شوخی «آخوندی» با مسکن مهر چه پیامدهایی دارد؟

0

 وزیر راه معتقد است خانه سازی به روش مسکن مهر گرفتار کردن دولت و مردم است زیرا بسیاری از این واحدهای مسکونی فاقد آب و گاز و فاضلاب و خدمات است.

عباس آخوندی متصدی اصلی رفع معضل مسکن در دولت یازدهم اعتقاد دارد که ساخت و ساز خانه به روش مسکن مهر برای دولت بسیار دست و پا گیر خواهد بود و تبعات ساخت خانه های کم کیفیت برای مردم و عموم خریداران دردسر ساز خواهد شد.
این استدلال های وزیر مسکن و شهرسازی در حالی است که طرح مسکن مهر به عنوان یکی از مهمترین تحرکات اقتصادی دولت قبل و با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد در سال ۸۶ در کشور به اجرا درآمد.
با وجود این که این طرح که با کاستی ها و ایرادات نسبی آغاز و پیاده سازی شد اما در روزهای آغازین خود توانست تاثیرات فراوانی بر قیمت مسکن در کشور گذارد و قیمت زمین را از مقوله مهم مسکن حذف و کمرنگ کند.
مسکن مهر در عین اینکه طرح خوب و علمی بود با یک ایراد جانبی نیز دست و پنجه نرم می کرد ، امری که دولت پیشین هم از جلوگیری از آن ناگذیر بود ؛ حضور پیمانکاران زیاده خواه و قانون شکن که ریتم تند و مثبت مکسن مهر در کشور را معکوس کردند.
بد قولی در زمان ساخت واحد ها ، نبود امکانات جانبی در محوطه بلوک ها ، عدم ایجاد زیر ساخت در حاشیه منازل مانند آب و برق و گاز ، مشکلات زیر بنایی نظیر فاضلاب ، دزدی های آشکار در اسناد واحدها و …. از جمله مواردی بود که دولت پیشین در رخداد آنها هیچ دخل و تصرفی نداشت و تنها بواسطه حضور پیمانکاران تن به این مشکلات داده بود.
گذشته از این موارد ، این روزها صحبت از حذف مسکن مهر است ، ایده ای که وزیر فعلی مسکن به آن دامن زده و گویی عزمش را جزم نموده تا آن را از ریشه قطع کند ؛ در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است :
* حذف مسکن مهر از بازار فعلی مسکن در کوتاه مدت بازار را به شدت آشفته کرده و در بلند مدت با افزایش نجومی قیمت ها همراه خواهد کرد .
* عدم ارائه راهکار جایگزین برای رفع مشکل مسکن در کشور و تنها حذف طرح مسکن مهر که تاکنون اینهمه هزینه برده است هیچ دردی از اوضاع اجاره نشین ها دوا نمی کند.
* باید توجه داشت که سرازیری جمعیت روستا نشین به پایتخت و توقف ساخت مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد موجب اشاعه زاغه نشینی و حومه نشینی فقرا و طبقات پایینی کشور خواهد شد ، امری که جدا از تبعات منفی اقتصادی ، تبعات اجتماعی ناگواری را به همراه خواهد داشت.
* از یاد نبریم طرح وزیر فعلی مسکن برای خانه دار کردن اجاره نشین ها طرحی است که بواسطه آن بافت های فرسوده در سطح تهران و نه در نقاط حاشیه ای بازسازی شده و به رمدم عرضه خواهد شد ؛ این در حالی است که قیمت زمین در نقاط مختلف با ارقام نجومی همچنان برای این طرح سرجای خود است و تاثیری در قیمت ها نخواهد گذاشت ، حال اینکه چگونه می توان سرعت قیمت مسکن را با سرعت مردم در این طرح یکسان ساخت ، تاکنون مشخص نشده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ