درس آموزنده حضرت زینب (س) برای زوج های جوان

0

انسان برای نیل به سعادت و رسیدن به قله های کمال راهی بجز الگوبرداری از افراد اسوه در تاریخ ندارد.

با نگاهی به زندگی چنین افرادی باید درس های زندگی را فرا گرفت و به آنها با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان جامه عمل پوشاند.
حضرت زینب کبری (س) الگویی جامع، کامل و بی بدیل است، نه فقط برای زنان مومن بلکه برای هر مرد و زن مسلمان و غیر مسلمان. سیره آن حضرت می تواند سرمشق مناسبی برای همه باشد. سبک زندگی آن بانوی بزرگ نسخه ای برای تعالی و رشد جامعه امروزی زنان است و بانوان جامعه اسلامی بایست سیره آن حضرت را الگوی زندگی خانوادگی و فعالیت اجتماعی خود قرار دهند.

سه درس بزرگ از بزرگ بانوی تاریخ
** درسی برای زنان امروز

سیره حضرت بهترین الگو برای نجات خانواده های امروزی است. خانواده هایی که با سبک غلط زندگی اجتماعی و اقتصادی رو به نابودی حرکت می کنند.
یکی از زیباترین جلوه های رفتاری آن بانوی بزرگ تاریخ ایثار است. ایثاری که به فرموده حضرت علی (ع) بالاترین درجه ایمان است. در ماجرای کربلا حضرت زینب (س) حتی از سهمیه آب خودش نیز استفاده نمی کند و آن را به کودکان می دهد و در بین راه کوفه تا شام نیز حتی همان قرص نان اندک سهم خودش را بین کودکان تقسیم می کند. لذا امام سجاد (ع) فرمود عمه ام حضرت زینب (س) در مدت اسارت غذای جیره ای خودش را تقسیم می کرد و این ایثار است که حضرت در عین اسارت و رنج و گرسنگی و غم و اندوه باز هم داشته خودش را تقسیم می کند. حتی زمانی که به اسرا تازیانه زده می شد حضرت خود را سپر قرار می داد.

** معیاری غیر از مادیات برای زندگی مشترک
از نگاه اسلام میدان فعالیت اقتصادی و اجتماعی برای زنان باز است. لذا اگر کسی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. از این جهت نیز تفاوتی بین زن و مرد در کسب فضائل بشری نیست. حضرت زینب (س) دنیا را برای خودش انتخاب نکرد تا برای امروزی ما درس باشد تا یادمان نرود همه چیز دنیا نیست. پس در همه مواقع و از جمله هنگام ازدواج فقط دنیا را مد نظر قرار ندهیم، فقط معیار مادی جلوی دیدگانمان نباشد. زیرا حضرت در عین زندگی راحت، سفر کربلا و راه حق را انتخاب می کند و حادثه کربلا و در اسارت و سختی های بسیاری را متحمل شدند. به دلیل نگرش متفاوت نسبت به زندگی دنیوی برای دفاع از ولایت با اجازه همسر خودش با برادرش امام حسین (ع) همراه می شود و به دنیا و مادیات پشت می کند و به همین دلیل حضرت الگویی کامل برای دختران جوانی است که به ازدواج فقط با معیارهای مادی و مالی نگاه می کنند و ملاکشان فقط ثروت و دارایی است و این ثروت را فقط برای خودشان می خواهند.

** اقتصاد کشور ما نیازمند مقاومت زینبی است
حضرت کودکی بود حدودا ۴ یا ۵ ساله؛ مستمندی گرسنه به درب خانه آنها آمد. مادرش فاطمه زهرا (س) به او فرمود فقط یک قرص نان داریم که آنهم سهم دخترم زینب (س) است و غیر آن چیزی در منزل نداریم. در همین احوال زینب (س) خردسال نزد مادر آمد و گفت سهم نان من را به این نیازمند بدهید چون من تحمل گرسنگی را دارم.
سبک زندگی صبورانه و همراه با مقاومت و ایستادگی حضرت زینب کبری (س) بهترین درس برای مردان و زنان مومن است. اقتصاد کشور ما امروز نیاز به مقاومت زینبی دارد، خانواده ها نیازمند صبر و گذشت و جامعه نیازمند ایستادگی زینبی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ