برترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۵ + جدول

0

رتبه‌بندی معتبر فوربس از ۱۰۰ کسب‌وکار برتر در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

این رتبه‌بندی براساس ارزش «برند» شرکت‌ها صورت گرفته است (این لیست در پایان یادداشت آمده است) . در این یادداشت تحلیلی به بررسی ویژگی‌های ۱۰۰ شرکت برتر از دو منظر گروه کسب‌وکار و کشورهای صاحب برند پرداخته شده است. قابل توجه اینکه ارزش برند این ۱۰۰ شرکت، مجموعا بالغ بر ۱۷۰۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

۱- تحلیل شرکت‌های برتر از منظر گروه کسب‌وکار

دسته‌بندی صنایع به تفکیک گروه‌های صنعتی دوازده‌گانه زیر صورت گرفته است:

۱) خودروسازان
۲) تکنولوژی (سخت‌افزاری)
۳) تکنولوژی (نرم‌افزاری)
۴) خدمات مالی
۵) خرده‌فروشی
۶) لجستیک
۷) صنعت مد (پوشاک)
۸) محصولات آرایشی-بهداشتی
۹) محصولات خواروباری
۱۰) سازندگان ماشین‌آلات صنعتی
۱۱) صنعت رسانه (مدیا)
۱۲) سایر

از بین گروه‌های فوق: خودروسازان، صنعت مد، خدمات مالی، محصولات خواروباری و تولیدکنندگان تکنولوژی (سخت‌افزار) هرکدام با داشتن ۱۳ شرکت در بین ۱۰۰ شرکت برتر، بیشترین گروه‌های کسب‌وکاری به لحاظ تعداد هستند. تعداد شرکت‌های هر گروه از کسب‌وکارهای دوازده گانه در جدول ۱ آمده است:

برندهای با ماهیت تکنولوژی (نرم‌افزاری) دارای بالاترین رتبه‌ها هستند و برندهای با ماهیت تکنولوژی (سخت‌افزاری) در رتبه بعدی برترین‌ها هستند.

به لحاظ ارزش برند، گروه کسب‌وکار  “تکنولوژی (سخت‌افزاری)” با ۴۲۰ میلیارد دلار ارزش برند (۲۵درصد کل ارزش ۱۰۰ شرکت برتر) بیشترین سهم را در بین شرکت‌های برتر دارند و گروه‌های “تکنولوژی (نرم‌افزاری)” و “محصولات خواروباری” به ترتیب با مجموع ارزش برند ۲۳۰ و ۲۰۵ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.با درنظر گرفتن معیار متوسط ارزش یک برند، گروه کسب‌وکار “تکنولوژی (نرم‌افزاری)” با ارزش ۳/۳۸ میلیارد دلار به ازای یک شرکت، ارزشمندترین گروه کسب‌وکاری است و پس از آن گروه کسب‌وکار “تکنولوژی (سخت‌افزاری)” با ارزش ۳/۳۲ میلیارد دلار به ازای یک شرکت در رده دوم بین گروه‌های کسب‌وکاری قرار دارد. پس از این دو گروه و با اختلافی فاحش، گروه کسب‌وکار “لجستیک” با ارزش ۸/۱۵ میلیارد دلار به ازای یک شرکت قرار می‌گیرد.

ضمن اینکه برندهای با ماهیت “تکنولوژی (نرم‌افزاری)” و “رسانه (مدیا)” با کمترین میانگین سنی (عمر برند) به ترتیب برابر با ۲/۲۹ و ۶/۳۷ سال و برندهای با ماهیت “سازندگان ماشین‌آلات صنعتی”، ” ارائه‌دهندگان خدمات مالی” “محصولات آرایشی-بهداشتی” با بیشترین میانگین سنی به ترتیب برابر با ۳/۱۴۵، ۲/۱۰۷ و ۳/۱۰۵ سال جزو جوان‌ترین و پیرترین گروه‌های کسب‌وکاری بوده‌اند.

به‌طور مشخص، با مورد توجه قرار دادن کسب‌وکارهای لجستیکی باید گفت سه شرکت لجستیکی در بین ۱۰۰ برند برتر حضور دارند که  در جدول شماره ۲ نشان داده شده است.

۲- تحلیل شرکت‌های برتر از منظر کشورهای محل شکل‌گیری فقط ۱۴ کشور به عنوان محل شکل‌گیری ۱۰۰شرکت برتر ۲۰۱۵ (طبق رتبه‌بندی فوربس) بوده‌اند که آمریکا با دربرگرفتن ۵۸ شرکت بیشترین سهم را در این بین دارد. سایر کشورهای منشأ برترین برندها در جدول ۳ آمده است:

نکته قابل توجه در جدول فوق اینکه دومین اقتصاد برتر دنیا یعنی چین هیچ جایگاهی در بین ۱۰۰ شرکت برتر ندارد.

کشور آمریکا در تمام گروه‌های کسب‌وکاری دوازده‌گانه فوق حضور دارد که بیشترین آنها در ارائه‌دهندگان خدمات مالی (۹برند)، شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزارهای تکنولوژیک (۸برند) و صنعت خرده‌فروشی (۸ برند) است. ضمن اینکه پنج غول برتر رسانه‌ای دنیا و سه غول برتر لجستیکی دنیا متعلق به آمریکاست.اما صنعت خودروسازی تقریبا در احاطه آلمان (۵ برند) و ژاپن (۴ برند) است و آمریکا و کره‌جنوبی نیز با دو شرکت برتر خودروسازی، دو کشور دیگر این صنعت در بین برترین‌ها هستند.از بین ۷ شرکت برتر ژاپنی، چهار تای آن خودروسازی و سه تای دیگر شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزارهای تکنولوژیک هستند.

از ۶ شرکت تولیدکننده نرم‌افزار و خدمات تکنولوژیکی، پنج‌تای آن متعلق به آمریکا و یکی متعلق به آلمان است و از بین ۶ شرکت برتر آرایشی-بهداشتی، چهار تای آن متعلق به آمریکا و دو‌تای دیگر متعلق به فرانسه است. ۸ برند برتر خرده‌فروشی آمریکایی هستند و تنها یک برند خرده‌فروشی برتر متعلق به کشور سوئد (IKEA) است.

۳- پیوست: لیست ۱۰۰ شرکت برتر ۲۰۱۵ از نگاه مجله فوربس

نشریه فوربس مجله فوربس گزارش موسسه فوربس بهترین برند جهان ارزش برند


منبع : مجتبی سلیمانی / ایران جیب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ