هر گوشتی برای کباب مناسب نیست / کباب را با چه بخوریم؟

0
ما ایرانی‌ها کباب‌خورهای حرفه‌ای هستیم و وقتی بوی پیه آب شده روی منقل کبابی‌ها به مشاممان می‌رسد دل از کف می‌دهیم و هوش و حواس از سرمان می‌پرد و می‌خواهیم لزوما یا نان و کباب و ریحان یا چلو کباب چرب همراه سماق ترش و گوجه کبابی و پیاز بخوریم.
اما به شما توصیه می‌کنیم اگر هوس کباب خوردن دارید در یکی از همین روزهای مفرح بهاری به دل طبیعت بزنید و با رعایت نکات ایمنی در مکان‌های تفریحی که مجهز به منقل و سایر سور و سات کباب‌پزی است با توجه به توصیه‌های زیر خودتان کباب بپزید.
هر گوشتی برای کباب مناسب نیست
هر قسمت از گوشت دام برای تهیه یک غذای خاص کاربرد دارد؛ مثلا گوشت سینه و دنده برای آبگوشت، ران برای خورش، سردست برای چرخ کردن و فیله و راسته که لطیف‌تر بوده و بافت ترد‌تری دارد برای کباب انتخاب می‌شود.
فوت و فن آشپزی فواید کباب بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی
توجه به این نکته ضروری است، تعدادی از رستوران‌ها بخصوص رستوران‌های بین‌راهی برای کاهش هزینه گوشت کبابی از قسمت‌هایی از گوشت که بافت پیوندی ضخیمی دارد، استفاده می‌کنند.
 در نتیجه کبابی همچون برگ سفت و غیر‌قابل جویدن می‌شود. برای نرم شدن کباب کوبیده هم مقداری چربی‌های بدن دام همچون پیه و دنبه و گاهی احشای چرخ شده مرغ را به آن اضافه می‌کنند. برای ترد و پفکی شدن کوبیده از جوش شیرین یا پودرهای تجزیه‌کننده بافت پروتئین استفاده و برای راحت‌تر به سیخ‌کشیدن کباب نیز آن را با آرد نان خشک مخلوط می‌کنند.
باید بدانید جوش شیرین قدرت جذب آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد و گوشت را به غذایی بی‌خاصیت تبدیل می‌کند و استفاده از پیه و دنبه موجب افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید و در نهایت بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود. در نتیجه بهتر است کباب به صورت خانگی تهیه و تا حد امکان چربی‌های ظاهری از گوشت جدا شود.
بد نیست بدانید یک سیخ کباب کوبیده ۲۷۰ کالری، یک سیخ کباب برگ ۲۰۰ کالری و یک پرس چلو کباب همراه کره حدود ۱۲۰۰ کالری انرژی دارد. برای کاهش این کالری بهتر است کباب را همراه نان یا نصف چلو میل کنید و از مصرف قسمت‌های سوخته گوشت و گوجه کبابی اجتناب کنید.
کباب را با چه بخوریم؟
برای نفع بیشتر از آهن مواد گوشتی، انواع کباب را می‌توانید با آب نارنج، سالاد، سبزیجات تازه، گوجه فرنگی کبابی، پیاز، فلفل سیاه یا سماق میل کنید تا به‌واسطه ویتامین C این مواد، جذب آهن گوشت بیشتر شود.
مصرف ماست، دوغ و کفیر همراه غذاهای گوشتی توصیه نمی‌شود، چون کلسیم این فرآورده‌ها می‌تواند از جذب آهن گوشت بکاهد. اما می‌توانید نیم تا یک ساعت پس از صرف غذای گوشتی ماست و دوغ بخورید.
اما اگر مجبور به استفاده از کباب رستوران‌های بین‌راهی شدید حتما همراه غذا دوغ و ماست کاکوتی‌دار، نعنادار یا موسیردار بخورید. چرا؟ چون این چند سبزی ضدعفونی‌کننده قوی مجاری گوارشی هستند و تا حدود زیادی از خطرات احتمالی گوشت مسموم و فاسد می‌کاهند. در ضمن برای اطمینان از مغزپخت بودن انواع کباب همیشه مرکز آن را رویت کنید، اگر صورتی یا قرمز رنگ بود بدانید کباب بخوبی نپخته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ