آزیتا راجی ،زن ایرانی رسما سفیر آمریکا در سوئد شد +عکس

1

«آزیتا راجی» Azita Raji که گفته می‌شود با آخرین سفیر رژیم پهلوی در انگلستان ارتباط فامیلی دارد، روز جمعه رسما با تائید سنا به عنوان سفیر آمریکا در سوئد منصوب شد.

بیوگرافی آزیتا راجی ایرانیان در خارج ایرانیان آمریکا اخبار آمریکا Azita Raji

سنای آمریکا روز جمعه بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، با انتصاب چند مقام جدید وزارت خارجه آمریکا از جمله سفیر این کشور در سوئد موافقت کرد.

با تائید سنا، از این پس «آزیتا راجی» سرمایه‌دار ایرانی‌الاصل مقیم کالیفرنیا، به عنوان سفیر آمریکا در سوئد فعالیت خواهد کرد.

وی اولین ایرانی-آمریکایی‌ای خواهد بود که به عنوان سفیر واشنگتن منصوب می‌شود. در آمریکا سفرا معمولا از میان حامیان مالی اصلی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند. راجی هم از این قاعده مستثنا نیست؛‌ این سرمایه‌دار و فعال برجسته بازارهای مالی آمریکا، در سال ۲۰۱۲ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با جمع‌آوری نزدیک به ۴ میلیون دلار کمک مالی برای کارزار باراک اوباما، دومین حامی مالی بزرگ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بود.

راجی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ از سوی اوباما برای انتصاب به عنوان سفیر آمریکا در سوئد نامزد شد، اما اختلاف میان گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، تائید نهایی وی را تا روز گذشته به تعویق انداخت.

تد کروز سناتور ارشد جمهوری‌خواه یکی از افرادی بود که مانع انتصاب راجی شده بود. وی به مدت ۷ ماه از رأی‌گیری در مورد وی جلوگیری کرد، اما نهایتا روز جمعه با بیان اینکه این اقدام به اندازه کافی توجهات را به «بد بودن» توافق هسته‌ای با ایران جلب کرده، اجازه داد رأی‌گیری سنا در این مورد انجام گیرد.

هرچند راجی به نام والدین خود اشاره‌ای نکرده، اما گفته می‌شود که وی با «پرویز راجی» آخرین سفیر رژیم پهلوی در انگلستان که روابط بسیار نزدیکی هم با اشرف پهلوی خواهر شاه مخلوع داشت، رابطه فامیلی دارد. در برخی منابع وی دختر پرویز راجی و در منابع دیگر برادرزاده وی معرفی شده است.

بیوگرافی آزیتا راجی ایرانیان در خارج ایرانیان آمریکا اخبار آمریکا Azita Raji

راجی متولد ۱۹۶۱ است دارای ۵ فرزند است و تا سن ۱۷ سالگی که والدینش ایران را ترک کردند.

راجی متولد تهران است و سال‌های کودکی و نوجوانی را در ایران و کشورهای اروپای غربی گذرانده است. وی مدرک دیپلم را از «دبیرستان بین‌المللی لوزان» در سوئیس دریافت کرد، و در آنجا علاوه بر موفقیت‌های درسی، در رشته‌های اسکی و شطرنج هم رقابت می‌کرد. خانم راجی در ۱۷ سالگی در ایالات متحده وارد دانشگاه شد. آزیتا راجی کارشناسی معماری و زبان فرانسه، و کارشناسی ارشد بودجه را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک اخذ کرده و تحلیلگر معتمد مالی و عضو کمیته برتون وودز است. وی در کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپای غربی و خاور دور زندگی، تحصیل و کار کرده و علاوه بر فارسی و انگلیسی، به زبان فرانسه هم تسلط دارد. وی اینک با خانواده‌اش ساکن شمال کالیفرنیا است.

خانم راجی در کارزار انتخاباتی، باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)، معاون رئیس بودجه ملی و رئیس صندوق پیروزی در ایالت‌های مردد بود. وی همچنین از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) عضو “هیأت مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات” بوده است.

کاخ سفید خانم آزیتا راجی را یک استراتژیست بازرگانی، و یکی از مدیران پیشین بازار بورس نیویورک معرفی کرده که تخصص و تجربه‌اش در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی، و تفکر استراتژیکش را در بسیاری از وظایف رهبری در بخش خصوصی به‌کار گرفته – از جمله در مشاغلی همچون ریاست هیئت امناء، بنیان‌گذار همراه، و نیز مشاور در شوراهای ملی و کمیته‌های منصوب مانند کمیسیون ریاست جمهوری برای بورسیه‌های کاخ سفید، کالج برنارد در دانشگاه کلمبیا، برنامه سرمایه‌گذاری تجاری اجتماعی در کالج بازرگانی دانشگاه کلمبیا، گالری ملی پرتره‌ها در انستیتوی اسمتسونین، مشارکت ملی برای زنان و خانواده‌ها، و بسیاری از نهادهای دیگر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. پروانه می گوید

    برای کشور های دیگه که خوب خودشونو می کشند با پولای ایران برای خودشون امپراطوری تشکیل دادند حالا کسانیکه اینا رو ایرانی معرفی می کنند نمیدانم برای چی اینها افرادی وطن فروش و خائن به کشورند امریکایی هستند چرا به اینها می گویید ایرانی ایرانی عرق ملی و عاشق ایران هستند نه این خائن که برای منافع خودشون به کشور خیانت می کنند دلمون و به چیا خوش می کنیم که چی بشه این آشغالا پیشکش دولت امریکا