خانه / سلامت / چگونه از افتادگی پوست در اثر لاغری جلوگیری کنیم ؟

چگونه از افتادگی پوست در اثر لاغری جلوگیری کنیم ؟

جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر شخصی از الگوی غذایی صحیح تغذیه پیروی کند و از همه‌ی گروه‌های غذایی مصرف کند دچار عوارض ناشی از لاغری نمی‌شود و یا اگر هم شود این عوارض خیلی کم و ناچیز است نسبت به زمانی که فرد از رژیم‌های نادرست استفاده می‌کنند.
وی افزود: رژیم‌های تک خوری یا پروتئینی نمونه‌ای از رژیم‌های ناصحیح هستند و باعث شل شدن پوست می‌شوند. به علاوه وقتی فردی کاهش وزن زیادی دارد شل شدن پوست کاملا طبیعی است.
فرح‌بخش در خصوص روش‌های جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست اظهار کرد: از مایعات زیاد استفاده کنید، مصرف سبزیجات را افزایش دهید چون سبزیجات حاوی فیبر می‌باشند و آب را درون خودشان نگه می‌دارند و در نتیجه به سلامتی و شادابی پوست کمک می‌کنند. همچنین استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین هم در این زمینه کمک زیادی می‌کند.
وی ادامه داد: در صورتی که فرد کاهش وزن زیادی داشته برای نمونه بیش از ۵۰ کیلوگرم در این حالت پوست بدن شل می‌شود و نیازمند جراحی‌های پلاستیک است.
فرح‌بخش درباره مهمترین ویتامین‌هایی که به سلامت پوست کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: مهمترین ویتامین که به سلامت پوست کمک می‌کند ویتامین c است که برای کلاژن سازی حائز اهمیت است چون کلاژن داربست پوست محسوب می‌شود. به علاوه ویتامین A و ماده‌ی معدنی روی در کنار سلنیوم هم نقش به سزایی در سلامت پوست دارد.
مجله سلامت متخصص تغذیه عوارض لاغری تناسب اندام بدن زیبا

جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست

وی در پایان به مصرف مرکبات، قرص جوشان ویتامینC و مصرف کافی و مناسب آب را توصیه کرد.
—————-

یک بدن زیبا، باید سفت باشد و اگر پوست شما در شرایط خوبی نباشد چنین چیزی شدنی نخواهد بود. سفت کردن پوست باعث خواهد شد تا حس کنید که سفر کاهش وزنتان را به خوبی به پایان رسانده‌اید.

پوست شل یک مشکل شایع پس از کاهش وزن است و بیشتر در رژیم های کم کربوهیدرات، کم پروتئین و رژیم هایی که کاهش وزن سریع را تبلیغ می کنند ایجاد می شود.

انواع مختلفی از سلولها در لایه های مختلف پوست وجود دارد و هر چند سلولهای قسمت بیرونی پوست دائماً در حال از دست رفتن هستند ولی با سلولهای جدید در زیر پوست جایگزین می شوند.

اما در لایه داخلی و عمیق تر پوست، سلول ها به طور طبیعی انعطاف پذیرتر است. این قسمت از پوست در برخی موارد کش می آید یا جمع می شود، از جمله هنگام کاهش وزن. در این وضعیت، لایه های انعطاف پذیر، بیشترین آسیب را می بیند. چربی موجود در این لایه ها به راحتی می سوزد اما ویژگی انعطاف پذیری آن به طور کامل حفظ نمی شود. بنابراین پوست ظاهر شل و افتاده ای پیدا می کند.

وقتی که شما وزن از دست می‌دهید مخصوصاً وقتی که شما کاهش وزن سریعی دارید با کاهش وزن، لایه های چربی این لایه از پوست از دست می رود پوست وقت کافی برای کشش خود، جهت انطباق را ندارد علاوه بر کاهش وزن ، سوء تغذیه، سن، سیگار کشیدن، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، و کم شدن آب بدن در عدم انطباق پوست موثر است .

سوالی که پیش می آید، این است که پس از کاهش وزن چگونه باید از شل شدن پوست پیشگیری کرد؟ در ادامه به چند راهکار اشاره می کنیم.

وقتی جوانید وزن کم کنید

هر چه سنمان بیشتر میشود، پوست قابلیت ارتجاعی طبیعی‌اش را از دست میدهد. بهمین دلیل اگر هنگام جوانی از شر وزن اضافه‌تان خلاص شوید، پوستتان بجای اولش باز خواهد گشت. هر چه زودتر وزنتان را کم کنید، شانس بیشتری خواهید داشت که پوستتان خودش سفت شود. پس معطل نکنید! همین حالا برای کاهش وزنتان اقدام نمایید.

 رژیم یو یو نگیرید

مانند یو یو رژیم گرفتن نه تنها برای بدنتان بلکه برای پوستتان هم خوب نیست. دائما فربه شدن و دوباره آب رفتن، پوست شما را تحت استرس قرار میدهد، پس باید بیشترین تلاشتان را بنمایید تا از رژیم یو یو دوری کنید.

 بتدریج وزن کم کنید

فرایند سفت شدن پوست کند است، به همین دلیل ریتمی که وزنتان را کم می‌کنید هم باید تدریجی باشد. از این گذشته، کاهش وزن واقعی، زمانی رخ خواهد داد که تغییرات مهمی در سبک زندگیتان ایجاد کنید. این تغییرات، زمان برند اما از رژیم یو یو جلوگیری کرده و احتمال شل و افتاده شدن پوست بدنتان را کم می‌کند.

 همیشه ورزش کنید

اگر در حال مراعات و اجرای یک رژیم غذایی هستید، باید یک برنامه‌ی ورزشی را نیز دنبال کنید. ورزش کردن، نه تنها به شما کمک خواهد کرد تا سریع تر وزن کم کنید، بلکه باعث خواهد شد تا پوست شما ظاهر بهتری پیدا کند. ورزش منظم، قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش خواهد داد، و آنرا صاف‌ و نرم و سالم‌تر خواهد کرد.

آب فراوان بنوشید

پوست سالم در واقع پوستی است که هیدراته باشد. بهمین دلیل همیشه باید یک بطری آب در دسترستان باشد تا بتوانید همیشه از آن بنوشید. همچنین مطمئن شوید که از نوشیدنی‌های ناسالم همچون نوشابه دوری می‌کنید، چرا که آن‌ها دارای مواد شیمیایی ناسالمی هستند.

نقش پروتئین در پوست

کلاژن و الاستین دو ماده ای هستند که در خاصیت الاستیک و چاق نگه داشتن پوست موثرند یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین کافی داشته باشید پروتئین برای قابلیت ارتجاعی پوست مهم است. کلاژن یکی از فراوانترین پروتئین های بدن است در صورتی که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد کلاژن تخریب شده و پوست شل با چین و چروک پیدا خواهید کرد. یک رژیم غذایی دارای پروتئین هایی مانند ( پنیر، شیر، حبوبات، دانه ها، اجیل، ماهی ) که همه حاوی کلاژن و الاستین هستند در حفظ پوست موثرند.

مراقبت از پوست

از پوست خود مراقبت کنید. روزانه لایه برداری انجام دهید زیرا کمک به حذف سلولهای مرده پوست و گردش خون پوست را افزایش می دهد. حمام با نمک دریا و مواد معدنی موثر است استفاده از کرم با فرمول گیاهی و مواد تشکیل دهند مانند ( اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، عصاره مخمر، پروتئین سویا، و ویتامین های A, C, E می تواند به هیدارته و افزایش کلاژن و الاستین در پوست کمک کند مواد شوینده خشن مانند سولفات ها در صابون، شامپو و مایعات ظرفشویی را محدود کنید از برنزه کردن پوست خود با نور آفتاب پرهیز کنید. از قرار دادن پوست خود در آب گرم و کلردار خوداری کنید. قبل از حمام رفتن پوست بدن خود را با یک برس نرم به آرامی ماساژ دهید این کار کمک به پوسته پوسته شدن پوست کرده و گردش خون را افزایش، مواد مغذی حیاتی را به پوست رسانده و کیفیت کلاژن و الاستین پوست را بهبود می بخشد. از یک کرم سفت کننده پوست در هر روز برای کمک به داشتن پوست انعطاف پذیر و صاف استفاده کنید.

مصرف آنتی اکسیدان ها

چگونگی جلوگیری از شل شدن پوست پس از لاغری در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی اکسیدان ها و روغن های سالم استفاده کنید خوردن میوه های تازه، سبزیجات، آجیل و روغن های سالم کمک خواهد کرد تا پوست سالم داشته باشید.

نقش مکمل ها در شل شدن پوست

با وجود اینکه تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می کنید ولی در رژیم های کاهش وزن از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده ضروری را از دست نداده اید مطمئن شوید مولتی ویتامینی که استفاده می کنید دارای ویتامین های A, C, K, E و ویتامین های ب کمپلکس را داشته باشد زیرا این ویتامین ها برای سلامت پوست مهم می باشند مواد معدنی مانند ( سلنیوم، مس و روی ) برای سلامتی پوست ضروری است. در این مقاله نقش ویتامین های ذکر شده در سلامت پوست را توضیح می دهیم تا با مصرف آنها از چین و چروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید.

ویتامین A و کاهش خطوط چین و چروک صورت

چگونگی جلوگیری از شل شدن پوست پس از لاغری یک ویتامین کلیدی است کمبود این ویتامین باعث پوسته پوسته و خشک شدن پوست می شود این ویتامین را می توانید از غذاهایی مانند ( سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات با برگ های تیره ) بدست آورید استفاده از  لوسیون حاوی این ویتامین بر روی پوست اکنه را را کنترل و خطوط چین و چروک صورت را کاهش می دهد.

نقش ویتامین B کمپلکس در پوست

این ویتامین در مواد غذایی ( جو، برنج، تخم مرغ و موز ) وجود دارد کمبود این ویتامین در مواد غذایی سبب درماتیت یا ریزش مو می شود کرم های موضعی و پماد های ساخته شده با ویتامین های گروه B می تواند سلولهای پوست را هیدراته و التهابات پوست را از بین ببرد. این ویتامین ها حاوی مواد مغذی بیوتین هستند که اساس ناخن ، پوست و سلولهای مو را تشکیل می دهد.

ویتامین C در کاهش چین و چروک صورت نقش دارد

مرکبات، سبزیجات، فلفل، و گل کلم پر از این ماده مغذی حیاتی است این ویتامین برای مبارزه با سرماخوردگی استفاده می شود و زمانی که بر روی پوست استفاده شود می تواند به تولید کلاژن، کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست کمک کند.

ویتامین E

مواد غذایی ( آجیل، زیتون و اسفناج ) حاوی ویتامینE  است استفاده از این ویتامین بر روی پوست، زخم ، خشکی و زبری پوست را کاهش می دهد و برای نرم و انعطاف پذیر نگه داشتن پوست از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید این غذاها علاوه بر پوست سبب درخشش و استحکام موهای شما می شود.

ویتامین K و کاهش تیرگی پوست

این ویتامین در سبزیجات با برگ تیره یافت می شود و لوسیون ها و کرم های حاوی این ویتامین در کاهش چین و چروک و کاهش کبودی پوست موثر است اگر چه با خوردن سبزیجات با برگ پهن، این ویتامین تامین می شود ولی استفاده موضعی از این ویتامین بهترین سود دهی را برای پوست دارد.

ماساژ به صاف شدن پوست کمک می کند

ماساژ هفتگی داشته باشید انجام یک ماساژ مکرر با استفاده از حرکات افلوراژ ( لمس حسی ) یک تکنیکی است که به بهبود گردش خون کمک می کند و راه بسیار خوبی برای سلامت پوست است با یک ماساژ حرفه ای می توان به صاف کردن سلولیت کمک کرد. تکنیک های فوق العاده ی زیادی برای ماساژ پوست وجود دارد از یک لوسیون با کیفیت خوب برای پوست استفاده کنید.

فعالیت بدنی در جلوگیری از شل شدن پوست موثر است

چگونگی جلوگیری از شل شدن پوست پس از لاغری ورزش های هوازی ( شنا، دوچرخه سواری، دویدن و استفاده از وزنه های سبک ) در جلوگیری از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن موثر است. روزانه ۸ – ۱۰ لیوان آب بنوشید. حداقل دو لیتر آب در روز مصرف کنید. خواب کافی داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*