بین صنایع بورسی به ثبت رسانده است، گروهی که تک سهم فیبر ایران را در خود جای داده است. این گروه تنها گروهی بود که در ۷ماهه گذشته از سال با بازدهی منفی همراه بوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ