ایمنی پژو ۳۰۱ چقدر است؟ +قیمت و مشخصات فنی Peugeot 301
مشخصات فنی و ابعاد پژو ۳۰۱ ،تصاویر پژو ۳۰۱ ، ،ثبت نام ۳۰۱ ،پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۷ ، زمان عرضه پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱، خودروی خانوادگی نیمه لوکس است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه پاریس معرفی شد و فیس لیفت آن در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو در کارخانه پژو در اسپانیا تولید شده و عمده بازار آن در ترکیه، غرب آسیا، آفریقا و شرق اروپا است و حالا نسخه قدیمی این خودرو به بازار ایران آمده است.
قرار است پژو ۳۰۱ به صورت آزمایشی توسط ایران خودرو مونتاژ شود. این درحالیست که نسخه های وارداتی شکست سنگینی را در بازار تجربه کردند.
حالا در پی تولید نسخه های مونتاژی، پژو ۳۰۱های وارداتی وضعیتی به مراتب سخت تر از قبل خواهند داشت زیرا نمونه مونتاژی احتمالا با قیمتی به مراتب پایین تر از نمونه. های وارداتی عرضه می شوند و همین دلیل کافیست تا نسخه های وارداتی دچار افت قیمت شوند.
مدل های موجود پژو ۳۰۱ در ایران همگی با مدل ۲۰۱۶ بوده و اتاق نسل قدیم این مدل به حساب می آید که با قیمتی در محدوده ۸۹ تا ۹۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد و در آینده ای نزدیک نیز مدل فیس لیفت و طراحی ۲۰۱۷ در ایران خودرو تولید خواهد شد که هنوز قیمت آن مشخص نشده است، اما در صورت پیروی از الگوی قیمت گذاری پژو ۲۰۰۸ می توان انتظار داشت که این سری با بهایی کمتر از ۷۵ میلیون تومان عرضه شوند.
با نگاهی به نسخه های فروشی موجود در نمایشگاه ها و آگهیها میتوان فهمید که ۳۰۱ به صورت ناگهانی از ۹۵ میلیون تومان به قیمت ۸۳ میلیون تومان رسیده و حداکثر قیمت آن ۸۸ میلیون تومان تعیین می شود. جالب است بدانید که برخی از نمایندگیهای ایران خودرو به فروش اقساطی این خودرو راضی شدهاند و میخواهند با این ترفند، پول خوابیده خود را زنده کنند.
پژو ۳۰۱ در کلاس ابعادی C است و با کابینی که اندکی از پژو ۲۰۶ صندوق دار بزرگتر است که یک خودروی خانوادگی جمع و جور و اقتصادی محسوب می شود. موتور EC5 این خودرو با قدرت ۱۱۴ اسب بخار در کنار گیربکس ۶ سرعته AT6 نیز تفاوت بسیار بزرگی با خانواده پژو ۲۰۶ ندارد هرچند که افزایش دو دنده در گیربکس و بهبود اندک قدرت موتور می تواند تا حدی محسوس باشد و باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود.
مشخصات فنی پژو ۳۰۱ در سایت ایران خودرو
فهرست مطالب
نوع موتور | EC5F |
حجم موتور (cc) | ۱۶۰۰ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۴@۶۰۵۰ |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۵۰@۴۰۰۰ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب |
استاندارد حد آلایندگی | Euro6 |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۱ |
سیستم انتقال قدرت | AT6 شش سرعته |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۹ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵.۲ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶.۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۴۴۲ |
عرض خودرو(mm) | ۱۷۴۸ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۷۷ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۹۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
آخرین بروزرسانی | ۱۳۹۶/۵/۱۷ |
تجهیزات و امکانات رفاهی پژو ۳۰۱
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS) |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه |
فرمان | هیدرولیک، غربیلک فرمان چرمی، قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم تهویه | تهویه مطبوع برقی |
سیستم صوتی | رادیو با نمایشگر LCD، تیونر، پخش CD، چهار بلندگو، USB، فیش ورودی، بلوتوث، دکمههای کنترل روی فرمان |
چراغها | چراغهای هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغهای سقفی عقب، چراغ داخل صندوق |
آینهها | آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، آینههای بغل و دستگیرهها همرنگ بدنه (به جز بخش پایینی آینهها) |
شیشه ها | شیشههای برقی جلو و عقب، شیشه عقب با گرمکن |
تزئینات | تزئینات کرومی بر قاب پنجرهها و جلو پنجره، دسته دنده چرمی، کنسول وسط |
تجهیزات ایمنی | سیستم هشدار هوشمند، ۳ کمربند ایمنی عقب ۳ نقطهای، ۲ سوییچ ریموتدار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق، ایزوفیکس (محل نصب صندلی کودک)، سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر |
رینگ و لاستیک | ۱۸۵/۶۵R15 رینگ آلومینیومی ۱۵ اینج، رینگ یدکی فولادی ۱۵ اینچ |
صندلی | صندلیهای راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، صندلی عقب تاشو ۲/۳ و ۱/۳ |
سایر تجهیزات | کروز کنترل و محدود کننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، زیر سیگاری و فندک، دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد |
پژو ۳۰۱ خودروی سدان جدیدی است که ایران خودرو برای جایگزینی با نمونههای پا به سن گذاشتهی ۴۰۵ و پارس به بازار عرضه خواهد کرد.
بحث ایمنی سرنشینان و مسائل زیست محیطی را میتوان مهمترین فاکتورهایی دانست که کشورهای پیشرفته پس از بررسی آنها، به برندهای مختلف خودرویی اجازه عرضه محصولات را میدهند. پژو به واسطهی تکنولوژی پیشرفتهی پیشرانههای خود، به آخرین استانداردهای اروپا (یورو ۶) که حتی هنوز برای فعالان خودرویی قارهی سبز الزامی نشده، مجهز شده است. بدین ترتیب خریداران ایرانی میتوانند بدون نگرانی از مصرف بالا و مشکلات پیشرانهای، اقدام به خرید محصولات پژو کنند.
اما بحث بسیار مهم دیگری که بررسی آن برای ورود و عرضهی هر خودرویی الزامی است، مسالهی امنیت سرنشینان در تصادفات است. سازمان NCAP به عنوان معتبرترین سازمان تست قابلیتهای خودروهای مختلف در تصادفات، پژو ۳۰۱ را نیز پیشتر تحت آزمایشهای خود قرار داده است. البته به دلیل تولید و عرضهی پژو ۳۰۱ و ستیروئن سی-الیس بر پایهی پلتفرم مشترک، NCAP به بررسی خودروی سی-الیس پرداخته و نتایج آن را برای پژو ۳۰۱ نیز معتبر دانسته است.
خودروی مورد آزمایش از مشخصات ایمنی جدول زیر برخوردار بوده است:
تجهیزات ایمنی | توضیحات |
---|---|
کیسهی هوای جلو | راننده، سرنشین جلو |
پیشکشنده | راننده، سرنشین جلو |
کیسهی هوای زانویی | – |
کیسهی هوای جانبی | محافظت از سر (سرنشینان جلو) |
محافظت سر در تصادفات از بخش انتهایی خودرو | غیرعامل |
حفاضت کودکان | نصب صندلی مخصوص و اتصال به گیرهی تعبیه شده |
محافظت فعال افراد پیادهرو | – |
سیستم کنترل پایداری | ESP (همواره روشن) |
سیستم کنترل سرعت خودرو | محدود کنندهی حداکثر سرعت |
ترمز خودکار | – |
کنترل تغییر لین | – |
با نگاهی اجمالی به سیستمهای ایمنی پژو ۳۰۱ میتوان تا حدود زیادی نتیجهی تستهای NCAP را پیشبینی کرد.
تکنولوژیهای ایمنی ۳۰۱ جایی در دنیای مدرن امروز ندارد و تنها به نمونههای ابتدایی مجهز شده است. البته با توجه به کلاس خودرو و برچسب قیمتی آن نمیتوان به پژو ایراد گرفت.
تصادف از جلو پژو ۳۰۱
در این تست خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به مانعی ثابت برخورد میکند. پژو ۳۰۱ در این بخش ۱۲ امتیاز را کسب کرده است. وضعیت سرنشین جلو در تصادفات از روبرو بهتر از راننده است. کیسههای هوا نیز با عملکرد خوب خود با وجود حرکت ۳ سانتیمتری غربیلک به سمت راننده، از برخورد وی با غربیلک به طور کامل جلوگیری میکند.
تصادف از کنار پژو ۳۰۱
تست تصادفات از کنار به دو روش انجام میشود. در ابتدا برخورد خودروی دوم با خودروی اصلی در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت شبیهسازی میشود. سپس برخورد خودرو به تیر بزرگی با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت انجام میشود. در حالت اول ۳۰۱ موفق به کسب ۸ امتیاز شده است؛ اما با وجود تجهیز این خودرو به کیسههای هوای جانبی جهت محتفظت از سر و بالا تنه، عملکرد پژو ۳۰۱ در تصادف با تیر چندان رضایت بخش نیست و تنها ۵.۷ امتیاز را کسب کرده است.
تصادف از انتها پژو ۳۰۱
در این مرحله به خودروی ثابت ناگهان سرعتی برابر با ۱۶ و ۲۴ کیلومتر بر ساعت وارد میشود. سرنشینان جلو در این آزمایش شرایط خوبی خواهند داشت اما سرنشینان عقب به احتمال زیاد با آسیب دیدگی روبرو خواهند شد.
تصادف با عابر پیاده پژو ۳۰۱
در نهایت نیز انواع و اقسام آزمایشهای مختلف را جهت شببیهسازی شرایط تصادف خودرو با عابر پیاده انجام میشود که پژو ۳۰۱ عملکرد ضعیف خود در این بخش را نیز ادامه داده است. به طور خلاصه اگر فردی با ۳۰۱ تصادف کند، پا و ستون فقرات وی به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد. اما محافظت خوبی از سر عابر انجام میشود.
نمرهی نهایی پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ در نهایت موفق به کسب ۳ ستارهی ایمنی از ۵ ستاره شده است. به طور کلی نمیتوان خودروهای ساخت فرانسه را پیشتاز بخش ایمنی عنوان کرد و اکثر محصولات برندهای این کشور، موفق به کسب ۳ یا ۴ ستارهی ایمنی میشوند. با مقایسهی ۳ ستارهی ایمنی پژو ۳۰۱، رنو مگان و ۴ ستارهی ایمنی سیتروئن C4 با نتایج ۵ ستارهی ایمنی تویوتا کرولا، مزدا ۳، فولکس واگن گلف، هیوندای آی ۳۰، فورد فوکوس و هوندا سیویک میتوان به جمعبندی جامعی در زمینهی ایمنی پژو ۳۰۱ و محصولات فرانسوی رسید.
قیمت پژو ۳۰۱
طبق اعلام مدیران ایرانخودرو، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۶ وارد بازار ایران خواهد شد. بهگفتهی هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو، قیمت پژو ۳۰۱ معادل ۵۸ میلیون تومان خواهد بود. این قیمت برای نسخهی ۱.۶ لیتری خودروی مورد بحث با جعبهدندهی اتوماتیک ۴ سرعته در نظر گرفته شده است.
رقبای پژو ۳۰۱
رقبای پژو ۳۰۱، در داخل کشور، عمدتا محصولات چینی هستند. مهمترین رقبای پژو ۳۰۱ را میتوان خودروهایی مانند دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس اچ ۳۳۰، جک جی ۵، بسترن اف ۵، امویام ۵۵۰ و آریزو ۵ دانست. رقبای چینی ۳۰۱ از امکانات رفاهی بیشتری بهره میبرند. اما این سدان اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران میتواند به قیمت پایینتر و قوای محرکهی بهتر خود اتکا کند.
منبع: زومیت
وای بازم یک قرازه ی دیگر این چه حکومتی است که قادر نیست چهار تا دلال را خانه نشین کند