توصیه جالب قرآن به ساخت و ساز و آبادانی شهرها!

0

انسان به عنوان خلیفه و جانشین خداوند در زمین ماموریت های مختلفی دارد که هریک در طول همدیگر قرار داشته و مکمل هم هستند. یکی از این ماموریت ها به عمران و آبادانی زمین مربوط می شود. خداوند متعال در آیه ۷۴ سوره اعراف و نیز آیات ۱۵ و ۱۸ سوره سبا، عمران و آبادانی را از نعمت های ارزشمند بشر معرفی می کند و از این که محل سکونت انسان آباد و عمران باشد، به عنوان نشانه ای از نشانه های ربوبیت خود یاد کرده و بخشش و غفران خود را در آن نمودار و متجلی می داند.
در آیه ۵۶ سوره اعراف می خوانیم:
«وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ.»
«و در زمین پس از اصلاح آن فساد مکنید، و با بیم و امید او را بخوانید که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.»
***
سه نکته:
* هم اصلاح رابطه با خدا، هم اصلاح رابطه با مردم

در آیه قبل رابطه انسان با خدا را مطرح کرد، این آیه رابطه‏ انسان با مردم را. در ایه قبلی (آیه ۵۵) آمده است: «پروردگارتان را با تضرع و در نهان بخوانید زیرا او متجاوزان سرکش را دوست ندارد.»
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند به واسطه‏ پیامبر و قرآن، زمین را اصلاح کرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نکنید.

** آبادانی و عمران نشانه رحمت خدا
خداوند در آیات ۴۸ و ۵۰ سوره روم آبادانی زمین را از آثار رحمت خود معرفی می کند و در آیه ۴۰ سوره حج حفظ آبادانی معابد و مکان های پرستش را کاری ارزشمند دانسته و حتی یکی از اهداف از تشریع جهاد را به عنوان یک قانون و تکلیف تخلف ناپذیر و با همیت، آبادانی معابد و پرستشگاه قرار می دهد.

*** آبادانی مساجد با حضور در آنها
هرچند یکی از مصادیق بارز آبادانی به ساخت و ساز و عمران و اصلاح ظواهر جامعه مربوط می شود لکن در کنار عمران از طریق ساختمان سازی، یک عمران و آبادانی دیگر نیز وجود دارد که با حضور صورت می گیرد. به این معنا که حضور مردم در یک مکان خود موجب آبادی و عمران آنجاست؛ لذا در آیات مختلف قرآن (بقره آیه ۱۱۴ و حج آیه ۴۰ و توبه آیه ۱۹) حضور در مساجد به معنای عمران و آبادانی آن تلقی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ