نان خوشمره فطیر ؛ طرز تهیه و مواد لازم

0

نان فطیر از آرد، شکر، تخم مرغ و مواد دیگر تشکیل شده است و مانند نان آن را در فر یا تنور پخت می‌کنند. فطیر انواع مختلفی از جمله کسمه و شیرمال دارد.

نان فطیر طرز تهیه فطیر بهترین سایت آشپزی آموزش پخت فطیر آموزش آشپزی

دستور پخت نان فطیر

مواد لازم:

آب گرم : نصف پیمانه

آرد : ۴ پیمانه

آب ولرم : ۲ پیمانه

نمک : یک قاشق چایخوری

شکر : ۱/۲-۱ قاشق چایخوری

پودر خمیر ترش : ۲ قاشق چایخوری

روغن مایع : یک قاشق سوپخوری

کنجد : مقدرای (برای تزئین)

گردو خرد شده : یک پیمانه

دارچین : ۲ قاشق سوپخوری

شکر : ۱/۲ پیمانه

نان فطیر طرز تهیه فطیر بهترین سایت آشپزی آموزش پخت فطیر آموزش آشپزی

طرز تهیه نان فطیر :

 آب گرم، پودر خمیر ترش و یک قاشق چایخوری شکر را در ظرفی پلاستیکی بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس در جای نسبتا گرمی به مدت پنج الی ۱۰ دقیقه قرار دهید تا پف کنید.

شکر، نمک و آب ولرم را همراه با یک پیمانه آرد مخلوط کنید، به مایه اضافه و مخلوط کنید. ۱۰ دقیقه استراحت دهید. سپس روغن مایع را اضافه کنید .

باقی مانده آرد را به تدریج اضافه کنید و خوب ورز دهید. در حدی که خمیر به دست نچسبد. توجه داشته باشید که اگر خمیر به دست چسبید، کمی آرد و روغن مایع مازاد بر پیمانه های داده شده، اضافه کنید تا چسبندگی از بین برود.

 در مقابل هر یک سوم پیمانه آرد مازاد، یک قاشق سوپخوری روغن مایع اضافه کنید .خمیر را به مدت دو ساعت در جای نسبتا گرمی قرار دهید و روی خمیر را با پارچه تمیزی پوشانید تا زمانی که حجم آن دو برابر شود.

 فر را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود .گلوله هایی از خمیر درست کنید. روی سطح صافی مقداری آرد پاشیده، یک گلوله را کمی با وردنه باز کنید. گردو، دارچین و شکر را با هم مخلوط کرده و مقداری از مخلوط را وسط نان فطیر قرار داده، لبه های نان را روی مخلوط بیاورید و سپس پهن کنید، در سینی چرب شده قرار دهید و بگذارید ده دقیقه بماند .

روی خمیر نان فطیر  را روغن بمالید و کنجد روی آن پاشید. سینی فر را به مدت بیست و پنج الی سی دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا فطیرها پخته شوند .

نکات تکمیلی در مورد نان فطیر

نان فطیر جزو نان و خمیر میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰ دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۳۰ دقیقه میباشد .
نان فطیر را می توانید در وعده میان وعده – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶ نفر مناسب میباشد .

نان شیرینی فطیر از آرد، شکر، تخم مرغ و مواد دیگر تشکیل شده است و مانند نان آن را در تنور پخت می‌کنند. فطیر انواع مختلفی از جمله کسمه و شیرمال دارد. انواع مختلفی از این نان شیرینی محلی در نقاط مختلف ایران پخته می‌شود و ار معروف‌ترین آن‌ها فطیر اراک است. یکی از این انواع، شیرینی است به نام توتک که در ساوه، و مامونیه (زرندیه) پخته می‌شود. لازم به ذکر است که انواع مشابهی از این شیرینی را در منطقه استان مرکزی ایران می‌توان با نام‌های گوناگون یافت. این نان یکی از نان‌های تنوری و سنتی است. طعم آن دارای شیرینی ملایمی است و به این ترتیب با مواد گوناگون مانند کره، پنیر، مربا، عسل، خامه و … قابل خوردن است. برای نگهداری این نان باید از ظرفی دربسته استفاده کرد تا هوا وارد آن نشود و در جای خشک و تاریک قرار داد.

فطیر گناباد

در تداول مردم گناباد، فطیر دو معنی دارد: یکی نانی که مایه یا خمیر ترش به آن نزنند و دیگر نان روغنی.

فطیر اراک

در تداول اراک و شهرهای مرکزی ایران، نوعی نان شیرمال را که روی آن زردچوبه زنند و به اندازه‌های کوچک در تنور پزند فطیر می‌گویند و خمیر اینگونه نان را مایهٔ ترش نمی‌زنند. معمولاً روغن و شیرهٔ انگور یا خردهٔ قند نیز به خمیر آن می‌افزایند و این نان را برای زمستان یا نوروز بیشتر تهیه می‌کنند.

فطیر مهربان

نان سنتی شهر مهربان از توابع سراب در تنور های آتش تهیه می شود و معمولا در صبحانه و عصرانه میل می شود. این نان شیرین دایره ای شکل پخت می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ