درآمد نجومی سایر کشورها از بازی های رایانه‌ای

0
وجود تحریم‌ها و دورماندن ایران از بازارهای بین‌المللی، حوزه فناوری را با چالش‌های فراوانی مواجه کرد و بازار بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه نیز از این مشکلات در امان نماند.
هرچند ایران یکی از بزرگترین بازارهای رو به رشد خاورمیانه از نظر بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود ولی حالا از نظر درآمدزایی این حوزه، در بین ۱۰۰ کشور برتر رتبه سی و هشتم را به خود اختصاص داده و بعد از فیلیپین قرار گرفته است در حالی که می‌توانست جایگاهی بهتر را ازآن خود کند.
قاعده بازی عوض می‌شود
در گزارش polygon (یک وب سایت معتبر امریکایی که اخبار مربوط به بازی‌های ویدئویی جهان را پوشش می‌دهد)، آمده است هرچند صنعت بازی ویدئویی ایران به دلیل نبود قانون کپی رایت و نیز تحریم‌های موجود، رشدی اندک و آهسته داشته است، ولی با این حال تجارتی بزرگ محسوب می‌شود و در فضای پسابرجام با بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی می‌توانیم شاهد عوض شدن قاعده بازی باشیم.
با برداشته شدن تحریم‌ها انتظار می‌رود صنعت بازی کشور نفس راحتی بکشد چرا که بازارهای ایران برای کمپانی‌های فناوری خارجی و ناشران بازی‌های ویدئویی گشوده می‌شود و البته با توجه به وجود متخصصان داخلی در این کشور، انتظار می‌رود گیمرهای ایرانی همچنین بزودی شاهد بازی‌های ویدئویی بومی بیشتری در بازار باشند. این گزارش، برداشته شدن تحریم‌ها را برای گیمرها و طراحان و تولیدکنندگان بازی ایران، یک نقطه عطف می‌داند و با اشاره به جمعیت جوان این کشور آورده است، ایران بیشترین جمعیت گیمر را در خاورمیانه دارد که این رقم تقریباً معادل یک چهارم جمعیت این کشور است و ظرفیت مناسبی برای طراحان بازی داخلی و نیز دلیلی برای گرایش بازی سازان برتر جهان برای حضور در ایران محسوب می‌شود.
در این گزارش، به تحریم‌ها و وجود بازی‌های قفل شکسته غربی در بازار ایران با بهایی معادل بازی‌های بومی، به عنوان چالش‌های اصلی بازی سازان ایرانی اشاره شده و آمده است وقتی بازی‌های خارجی که با صرف میلیون‌ها دلار هزینه و استفاده از تیم‌های ۲۰۰ نفره ساخته می‌شوند با بهایی مشابه بازی‌های ایرانی که گاه تعداد اعضای سازنده آن تنها به ۱۵نفر می‌رسد ارائه می‌شود درواقع این، بازی سازان ایرانی هستند که ضربه می‌خورند و اگر ایران می‌خواهد از فضای پسابرجام بهترین استفاده را در این حوزه ببرد باید به فکر اجرای قانون کپی رایت در کشور باشد.
یک بازار ۱۴۰ میلیون دلاری
اما این، تنها گزارش و پیش‌بینی مربوط به بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران نیست و مؤسسه پژوهشیNewzoo نیز با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ میزان درآمد حاصل از بازار بازی‌های رایانه‌ای و کنسول بازی‌های ایران به ۱۴۰میلیون دلار رسیده است، انتظار دارد این درآمدزایی، تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۶۷میلیون دلار برسد هرچند مشخص کردن دقیق این رقم چندان راحت نیست چراکه با وجود تحریم طولانی و درغیاب مجاری رسمی، این محصولات تاکنون بیشتر در بازار سیاه داد و ستد می‌شد.
این مؤسسه پژوهشی بین روزهای ۲۵تا ۲۸ ژانویه سال جاری میلادی،۷۴۳ داوطلب حاضر در شبکه لاین را در نظرسنجی میزان علاقه ایرانی‌ها به بازی‌های رایانه‌ای شرکت داد این درحالی است که بیشتر شرکت کنندگان در این پژوهش ناچار به استفاده از VPN بودند زیرا دسترسی به سرویس Survey Gizmo که برای این بررسی از آن استفاده شده، در برخی ISP‌های ایرانی مسدود است. نتیجه این پژوهش نشان داد۴۲درصد ایرانی‌ها به کنسول ایکس باکس۳۶۰ علاقه مندند، ۳۱درصد پلی استیشن ۴، ۱۴درصد ایکس باکس وان و ۸درصد نیز wii را در صدر علاقه خود عنوان کردند که این ارقام نشان می‌دهد کنسول ایکس باکس۳۶۰ در رتبه نخست علاقه حاضران در این مطالعه قرار دارد و تعداد طرفداران پلی استیشن ۴ تقریباً دو برابر ایکس باکس وان است.
این درحالی است که ۵۸ درصد از کاربران مورد مطالعه، قطعی اتصال به اینترنت را در جریان بازی تجربه کرده‌اند و یک سوم کاربران نیز گفته‌اند که این مشکل، همیشگی است.
نکته جالب توجه دیگر این تحقیق این است که ۶۲ درصد گیمرها کنسول و بازی خود را به صورت اوریجینال یا کپی، از مغازه‌ها در ایران خریداری کرده و ۲۸درصد نیز بازی‌های کنسول را به صورت آنلاین از سایت هایی ازجمله دیجی کالا خریداری می‌کنند که البته تنها نسخه‌های اوریجینال بازی‌های کنسول در این سایت فروخته می‌شود.
همچنین در این گزارش عنوان شده است که ۴۹درصد از کاربران حداقل یک بار در روز و ۲۶درصد نیز چند بار در روز، بازی کنسول را انجام می‌دهند. همچنین ۵۴ درصد حداقل یک ساعت در روز بازی کنسول انجام می‌دهند، ۲۲درصد روزانه ۳ساعت یا بیشتر و ۵درصد نیز بیش از ۵ ساعت را به بازی کنسول اختصاص می‌دهند که همه این ارقام نشان از بازار مناسب ایران برای صنعت بازی‌سازی دارد و به همین دلیل هم بسیاری از کمپانی‌های بزرگ این عرصه، به فکر ورود به بازار ایران هستند.
درآمد بازی‌های موبایلی ترکیه ۴ برابر ایران
مؤسسه پژوهشی Newzoo تحقیقاتی نیز در زمینه بازی‌های تلفن همراه دارد و با انتشار نتیجه آن در نشریه techcrunch نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵میلادی، میزان درآمد بازی‌های موبایلی در ایران حدود ۳۹میلیون دلار بوده است و به بیان دیگر سهم درآمدزایی بازی‌های موبایلی حدود ۲۰درصد از کل درآمد بازی ایران بوده است که این درصد کمتر از متوسط جهانی بازی‌های موبایل یعنی ۳۰ تا ۳۵درصد است. در یک تخمین خوشبینانه گفته می‌شود ارزش بازار بازی‌های موبایل ایران باید تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به۴۴ میلیون دلار رشد یابد چراکه ۶۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، زیر ۳۰سال بوده و ۶۳ درصد جمعیت آن نیز دانش آموز و دانشجو هستند، پس تعجبی ندارد که ۶۷ درصد گیمرهای موبایل زیر ۲۴سال باشند.
در این گزارش همچنین آمده است که درآمد سالانه بازی‌های موبایلی ترکیه در همسایگی ایران ۱۴۴میلیون دلار است یعنی ۳ تا ۴ برابر ایران، به بیان دیگر صنعت بازی موبایل ایران از نظر سهم سودآوری بازار از همسایگانش عقب افتاده است که شاید بتوان آن را به مشکلات تحریم مرتبط دانست. ایرانی‌ها برای فروش محصولات خود در بازارهای دیجیتال جهانی مشکلاتی داشتند و به دلیل تحریم سیستم‌های بانکی، نمی‌توانستند با کارت‌های اعتباری خود از اپ استورها (بجز steam وشبکه پلی استیشن) خرید کنند. البته راه‌اندازی کافه بازار به عنوان یک فروشگاه‌ اندروید بومی در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۵۵ هزار اپلیکیشن که ۸ هزار مورد آن بازی است، بیش از ۲۷میلیون کاربر را به خود جذب کرد و تا حدی توانست به فروش بازی‌های تلفن همراه کمک کند.
در این گزارش همچنین آمده است که در نتیجه ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، بخش بازی‌های موبایل در خاورمیانه‌دارای یکی از سریع ترین رشدها در جهان است. Nour Khrais مدیرعامل کمپانی Maysalward Games نخستین کمپانی طراحی و تولید بازی‌های موبایل در خاورمیانه می‌گوید: بازی‌های موبایلی در این منطقه جزو محبوب ترین بازی‌ها هستند چرا که بهای چندانی ندارند وکشورهایی با جمعیت بالای گیمر همچون اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت و مصر به سوی پوشش مناسب نسل ۳ و ۴ شبکه تلفن همراه می‌روند.
ازسوی دیگر ۶۸ درصد جمعیت این منطقه زیر ۳۴سال و مرد هستند که این سن و جنس، گرایش به بازی‌های ویدئویی را نشان می‌دهد طوری که خاورمیانه و آفریقای شمالی در حال تبدیل شدن به کانون توجه بازی‌سازان هستند و نگاه صنعت بازی‌سازی جهان به این منطقه جلب شده و انتظار می‌رود ارزش بازی‌های رایانه‌ای این منطقه از۱٫۶ میلیارد دلار سال ۲۰۱۴ به ۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد.
چین در صدر درآمدزایی بازی‌های رایانه‌ای
گزارش Newzoo همچنین ۱۰۰ کشور برتر از نظر درآمدزایی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را مشخص کرده و آنها را بر اساس جمعیت و تعداد کاربران اینترنت و درآمدزایی در این حوزه طبقه‌بندی کرده است.
این گزارش، نشان می‌دهد چین در سال ۲۰۱۵ با داشتن بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر اینترنت، از نظر درآمدزایی بازی‌های رایانه‌ای در صدر بازار ۹۱میلیارد و ۲۵۲میلیون و ۴۷۸ هزار دلاری جهان قرار گرفته و پس از آن ایالات متحده امریکا با حدود ۲۹۰میلیون کاربر در رتبه دوم جای گرفته است. سومین جایگاه نیز ازآن ژاپن با۱۱۵میلیون و ۷۵۱ هزار کاربر اینترنت شده است و کره جنوبی نیز با بیش از ۴۲میلیون کاربر در رده بعدی قرار دارد.
طبق این گزارش، پنجمین کشور برتر فهرست، آلمان با بیش از ۷۱میلیون کاربر اینترنت است و بریتانیا با ۵۹ میلیون و ۹۳۳ هزار کاربر در رده ششم جای گرفته است. هفتمین کشور برتر نیز فرانسه با بیش از ۵۵ میلیون کاربر اینترنت است و کانادا و اسپانیا در رده‌های هشتم و نهم قرار دارند. ایتالیا نیز دهمین کشور درآمدزای جهان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود، تایوان پانزدهمین و ترکیه شانزدهمین کشور برتر در این حوزه است. از دیگر کشورهای آسیایی حاضر در این فهرست می‌توان به مالزی، تایلند، اندونزی، هندوستان، امارات متحده عربی ، قزاقستان و مصر اشاره کرد که به ترتیب در رتبه ۱۹ ،۲۰، ۲۱، ۲۶، ۴۰، ۴۷ و ۵۰ قرار دارند. عربستان سعودی در جایگاه ۲۵ و ویتنام در رتبه ۳۳ قرار دارد، هنگ کنگ ۳۰، پاکستان ۵۲، قطر ۵۳، بنگلادش ۶۴،کویت ۵۵ و سریلانکا ۷۰ جایگاه را به خود اختصاص داده و نپال نیز صدمین کشور است که در این فهرست جای دارد. به هر حال انتظار می‌رود در شرایط پیش رو، با ورود بازی‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی و شکوفایی این حوزه، جایگاه ایران از رتبه سی و هشتم این فهرست ارتقا یابد و شاهد رتبه بهتر آن باشیم.
منبع: ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ