سوابق فرشید گل زاده کرمانی ،مدیرعامل فروشگاه های رفاه

7

فرشید گل زاده کرمانی ، فردی که در ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم همیشه در کنار محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلب دیده می‌شد، این روزها از مدیرعامل یک شرکت بزرگ اقتصادی است استعفا داده است.

مدیر عامل مستعفی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اعلام کرده است که تمایل چندانی به گرفتن مسئولیت در بدنه دولت ندارد.

فرشید گلزاده کرمانی گفت که چهار سال در سمت مدیریت عاملی شرکت فروشگاه رفاه بوده و تمامی ابتکار و ایده‌های خود را در این مدت خرج کرده است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در سراسر کشور ۲۲۰ فروشگاه فعال با ۳۰۰۰ پرسنل دارد.

گفتنی است گلزاده کرمانی در فروردین سال ۹۳ و کمتر از یک ماه بعد از حضور در هیات مدیره شرکت فروشگاه های رفاه به عنوان رئیس هیات مدیره از سوی بانک ملی ایران منصوب شد.

فرشید گلی زاده همچنین در سال ۱۳۹۵ و به درخواست وزیر ورزش و جوانان وقت (محمود گودرزی) به عضویت غیرموظف هیئت مدیره باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران درآمد تا به ساماندهی اقتصادی باشگاه کمک کند.

«فرشید گلی زاده کرمانی» متولد ۱۳۵۴ در کرمان دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد مدیریت MBA از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت دانش از دانشگاه شفیلد انگلیس است.

کله گنده های ایران شغل اصلاح طلبان سوابق فرشید گل زاده کرمانی سابقه محمدرضا عارف زندگینامه محمدرضا عارف ثروت اصلاح طلبان بیوگرافی فرشید گل زاده کرمانی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی اصلاح طلبان

در حیاط خلوت اقتصادی «بنیاد امید ایرانیان» چه می‌گذرد؟

کوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به اوج رسیده و کاندیداهای گروه های مختلف سیاسی در مناظره ها و نطق های تلویزیونی مشغول ارائه برنامه های خود بودند.

همزمان با این رویدادهایی که در ظاهر گردونه انتخابات رخ می داد، در لایه های دیگر، برخی مشغول برنامه‌ریزی برای روزهای پس از انتخابات بودند؛ برنامه‌ریزی که می توانست برخی مناصب و جایگاه های حساس اما پنهان اقتصادی کشور را تصاحب کند.

در همان ایام بمب خبری انصراف یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک به اصلاح طلبان رسانه ای شد؛ انصرافی که نه تنها چهره های پنهان را منصرف نکرد، بلکه آنها را برای رسیدن به پست های حساس اقتصادی فعال تر ساخت.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی چهره مطلوب یک جریان خاص در کشور، ردپای چهره های ناشناس در هلدینگ های اقتصادی کشور پیدا و انتصاب های به ظاهر اقتصادی شروع شد.

«شرکت فروشگاه های رفاه» شاید از همین بنگاه های اقتصادی بود که تنها چندماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری، مقصد چهره ای کمتر شناخته شده برای افکار عمومی شد؛ چهره ای نزدیک به همان کاندیدایی که در انتخابات سال ۹۲، انصراف داد!

فرشید گل زاده کرمانی از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف این روزها مدیرعامل یکی از بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور یعنی شرکت فروشگاه های رفاه است؛ مدیریت او بر فروشگاه های رفاه اما طی حدود دو سال گذشته ابهام های فراوانی داشته است؛ ابهام هایی که هیچگاه پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

در ادامه این گزارش، عملکرد این چهره نزدیک به اصلاح طلبان را در یکی از لایه های کمتر دیده اقتصادی کشور، بررسی خواهیم کرد.

انتصاب سیاسی در یک بنگاه اقتصادی

شرکت فروشگاه های رفاه؛ بنگاهی که مردم شاید در طول ۲۰ سال فعالیتش گاهی از آن خرید کرده، ولی هیچگاه به چگونگی مدیریت آن فکر نکرده باشند؛ مدیریتی که بر انبوهی از گردش های مالی خرد و کلان تسلط دارد.

اواخر سال ۹۲ بود که تغییرات مدیریتی به فروشگاه رفاه که هیات مدیره اش از سوی مجموعه ای از سهام داران کلان انتخاب می شود، رسید.

انتصاب چهره ای که برخی پیشتر وی را در قامت مشاور رسانه ای ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف و عضو هیات موسس بنیاد امید ایرانیان دیده بودند، در هیات مدیره شرکت فروشگاه های رفاه به نمایندگی یکی از سهام داران (بانک تجارت) رسانه ای شد؛ در همان زمان برخی تاکید داشتند که رد پای برخی چهره های خاص در این انتصاب دیده می شود.

 

کله گنده های ایران شغل اصلاح طلبان سوابق فرشید گل زاده کرمانی سابقه محمدرضا عارف زندگینامه محمدرضا عارف ثروت اصلاح طلبان بیوگرافی فرشید گل زاده کرمانی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی اصلاح طلبان

 

از همان ابتدای عضویت گل زاده به عنوان یکی از اعضای هیات موسس بنیاد امید ایرانیان (به ریاست عارف) در هیات مدیره شرکت فروشگاه های رفاه، انتقاد هایی به این انتصاب مطرح شد؛ انتقاد هایی که بیشتر عدم سابقه وی در فعالیت های اقتصادی و به ویژه خرده فروشی را شامل می شد.

اعتراض ها به عضویت یک فرد کاملا غیر اقتصادی در هیات مدیره یک بنگاه اقتصادی شاید برای بسیاری از اعضای هیات مدیره رفاه قابل توجیه نبود، اما انتصاب وی به عنوان عضو هیات مدیره تازه ابتدای راه بود.

گل زاده، در فروردین سال ۹۳ و کمتر از یک ماه بعد از حضور در هیات مدیره با حمایت برخی سهامداران از جمله عبدالرضا همتی رئیس شورای عالی بانک های دولتی و نماینده سهام داران بانک های دولتی در شرکت رفاه، به عنوان رئیس هیات مدیره منصوب شد.

روند پیشرفت مشاور رسانه ای عارف در شرکت فروشگاه های رفاه در ماه های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت وی ۱۳ مردادماه سال ۹۳ به عنوان مدیرعامل شرکت فروشگاه های رفاه تودیع و جانشین بزرگوار، مدیر عامل سابق این شرکت شد.

انتصاب گل زاده به عنوان مدیرعامل فروشگاه های رفاه اما حاشیه های فراوانی را در این شرکت رقم زد؛ حاشیه هایی که برخی معتقدند، ورود چهره های مشکوک اقتصادی و نزدیک به جریان فتنه، کاهش سرسام آور سوددهی و تعدیل کارمندان تنها گوشه ای از آن است.

 

کله گنده های ایران شغل اصلاح طلبان سوابق فرشید گل زاده کرمانی سابقه محمدرضا عارف زندگینامه محمدرضا عارف ثروت اصلاح طلبان بیوگرافی فرشید گل زاده کرمانی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی اصلاح طلبان

 

وقتی هیات مدیره معترض یکجا «برکنار» می شوند!/ مدیرعاملی دائم السفر به انگلیس

انتصاب یک چهره سیاسی در فروشگاه‌های رفاه موجب اعتراض های فراوانی شد؛ اعتراض هایی که کمتر از دو ماه از انتصاب گل‌زاده صدای اعضای هیات مدیره را در آورد؛ آنها به عملکرد مدیرعاملی که گاها به مدت چند هفته و به بهانه تکمیل پایان نامه دکترای خود راهی انگلیس می شود، معترض بودند و از همتی مدیرعامل بانک ملی (به عنوان مدیر بزرگترین سهام‌دار شرکت رفاه) درخواست داشتند که فکری به حال وضعیت اسفناک مالی این شرکت کند.

در بخشی از این نامه که در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۹۳ به امضای اعضای هیات مدیره وقت شرکت رفاه رسیده بود، آمده است: «با عنایت به شرایط خاص و نامناسب شرکت به لحاظ سود و زیان در مقایسه با سال گذشته و همچنین عدم تحقق بودجه مصوب و آسیب های مالی وارده (حدود ۸۴ میلیارد ریال برداشت بدون اطلاع و برگشت و متواری بودن مرتکب) در سنوات گذشته به دلیل عدم نظارت کافی که رفع این نواقص، حضور جدی و تلاش مدیرعامل را می طلبد، متأسفانه مدیرعامل محترم بدون اطلاع هیأت مدیره و حراست مجموعه و همچنین بدون اخذ مرخصی جهات مسافرت خارج از کشور (انگلیس) چند روزی است که در محل کار خود حضور ندارد. ضمناً از تاریخ ۹۳/۴/۹ که طبق مصوبه هیأت مدیره در شرکت موظف گردیده اند نیز تا کنون یک چهارم از مدت مذکور را در سفرهای خارج از کشور گذرانده اند که این عدم حضور و نظارت کافی ممکن است موجب بروز ضرر و زیان و سوء استفاده های مالی در شرکت گردد.»

پس از ارسال این نامه به مدیرعامل بانک ملی، چند روز بعد فرشید گل زاده مدیرعامل شرکت رفاه در جلسه هیات مدیره این شرکت حضور پیدا کرد حکم برکناری سه عضوی که نامه مذکور را امضا کرده بودند، از سوی همتی مدیر عامل بانک ملی، ابلاغ کرد.

برکناری سه تن از اعضای معترض هیات مدیره تنها ابتدای کار بود و در ادامه نزدیک به ۱۵ نفر از مدیران رده های مختلف این شرکت بزرگ اقتصادی با دستور گل زاده برکنار شدند تا روند تغییرات مشکوک در «رفاه» سرعت بیشتری پیدا کند.

برکناری ها اما در سطح مدیران باقی نماند و به کارمندان و کارگران شرکت نیز رسید، تا جایی که یکی از کارکنان شعبه شهرری این شرکت به دلیل عدم ثبت قرارداد برای سال ۹۵ و تعدیل، اقدام به خودکشی در محل فروشگاه کرد که با اقدام به موقع پرسنل از مرگ نجات یافت.

مدیریت سیاسی و فلج شدن یک بنگاه اقتصادی!

حضور گل زاده به عنوان رئیس هیات مدیره و در ادامه مدیرعامل این شرکت، بر اساس آمارهای مالی منتشر شده از سوی مجموعه رفاه، ارمغانی جز کاهش سوددهی این شرکت همواره پولساز که در سال ۹۱ تا ۹۲ با افزایش سود چشم گیری مواجه شده بود، نداشته است.

گزارش های مالی سالانه شرکت رفاه که در دوره های یک ساله از ۳۰ مهرماه سال گذشته تا ۳۰ مهرماه سال جاری، تنظیم می شود نشان می دهد که رفاه درست بعد از سال ۹۳ (درست پس از انتصاب گل‌زاده) دچار کاهش سود حدود ۴۰ درصدی شده است.

بر اساس آمار منتشر شده، شرکت فروشگاه های رفاه در سال مالی منتهی به ۳۰ مهرماه ۹۲(از ۳۰ مهرماه ۹۱ تا ۳۰ مهرماه ۹۲) حدودا ۲۹ میلیارد تومان سوددهی خالص داشته است اما پس از انتصاب گل زاده به عنوان رئیس هیات مدیره و برخی سیاست های اشتباه که اعضای هیات مدیره در نامه خود به آن معترض بودند، سود این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ مهر سال ۹۳ به حدود ۱۷ میلیارد تومان رسید.

در این میان برخی حامیان مدیریت گل زاده در فروشگاه های رفاه معتقدند که کاهش سود در سال ۹۳ ارتباط چندانی با مدیریت مدیرعامل جدید نداشته و اطلاعات سال مالی منتهی به ۳۰ مهر ۹۳ زمانی استخراج شده است که گل زاده تنها ۲ ماه قبل به عنوان مدیرعامل معرفی شده بود.

اما روند کاهش سود شرکت فروشگاه های رفاه در سال ۹۴ نیز ادامه پیدا کرد؛ بر اساس جدیدترین اطلاعات مالی حساب رسی شده از شرکت فروشگاه های رفاه سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ مهر سال ۹۴ نیز با کاهشی جدی مواجه بوده و به حدود ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

البته بر اساس گفته های برخی منابع که تلویحا از سوی مسئولان شرکت فروشگاه های رفاه نیز مورد تائید قرار گرفته، بخش کلانی از سود سال مالی منتهی به ۳۰ مهرماه سال ۹۳ به دلیل واسطه گری در توزیع سبد کالا بوده که از سوی دولت به این فروشگاه اعطا شده است که با کسر این مبلغ از سود خالص این شرکت در سال ۹۳، نتایج نگران کننده ای برای این شرکت اقتصادی بزرگ بدست خواهد آمد.

برخی از سهامداران شرکت فروشگاه های رفاه معتقدند عدم تجربه کافی در اداره یک بنگاه اقتصادی فعال در زمینه خرده فروشی و بکارگیری چهره های نزدیک به یک جریان خاص سیاسی تنها بخشی از عوامل کاهش سود این شرکت پولساز هستند.

مدیرعامل فروشگاه های رفاه چهره های خاصی را به این هیات خلوت اقتصادی این شرکت اضافه کرده است؛ چهره هایی که سابقه آنها بعضا بیشتر به جای آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است.

چه کسانی در حیاط خلوت اقتصادی رفاه حضور دارند؟!

فرشید گل زاده کرمانی چهره ای که در تبلیغات انتخابات ۹۲ و ۹۴ همراه وی حتی در مترو سواری های تبلیغاتی عارف بوده است؛ در طول مدیریت نزدیک به دو سال خود در فروشگاه های رفاه چهره های جهت دار سیاسی را به سمت های حساس منصوب کرده است.

در یکی از آخرین موارد این انتصاب های قابل تامل، گل زاده با حکمی سعید الله بداشتی از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ و فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی را در تاریخ ۱ اسفند سال جاری به عنوان مشاور خود در امور ارتباطات و رسانه منصوب کرد.

الله بداشتی در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز (به دلیل آنچه از سوی منابع امنیتی هنجارشکنی و تحریک حاضران به سردادن شعارهای خاص عنوان شد،) بازداشت شد ولی بعد از مدتی با پیگیری ستاد انتخابات روحانی آزاد شد.

 

کله گنده های ایران شغل اصلاح طلبان سوابق فرشید گل زاده کرمانی سابقه محمدرضا عارف زندگینامه محمدرضا عارف ثروت اصلاح طلبان بیوگرافی فرشید گل زاده کرمانی اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی اصلاح طلبان

 

وی پیش از این نیز با حکم ترکان به عنوان مشاور جوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شده بود و این دومین سمت مشاوره ای وی در دولت یازدهم است.

سابقه به کارگیری حامیان فتنه ۸۸ در فروشگاه های رفاه اما به انتصاب الله بداشتی منحصر نمی شود؛ گل زاده در چند روز پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل امیر علی محبی را به عنوان سرپرست معاونت مالی و اداری منصوب کرد.

محبی از جمله حامیان یکی از سران فتنه ۸۸ است و حتی در نامه ای که سال ۹۲ منتشر شد، از رئیس دولت اصلاحات درخواست کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند.

مجموعه عملکرد مدیریتی عضو ستاد انتخاباتی عارف در فروشگاه های رفاه و کاهش جدی سوددهی این شرکت و همچنین تبدیل آن به یک حیاط خلوت اقتصادی برای برخی چهره های نزدیک به فتنه ۸۸ ، بسیاری را به فکر فرو برده است.

افکار عمومی سوالات متعددی در ذهن دارند؛ سوالاتی مانند اینکه چگونه فردی به دلیل نزدیکی به یک چهره خاص سیاسی همسو با دولت در مدت کوتاهی به سمت مدیرعاملی یک بنگاه بزرگ اقتصادی برسد؟ یا اینکه دلیل همراهی همیشگی مدیرعامل یک شرکت پولساز، آنهم در ایام انتخابات با محمد رضا عارف چیست؟

اینها سوالاتی است که پاسخ به آنها می تواند برخی زوایای پنهان حضور چهره های سیاسی در یک شرکت بزرگ اقتصادی را افشا کند.

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. HFz می گوید

    سلام
    مسلم است که متن این پیام نشر داده نخواهد شد. اما چطور شما به تصویر نامه محرمانه دسترسی داشتید و آن را منتشر کردید گمان میکنم که خود از اعضای برکنار شده میباشید که چنین کامل و با بزرگنمایی جزئیات را بیان میکنید.
    مسلمان حتما جزای دروغ نزد خدا را خوب میدانی

  2. محمد رضا یزدان پناه می گوید

    بعضی ها چقدر راحت به چهره های ارزشمند اقتصادی که می توانند ، اقدامات موثری را برای رونق اقتصادی به عمل آورند ، تهمت های ناروا می زنند و از خدا نمی ترسند . آقای فرشید گلزاده یکی از افراد علاقه مند و پشتکارگیر در زمینه عبور از رکود فعلی در بازار است . ایشان با فعالیت های شبانه روزی و درایت همه جانبه در مسیر رشد مجموعه فروشگاهی رفاه فعالیت مستمر دارد . اگر چه رکود فلج کننده و رقابت های ناسالم بازار تولید و مصرف را مورد هجوم قرار می دهد اما ایشان با نگرش جهت دار به دنبال توسعه و ارتقاء مجموعه فوق الذکر می باشد . برای ایشان آرزوی سلامتی ، شادابی و موفقیت می نماییم . محمد رضا یزدان پناه .

    1. اصغر می گوید

      برو … تو چی میگی اومدی فقط … مالی گلزاده رو بکنی بری ؟ ظاهرا برای شما خوب از رکود عبور کرده … بی همه چیز

    2. اعتدال می گوید

      تهمت ناروا؟ یه شرکت اقتصادی سود ده رو به خاک سیاه بنشونی و مهم تر این که فیش حقوقی اش همین دی ۹۵ هم رو شد که مرداد ۹۵ حدود ۲۴ میلیون ناقابل تهمت نارواست؟

  3. کوروش می گوید

    اگر به جای ایشان یک چهره از جناح اصولگرا به مدیریت عاملی این فروشگاه انتخاب میشد باز هم اینهمه شاکی میشدید؟ این کلمه فتنه دستاویزی برای تصفیه و پاکسازی شده و یک علت اینکه ایران در کسب و کار و فساد اقتصادی در جهان رتبه دار است همین نکته است.

  4. علی می گوید

    به نظر من ایشان بسیار توان مند و فرد لایق و موثری در اقتصاد می باشند و همین فعالیت های آگاهانه ایشان بود که باعث شد فروشگاه رفا از مرز ورشکستدگی خارج شود

  5. رحمان رحمت زهي می گوید

    دکتر گلزتده