خانه / بورس و سهام / حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است/ منتظر ابلاغ حکم تخلیه هستیم

حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است/ منتظر ابلاغ حکم تخلیه هستیم

رئیس سازمان بنادر با بیان اینکه تاید‌واتر به عنوان اپراتور بندر شهید رجایی از سال ۸۹ قراردادی با سازمان امضا نکرده است، گفت: در این راستا حکم تخلیه این بندر را از سوی مراجع قضایی پیگیری کرده و منتظر ابلاغ هستیم.

فارس عطاءالله صدر طی نشست خبری درباره حضور شرکت تاید‌واتر در پورت اپراتوری بندر شهید رجایی اظهار داشت: تایدواتر از شرکت‌های فعال خدمات دریایی و بندری است که از سال 87 طبق قانون برنامه سهام دولت در این شرکت دریایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد.

وی با بیان اینکه 90 درصد کانتینر کشور از طریق بندر شهید رجایی جابه‌جا می‌شود، اظهار داشت: رابطه سازمان بنادر با تاید‌واتر قراردادی پیمانکاری است که هر سال تمدید می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در ابتدای سال 89 در راستای توسعه فعالیت‌های بندر شهید رجایی دولت مصوب کرد که اپراتور دوم در این بندر فعال شود اما شرکت تاید‌واتر به عنوان اپراتور اول بندر شهید رجایی در اعتراض به حضور اپراتور دوم از امضای قرارداد سر باز زد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعلا قراردادی با تاید‌واتر برای پورت اپراتوری بندر شهید رجایی نداریم گفت: حضور تاید‌واتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است و از سال 89 به بعد این شرکت بدون انعقاد قرارداد با دولت در بندر شهید رجایی فعالیت می‌کند.

صدر اظهار داشت: حتی زمانی که ما اعلام کردیم تاید‌واتر تجهیزات بندری دولت را پس بدهد از اجرای این کار سر باز زده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: دولت فاز دوم بندر شهید رجایی را با 410 میلیون دلار راه‌اندازی کرد اما لازم بود در کنار تاید‌واتر اپراتور دومی نیز فعال شود ولی این شرکت دریایی به دلیل فراهم آوری بازار انحصاری کنار نمی‌رود.

وی با اشاره به انجام اقدامات قانونی برای رفع این مشکل اظهار داشت: درخواست حکم تخلیه تاید‌واتر را از بندر شهید رجایی به مراجع قانونی و قضایی ارائه داده‌ایم که قوه قضائیه در این باره حکم تخلیه داده و منتظر ابلاغ حکم برای تخلیه بندر شهید رجایی توسط تاید‌واتر هستیم.

*اختصاص 540 میلیارد تومان برای ساخت شناور از محل وجوه اداره شده سازمان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از منابع خود را به ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت به متقاضیان ساخت و توسعه شناورها اختصاص داد که این منابع به صورت وجوه ارائه شده در بانک‌ها ذخیره شده است.

صدر افزود: توافقنامه‌ای به امضا رسانده‌ایم مبنی بر اینکه به میزان سپرده گذاری سازمان در بانک‌ها چندین برابر آن به صورت خط اعتباری تسهیلات ساخت شناور و تجهیزات بندری به بخش خصوصی ارائه شود.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر صد در صد سود تسهیلات ساخت شناورهای مسافری را خود پرداخت می‌کند، گفت: همچنین 70 درصد سود تسهیلات بانکی شناورهای باری نیز توسط سازمان بنادر پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: موافقتنامه چهارجانبه بین بانک عامل، سازمان بنادر، متقاضی و سازنده تنظیم شده است و طرح توجیه متقاضی مبنای کار قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: آورده بخش خصوصی برای خرید شناورهای داخل 20 درصد است و 80 درصد قیمت شناور تسهیلات بلند‌مدت پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه اضافه کرد: از سال 1388 تا 92 تعداد 220 طرح با اعتبار تسهیلاتی 540 میلیارد تومان تصویب کردیم که از این وجوه استفاده شود.

وی یادآور شد: تاکنون 125 مورد تسهیلات در این مورد پرداخت شده است.

*لزوم دقت در واگذاری شرکت‌های دولتی و خصوصی‌سازی‌ها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: واگذاری صدرا و ایزوئیکو به بخش خصوصی مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما نکته مهم این است که این صنعت باید توسط بخش حرفه‌ای اداره شود و در خصوصی‌سازی‌ها باید توانایی بخش خصوصی و ایجاد رقابت سالم را مدنظر قرار دهیم. صدر یادآور شد: اساس واگذاری‌ها استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌ای و مدیریت حرفه‌ای بخش خصوصی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: کشتی‌سازی از صنایعی است که در ایران با کره جنوبی آغاز شد اما آنها در حال حاضر رتبه‌ای بسیار بالاتر از ما دارند.

وی همچنین درباره مزایده بندر علی‌آباد اظهار داشت: مزایده این بندر مورد تائید قرار گرفته است اما مزایده بندر انزلی به دلیل عدم رعایت قانون ابطال شده است و دوباره برگزار خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*