اسامی ۲۴ گزینه احتمالی کابینه حسن روحانی

0
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز جمعه با کسب ۵۰.۷۱ از آرای مردم به‌عنوان رئیس جمهور منتخب ملت برگزیده و مأمور تشکیل کابینه یازدهم شد.
اصل ۱۳۳ قانون اساسی  می‌گوید، وزرا توسط رئیس‏‌جمهور تعیین‏ و برای‏ گرفتن‏ رأی‏ اعتماد باید به‏ مجلس‏ معرفی‏ شوند، بر همین اساس پس از برگزاری مراسم تنفیذ در روز ۱۲ مرداد و همچنین برگزاری مراسم سوگند (تحلیف) در صحن علنی مجلس، رئیس جمهور موظف است که ظرف یک هفته وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.
از امروز تا پایان مهلت قانونی برای معرفی وزرای پیشنهادی، حجت‌الاسلام حسن روحانی ۵۳ روز فرصت دارد که وزرای پیشنهادی خود را انتخاب کند.
شنیده‌های تسنیم حکایت از این دارد که رئیس جمهور منتخب تاکنون با برخی شخصیت‌ها و چهره‌ها برای تصدی سمت‌های مختلف در کابینه یازدهم رایزنی‌ کرده و گزینه‌های مختلفی برای تصدی پست‌های مهم دولتی مطرح شده‌اند.
به برخی از گزینه‌های احتمالی اعضای کابینه که همچنان در دست بررسی هستند، دست یافته است. با این وجود هنوز هیچ‌کدام از اعضای کابینه به‌طور قطعی مشخص نشده‌اند و رایزنی‌ها با این افراد و همچنین بررسی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این زمینه همچنان ادامه دارد.
آنچه در ذیل می‌آید گزینه‌های احتمالی ۲۴ سمت مهم دولتی است:
۱- معاون اول رئیس‌جمهور: محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده؛ (در این زمینه محمدرضا عارف بیشترین شانس را دارد ولی اگر به هر دلیل وی به این سمت منصوب نشود، نجفی بیشترین شانس را خواهد داشت و اگر نجفی به سازمان برنامه و بودجه برود مهرعلیزاده محتمل‌ترین گزینه برای تصدی معاونت اولی دولت حجت‌الاسلام روحانی است.) از آل‌اسحاق و جهانگیری نیز یاد شده است.
۲- وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام علی یونسی و حجت‌الاسلام مصطفی محقق‌ داماد مطرح‌ترین گزینه برای این وزارت‌خانه هستند؛ (در صورت ماندن یونسی در دفتر تحقیقات و مطالعات استراتژیک، احتمالاً محقق داماد تنها گزینه تصدی وزارت اطلاعات خواهد بود و در صورت اینکه محقق داماد رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک شود، یونسی وزیر اطلاعات خواهد شد). در این بخش از حجت الاسلام شفیعی معاون اسبق وزارت اطلاعات نیز ذکری به میان آمده است.
۳- وزارت امور خارجه: محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی و کمال و صادق خرازی گزینه‌های مطرح برای این وزارت‌خانه هستند که در این میان شانس محمود واعظی از دیگران بیشتر است.
۴- وزارت کشور: حجت‌الاسلام ناطق نوری، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری مطرح‌ترین گزینه‌ها برای تصدی این وزارت‌خانه مهم در دولت حسن روحانی هستند. گفته می‌شود به‌احتمال قوی، ناطق نوری تصدی این وزارتخانه را نمی‌پذیرد، و از این روی شانس جهانگیری بسیار بیشتر از دیگران خواهد بود.
۵- وزارت اقتصاد: گفته می‌شود در حال حاضر محمدباقر نوبخت تنها گزینه وزیر اقتصاد است و احتمالاً “نیلی” که هم اکنون مشاور وی است، به‌عنوان مدیرکل مناطق آزاد اقتصادی معرفی می‌شود.
۶- دبیر شورای عالی امنیت ملی: شنیده شده است که علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب خواهد شد.
۷- وزارت دفاع: حسین دهقان، علی شمخانی و اکبر ترکان گزینه‌های تصدی وزارت دفاع هستند که در این میان شانس حسین دهقان بیشتر از دیگران است.
۸- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: گفته می‌شود علی مطهری تنها گزینه این وزارتخانه است و احتمالاً سلطانی‌فر به‌عنوان معاون وی در این وزارتخانه انتخاب خواهد شد.
۹- وزارت دادگستری: از حجت‌الاسلام شوشتری به‌عنوان گزینه مطرح برای وزارت دادگستری نام برده می‌شود و در عین حال گفته می‌شود که احتمال دارد حجت‌الاسلام روحانی مرتضی بختیاری وزیر فعلی دادگستری را برای ابقا در سمت خود به مجلس معرفی کند.
۱۰- وزارت ورزش و جوانان: محمد دادکان و سعید فائقی گزینه‌های اصلی تصدی این وزارت‌خانه هستند.
۱۱- وزارت نفت: از بیژن نامدار زنگنه و سیدکاظم وزیری هامانه به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی این وزارت‌خانه کلیدی نام برده می‌شود.
۱۲- ریاست سازمان انرژی اتمی: علی‌اکبر صالحی وزیر فعلی امور خارجه، غلام‌رضا آقازاده و حسین فریدون شانس‌های اصلی تصدی ریاست‌ انرژی اتمی هستند.
۱۳- وزارت رفاه و امور اجتماعی: مرتضی بانک و صفدر حسینی گزینه‌های اصلی تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
۱۴- وزارت ارتباطات: از نصرالله جهانگرد به‌عنوان گزینه اصلی تصدی این وزارت‌خانه نام برده می‌شود.
۱۵- وزارت علوم: جعفر توفیقی، عبدالله جاسبی و جواد اطاعت گزینه‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که در این میان شانس جعفر توفیقی از دیگران بیشتر است. جعفر توفیقی سابقه تصدی وزارت علوم در دولت خاتمی را هم دارد.
۱۶- وزارت بهداشت و درمان: گفته می‌شود صلاح‌الدین دلشاد و مسعود پزشکیان گزینه‌های اصلی این وزارت‌خانه هستند.
۱۷- وزارت راه و شهرسازی: از علی عبدالعلی‌زاده و علی‌اکبر آقایی به‌عنوان گزینه‌های تصدی این وزارت‌خانه نام برده می‌شود.
۱۸- وزارت صنعت، معدن و تجارت: گفته می‌شود محمد نهاوندیان رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران از جمله افرادی است که به‌احتمال زیاد برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد شد.
۱۹- مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری: گفته می‌شود محمدرضا نعمت‌زاده که رئیس ستاد  انتخابات حسن روحانی بود، به‌عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب خواهد شد.
۲۰- مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور: حسین فریدون گزینه اصلی تصدی سمت ریاست دفتر رئیس‌جمهور است.
۲۱- رئیس مرکز امور مشارکت زنان: زهرا پیشگاهی‌فر به‌احتمال فراوان به سمت ریاست مرکز امور مشارکت زنان منصوب خواهد شد.
۲۲- معاون پارلمانی رئیس جمهور: حجت الاسلام قدرت‌الله علیخانی و حجت الاسلام تیمورعلی عسگری از جمله افرادی هستند که بیشترین شانس را برای تصدی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور دارا هستند.
۲۳- معاونت اطلاع‌رسانی دولت: شنیده شده است که علیرضا الفت به سمت معاون اطلاع‌رسانی دولت منصوب خواهد شد.
۲۴- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: از معصومه ابتکار به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه ریاست سازمان حفظ محیط زیست نام برده می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ