فواید موهای گوش و بینی (دماغ)

0

داخل بینی، مملو از باکتری و ویروس های مختلفی است. ممکن است کندن موی بینی باعث ورود این میکروب ها به مخاط بینی، جریان خون یا ایجاد عفونت های موضعی شود.

مو دماغ مو بینی مجله سلامت متخصص گوش حلق بینی

دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند.

آیا شما هم با مشکل بلندی بیش از حد موهای گوش و بینی‌تان روبرو هستید و نمی‌دانید با این موهای مزاحم چه کنید؟ آیا شما هم دست به دامان روش‌هایی مانند لیزر موهای زائد یا وسایل موکن برای ریشه‌کن کردن موهای گوش و بینی‌تان شده‌اید؟ آیا نمی‌دانید بهترین راه برخورد با این موها چیست؟

آیا ضرورتی برای وجود موهای گوش و بینی وجود دارد؟
صددرصد! تک‌تک اجزا و سلول‌هایی که خداوند در بدن ما انسان‌ها خلق کرده است، فایده‌ای دارند. موهای گوش و بینی از ورود اجزای ریز و خارجی مانند گرد و غبار یا حشرات به داخل حفره‌های گوش و بینی پیشگیری می‌کنند و به‌نوعی،‌ نقش محافظتی در برابر عوامل بیرونی دارند.

آیا کوتاه کردن این موها می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؟
موهای بینی و گوش برخی از افراد، بلندتر از حد طبیعی هستند و ظاهر ناخوشایند و آزاردهنده‌ای دارند به‌همین دلیل کوتاه کردن آنها با قیچی یا وسایل برقی که برای این کار طراحی شده‌اند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب بود هنگام کار با قیچی یا حتی دستگاه‌های برقی، آسیبی به بافت گوش و بینی نرسد.

یعنی کندن یا لیزر این موها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود؟
بله. همانطور که گفتم، موهای بینی و گوش‌ها، نقش حفاظتی در برابر عوامل بیرونی دارند و به‌همین دلیل نباید به‌طور کلی ریشه‌کن شوند و از بین بروند. لیزر موهای زائد در ناحیه گوش و بینی اصلا توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، کندن و دستکاری بیش از حد این موها (به‌خصوص موهای بینی) می‌تواند خطر ابتلا به جوش‌های چرکی، عفونت، موی زیرپوستی، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بینی افزایش بدهد و فرد را به دردسر بیندازد. از این رو،‌ تاکید می‌کنم موهای گوش و بینی را به‌جای ریشه‌کن کردن، کوتاه و مرتب کنید.

برخی خانواده‌ها، وسایلی که برای اصلاح موهای گوش و بینی خریده‌اند، به‌طور مشترک استفاده می‌کنند. به‌نظر شما این کار بدون اشکال است؟
دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند و استفاده مشترک از آنها، حتی بین اعضای خانواده مانند پدر و پسر یا ۲ برادر هم توصیه نمی‌شود.

اگر اعضای خانواده از سلامت یکدیگر اطمینان داشته باشند، باز هم نمی‌توانند این وسایل را مشترک استفاده کنند؟
نه، حتی اگر استفاده‌کنندگان این دستگاه‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی هم کاملا سالم باشند، باز هم نباید وسیله شخصی خود را در خانه به اشتراک بگذارند.

چرا؟
گوش‌ها و بینی به‌طور طبیعی دارای میکروب‌هایی هستند که به آنها فلور طبیعی می‌گویند. بدن هرکدام از ما، به این فلور عادت دارد. این در حالی است که امکان دارد بدن افراد دیگر در اثر تماس با آنها، دچار واکنش و بیماری شود. حالا اگر نوع میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در گوش پدر و پسری باهم فرق کند و هر دو از یک دستگاه برای رفع موهای گوش و بینی‌شان استفاده کنند، این باکتری‌ها می‌توانند از بدن پدر به پسر یا برعکس منتقل و ناقل بیماری محسوب شوند. فلور، فقط برای بدن خود فرد مضر نیست و می‌تواند با ورود به بدن افراد دیگر، باعث ایجاد بیماری و ناراحتی‌ شود.

۶ نکته درباره دستگاه‌های رفع موهای گوش و بینی

۱٫ سری دستگاه را پس از هربار استفاده با آب و صابون مایع بشویید یا با الکل تمیز کنید.
۲٫ از آنجا که ترشحات گوش و بینی هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، آغشته به عوامل ویروسی و عفونی است، برای پیشگیری از آلوده‌شدن دستگاه یا تحریک گوش و بینی، از اصلاح موها در دوران بیماری خودداری کنید.
۳٫ انواع چراغ‌دار این دستگاه‌ها برای سالمندان و آنهایی که مشکل بینایی دارند، توصیه می‌شوند.
۴٫ دستگاه‌هایی که موهای گوش و بینی را اصلاح می‌کنند، بهتر از انواعی هستند که موها را از ریشه می‌کنند.
۵٫ دستگاه‌های شارژی، بهتر از انواع برقی هستند و می‌توان در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده کرد.
۶٫ قیمت دستگاه‌های اصلاح موهای گوش و بینی بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

هیچ وقت این کار را با دماغ و گوش تان نکنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ