توصیه مهم پیامبر (ص) در مورد انتخاب همسر زیبا

0

به گزارش ساتین : اینکه زیبایی فرد می تواند یک امتیاز و خصوصیت مهم برای انتخاب همسر باشد و در شیرینی و بهره مندی بهتر از زندگی زناشویی تأثیر زیادی داشته باشد بر کسی پوشیده نیست.

همسر زیبا زن زیبا زن خوب برای ازدواج دختر زیبا بهترین همسر بهترین زن برای ازدواج بهترین دختر برای ازدواج ازدواج موفق از دیدگاه اسلام ازدواج از دیدگاه قرآن و روایات احکام شرعی احکام اسلام احکام ازدواج احادیث در مورد ازدواج احادیث پیامبر آموزش خواستگاری آموزش ازدواج آرایش و آراستگی زنان در اسلام

پیامبر اکرم (ص) در ضمن خطبه ای بیان فرمود: ای مردم مراقب روییدنی های کنار زباله دانی ها باشید! مردم پرسیدند: منظورتان از این سخن چیست؟ پیامبر اکرم (ص) توضیح دادند که زنان زیبارویی که در محیطی نامناسب رشد یافته اند.

یکی از مهم ترین معیار و خصوصیتی که در ازدواج توجه بیش از حد به آن در بسیاری از مواقع به یک تصمیم گیری غیر منطقی و گاهی همراه با پشیمانی می انجامد، زیبایی چهره و اندام فرد مقابل است؛ زیرا همواره این احتمال وجود دارد که این زیبایی ظاهری به عشقی سطحی تبدیل شود که به کوری و کری انسان منتهی شود!

اینکه زیبایی فرد می تواند یک امتیاز و خصوصیت مهم برای انتخاب همسر باشد و در شیرینی و بهره مندی بهتر از زندگی زناشویی تأثیر زیادی داشته باشد بر کسی پوشیده نیست. چرا که اگر زن و مردی قیافه ظاهری و حتی چاقی و لاغری همسر خود را نپسندد، ممکن است به طور ناخواسته اسباب اسباب آزار و اذیت یکدیگر را مهیا کنند و از یکدیگر بهانه و ایراد بی مورد بگیرند و زندگی را بر خودشان تلخ سازند.

همچنین نمی توان تأثیر زیبایی همسر در حفظ عفت و ایمان همسر را نیز نادیده گرفت. چنانچه ممکن است اگر شخصی از زیبایی همسر خود راضی نباشد، چشم و فکرش متوجه دیگران خواهد بود و ممکن است دچار خیانت به همسرش شود. (البته این مسئله صد در صد در مورد همگان صدق نمی کند.).از طرفی دیگر زیبایی افراد یک معیار و اندازه معین و استاندارد ندارد که بتوان برای آن میزان و سنجشی در نظر گرفت و مقوله ای نسبی است. زیبایی چهره تا حدودی به سلیقه افراد بستگی دارد و حتی ممکن است فردی در نظر کسی زیبارو باشد و در نظر دیگری زشت. چنانچه برخی افراد از چهره سفید و بور خوششان می آید برخی از چهره سبزه. برخی دوست دارند همسرشان لاغر باشد برخی دوست دارند چاق باشد. بنابراین زیبایی به اندازه ای باید باشد که مرد و زن همدیگر را بپسندند و جذابیت کافی برای همدیگر داشته باشند و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرند.

ولی نباید فراموش کرد که ازدواج و تشکیل خانواده مهم ترین و اساسی ترین مرحله زندگی فرد می باشد و فرد با ازدواج، شریکی تا پایان عمر برای خود انتخاب می کند که همراه و همراز اوست و قرار است شریک مال و زندگی او باشد. بنابراین تشکیل خانواده مسئله ای نیست که بتوان آن را بی اهمیت دانست و تنها براساس زیبایی ظاهری فرد آن را بنا کرد. چرا که زیبایی تنها زیبایی اندام و چهره نیست، بلکه زیبایی سیرت را نیز در بر می گیرد. چنانچه زن و مردی نه یک روز و دو روز بلکه یک عمر در کنار هم هستند و باید چشم شان به یکدیگر بیافتد. پس اگر زن و مرد سیرت زیبا نداشته باشند، با بد رفتاری و بد اخلاقی خود موجب اذیت و آزار یکدیگر می شوند و زندگی را برای یکدیگر به جهنم تبدیل می کنند که در چنین شرایطی زیبایی و خوش اندامی فرد دیگر به هیچ درد دو طرف نمی خورد.

شاید تمثیل چنین دخترهایی به گیاهان روییده در مزلبه، به خاطر این باشد که این دخترها با وجود زیبایی ظاهری، به دلیل تربیت غلط و همنشینی با خانواده بی بند و بار، اخلاق خوب، عفت و پاکدامنی به خصوصی نداشته باشند.

از دیدگاه قرآن نیز، زنان فقط وسیله ارضای غریزه جنسی مردها نیستند، که فقط بر اساس زیبایی ظاهری چهره و اندام، آن ها را انتخاب کنند، بلکه خداوند متعال آنان را به گونه‏ ای آفریده که وسیله ‏ای برای بقای نسل و حفظ حیات بشر هستند و پرورش دهنده  و تربیت کننده فرزندان صالح و شایسته می باشند.

چنانچه در آیه ۲۲۳ سوره بقره آمده است: «نِساوُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ اَنّی شِئْتُمْ وَ قَدّموا لاَِنْفُسِکُمْ»؛
زنان شما، محل بذرافشانی شما هستند؛ پس هر زمان که بخواهید، می‏ توانید نزد آنان بروید و (سعی نمایید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود، از پیش بفرستید!

چنانچه پیامبر اکرم (ص) نیز در ضمن خطبه ای بیان فرمود: ای مردم مراقب روییدنی های کنار زباله دانی ها باشید! مردم پرسیدند: منظورتان از این سخن چیست؟ پیامبر اکرم (ص) توضیح دادند که زنان زیبارویی که در محیطی نامناسب رشد یافته اند.  (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۵، ص ۳۳۲، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ هـ ش.)

همچنین در روایتی پیامبر اکرم (ص) فرمود: از گیاه روییده در مزبله اجتناب کنید. سوال شد: ای رسول خدا، مقصود از چنین گیاهی چیست؟ فرمودند: زن زیبا که در خانواده ای نا صالح رشد کرده است.  (شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲۹٫)

شاید تمثیل چنین دخترهایی به گیاهان روییده در مزلبه، به خاطر این باشد که این دخترها با وجود زیبایی ظاهری، به دلیل تربیت غلط و همنشینی با خانواده بی بند و بار، اخلاق خوب، عفت و پاکدامنی به خصوصی نداشته باشند. بی شک، وقتی فردی قرار است عمری در کنار فردی دیگر زندگی کند مسلما به مرور زمان آن دو فرد بر رفتار و اخلاق یکدیگر تأثیر می گذارند و چه بسا این تأثیرپذیری به صورت منفی باشد. لازم به ذکر است که این امر را  نمی توان تنها در مورد دخترها و زن ها بیان داشت، بلکه عفت و پاکدامنی مردها نیز در دل سپردن زن به  حریم خانواده تاثیر بسزایی دارد.

همچنین همانطور که می دانید چهره زیبا اولین چیزی است که در زندگی مشترک عادی می شود و به مرور زمان و پیری فرد کم کم از بین می رود و این اخلاق خوب و مهر و محبت افراد به یکدیگر است که هیچگاه تکراری نشدنی است. چه بسا زن و مرد با گذشت و ایثار نسبت به کم و کاستی اخلاق یکدیگر در بالا بردن ایمان و تقوای و بر طرف کردن رفتارها و خلقیات بد هم، به یکدیگر کمک کنند.

زنان زیبارویی که در محیطی نامناسب رشد یافته اند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ