سه سفارش امام زمان (عج) برای گشایش رزق

0

دین اسلام تاکید فراوانی به مساله تلاش و کوشش در راه طلب روزی نموده است. از طرفی همه ادیان به رابطه مخلوق با خالق توصیه می کنند. حال این سوال مطرح است که آیا دعا و نیایش بر رزق و روزی اثرگذار هستند یا خیر؟

در پاسخ باید گفت اقتصاد، کار و تولید از مهمترین دستورات آئین اسلام است. اقتصادى که دین بر آن تاکید دارد کسب درآمد از راه حلال و پرداخت حقوق شرعى آن است و کسى که کار و تلاش مى کند تا روزى حلال کسب کند و در نتیجه از دیگران بى نیاز باشد، فردى با ارزش و شرافتمند است. پس دعای بدون کار و تلاش در این دین قطعا توصیه نشده است. اما در کنار کوشش برای طلب روزی ادعیه و اذکاری و اعمالی هم توصیه شده اند که موجب برکت در کار و افزایش در روزی خواهند شد.
در آیه ۵۵ سوره اعراف می خوانیم:
«ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَهً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ.»
«پروردگارتان را با تضرع و در نهان بخوانید، زیرا او متجاوزان سرکش را دوست ندارد.»
                                                                                             ***
سه نکته:
* بلند دعا نکنید!

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در سفرى بعضى اصحاب را دیدند که با فریاد دعا مى‏کنند، حضرت فرمودند: آرام دعا کنید. قرآن هم به مومنین توصیه می کند که هنگام سخن گفتن با پیامبر اکرم (ص) ادب گفتگو را رعایت کنید و صدایتان را بلندتر از صدای حضرت نبرید. شاید هم علت این توصیه دوری از ریا و تظاهر باشد زیرا دعای بلند شائبه ریا دارد.

** اثر تربیتی دعا و تضرّع
دعا آثار فراوانی بر تربیت نفس انسان هم دارد. تضرّع و ناله در دعا، نشانه‏ توجه انسان به کمبودها و نیازهاى خود و عامل شکستن غرور و خودخواهى است. زیرا آنکه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هیچ کس ناله و درخواستى ندارد. لذا امام صادق علیه السلام فرمودند تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند کردن و دعا نمودن است.

*** سه سفارش امام زمان(عج) برای گشایش رزق
ملا محمد صادقی در نهایت سختی و پریشانی و بدحالی بود. به هیچ وجه برای او گشایش نمی‌شد تا آن که شبی در عالم خواب خدمت حضرت حجت (عج) رسید و عرض حال خود بگفت. حضرت فرمود: به نزد سید محمد سلطان آبادی برو و به دستورالعمل آن عمل کن. دستورالعمل سیدمحمد این بود:
۱- بعد از فجر صبح دست بر سینه گذارد و هفتاد مرتبه بگوید “یا فَتّاح”
۲- مواظبت کن به خواندن:
«لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.»
۳- بعد از هر نماز صبح این دعا را بخواند:
«بِسْمِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللهِ اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ قَوْقاهُ الله سَیِّآتِ ما مَکَرُوا…» این دعا در کتاب مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات نماز آمده و از مضامین ساده و بسیار زیبایی برخوردار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ