راز «اینگوار کمپراد» از کبریت فروشی تا عرضه مبلمان IKEA

0

از کبریت فروشی تا عرضه مبلمان

«اینگوار کمپراد»، بنیانگذار IKEA که به عنوان چهارمین مرد ثروتمند جهان شناخته شد، سوار بر اتومبیل قدیمی پانزده ساله می‌شود و برای سفرهای هوایی خود از صندلی‌های ارزان قیمت economy استفاده می‌کند. او نود هزار کارمند خود در سراسر جهان را به صرفه‌جویی و ساده زیستن توصیه می‌کند.

 موفقیت اینگوار کمپراد مبلمان آی‌کیا مبلمان IKEA فروش مبلمان IKEA راز کسب درآمد راز ثروتمندان راز پولدار شدن راز اینگوار کمپراد درآمد اینگوار کمپراد ثروت اینگوار کمپراد بیوگرافی اینگوار کمپراد اینگوار کمپراد اینگوار فئودور کمپراد آموزش کسب درآمد

 «رویترز»، این میلیاردر اهل سوئد که ۳۰ مارس سال جاری به سن هشتاد سالگی خود وارد می‌شود، سویس را از ۳۰ سال گذشته محل زندگی خود انتخاب کرده است. سرمایه او بر اساس برآورد مجله معتبر «فوربز» ۲۸ میلیلارد دلار تخمین زده شده است، که او را بعد از «بیل گیتس» مؤسس شرکت مایکروسافت، «وارن بافت» سرمایه‌گذار آمریکایی و «کارلوس اسلیم» صنعتگر مکزیکی در رتبه چهارم قرار می‌دهد

از او پرسیده شد که آیا واقعا سوار اتومبیل قدیمی Volvo می‌شود، و او در پاسخ گفت: اتومبیل من مربوط به ۱۵ سال پیش است و به نظر من هنوز جوان و قابل استفاده است

از او در این مورد در شرکت او به افراد گفته می‌شود از هر دو سمت کاغذ برای نوشتن استفاده کنند پرسیدند و او در پاسخ تایید کرد: چرا که نه؟ خود من هم همین کار را می‌کنم

در ادامه او گفت: هر چه که ما درآمد کسب می‌کنیم باید ذخیره کنیم. ما هنوز نیاز به توسعه گروه IKEA داریم. ما نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای رسیدن به بازار روسیه و چین داریم

IKEA با داشتن ۳۰۰ شعبه در ۳۶کشور یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مبلمان خانه در دنیاست.

این شرکت در سال حدود ۵۵۰ میلیون بازدیدکننده دارد و ادعا می‌کند «‌برای بهتر ساختن زندگی روزانۀ بسیاری از مردم دنیا» کار می‌کند. خریداران آی‌کیا معمولا از اقشار متوسط به بالای جامعه هستند.

موسس IKEA «اینگوار فئودور کمپراد» در ۳۰ مارس سال ۱۹۲۶ در لیونگبای سوئد متولد شد. او از سال ۱۹۷۶ در سوئیس زندگی می‌کند.

موفقیت اینگوار کمپراد مبلمان آی‌کیا مبلمان IKEA فروش مبلمان IKEA راز کسب درآمد راز ثروتمندان راز پولدار شدن راز اینگوار کمپراد درآمد اینگوار کمپراد ثروت اینگوار کمپراد بیوگرافی اینگوار کمپراد اینگوار کمپراد اینگوار فئودور کمپراد آموزش کسب درآمد

او زمانی که یک پسر جوان بود، با دوچرخه‌اش دور محله می‌گشت و به همسایه‌ها کبریت می‌فروخت.
اینگوار کوچک دریافته بود که اگر کبریت‌ها را به شکل دسته‌ای و تعداد زیاد بخرد و آنها را به شکل دانه‌ای بفروشد سود خوبی به دست خواهد آورد. در ضمن او دریافته بود که اگر کبریت‌هایش را با حداقل سود و قیمت ارزان بفروشد، همگی زود فروش خواهند رفت و او می‌تواند خیلی زود اقدام به خرید مجدد کند.
او عاشق خرید و فروش شده بود پس به مرور فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس و برخی اقلام مصرفی را هم تجربه کرد. حتی از بازار بالقوه‌ای چون همکلاسی‌های خود نیز نمی‌گذشت و به آنها خودکار و مداد می‌فروخت. اینگوار با وجود اینکه همواره در رویای فروشندگی به سر می‌برد، در مدرسه دانش‌آموز ممتازی بود.
نوجوانی او در سال‌های جنگ جهانی دوم گذشت. زمانی که مردم از نظر مالی در تنگنا بودند و می‌خواستند هر وسیله را به ارزان‌ترین قیمت بخرند تا نیازشان را برطرف کنند.
کمپراد به همراه سه پسرش هنوز به طور خستگی‌ناپذیری روی بهبود برند شرکتش کار می‌کند. هم‌اکنون فروشگاه‌های او در حدود ۱۲هزار نوع محصول را با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند.

تاسیس اولین فروشگاه
در سال ۱۹۴۳ اینگوار ۱۷ ساله، به خاطر ممتاز شدنش در مدرسه از پدرش پاداش گرفت. وی که به خوبی شرایط بازار آن روز را درک می‌کرد، فروشگاه مبلمان کوچکی تاسیس کرد. وی نام فروشگاهش را بسیار ساده و ابتدایی انتخاب کرد. به این صورت که با ترکیب حروف اول نامش (Ingvar Kampard)، نام مزرعه خانوادگی‌ که در آن بزرگ شده بود‌(Elmtaryd) و روستای نزدیک محل سکونتش‌(Agunnaryd) آن نام را ساخت. بعدها که معلوم شد، او از بیماری دیسلکسیا «اختلال در به خاطر‌سپاری کلمات» رنج می‌برده است، احتمال دادند یکی از علل انتخاب این روش در نامگذاری همین بیماری او بوده است.

گسترش فروشگاه‌ها
آی‌کیا در ابتدا محصولاتی چون خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی و ساعت را به فروش می‌رساند. سپس در دهه ۱۹۶۰ فروشگاهی در نروژ و دانمارک تاسیس کرد تا برای اولین بار کسب و کارش را خارج از سوئد گسترش داده باشد. در سال ۱۹۷۴ این شرکت برای اولین بار به فروش مبلمان خانگی پرداخت. در همین سال بود که اینگوار کمپراد کسب و کار خود را از مرز قاره‌ها هم عبور داد و تا استرالیا رفت. این روند ادامه داشت تا در ۱۹۸۷ به بازار‌های آمریکا و انگلیس هم وارد شد و آنقدر ادامه داد تا امروز حدود ۳۰۰ شعبه در ۳۶ کشور دنیا برند آی‌کیا را عرضه کنند.

ویژگی محصولات آی‌کیا
این شرکت به خاطر طراحی‌های نوآورانه و مدل‌های متمایزش در جهان شناخته شده است. محصولات آی‌کیا به شکلی طراحی شده‌اند که قابل مونتاژ هستند و به شکل کم جا بسته‌بندی می‌شوند. این کار از یک سو باعث کاهش هزینه و خسارات حمل و نقل می‌‌شود و از سوی دیگر موجب کارآیی بیشتر انبار فروشگاه می‌شود. همچنین اگر مشتریان بخواهند خودشان مبلمان‌شان را به خانه ببرند به جای تحویل توسط شرکت، این کار برای‌شان ساده‌تر خواهد بود.
گردانندگان این شرکت از نظر تنوع محصولات، خود را مشتری‌مدار می‌دانند، چرا که بر این عقیده هستند که محصولات این شرکت برای مردم هر سرزمین و فرهنگ سازگار است‌ و می‌توان از این محصولات در تمامی ‌منازل، چه بزرگ و چه کوچک، به طور مناسب استفاده کرد.
نیروی پیش برنده در موفقیت این شرکت همواره دیدگاه پیشتاز کمپراد بوده است. وی طراحانی را استخدام می‌کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده‌اند. کمپارد بر این باور است که موجودیت کمپانی‌اش نه تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن خود مردم است.
محل تولید اجناس به این صورت است که ۶۷درصد در اروپا‌، ۳۰ درصد در آسیا و ۳ درصد در آمریکای شمالی تولید می‌شود. در این اثنا فقط ۲۰ درصد از محصولات در چین تولید می‌‌شود.
دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که از کل میزان فروش‌، ۸۱ درصد در اروپا‌، ۱۶ درصد در آمریکای‌شمالی و فقط ۳ درصد در آسیا و استرالیا انجام می‌شود.

نحوۀ تبلیغات آی‌کیا
هر ساله در حدود ۲۰۰ میلیون نسخه کاتالوگ آی‌کیا در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در تبلیغات و کاتالوگ‌های این شرکت سعی شده حس اعتماد به نفس به مخاطب داده شود.
بسیاری از فروشگاه‌های اصلی آی‌کیا دارای رستوران‌هایی است که غذای سوئدی را به صورت سلف‌سرویس به مشتریان عرضه می‌کنند.
کمپراد به رغم ثروتش، حتی خانه خودش را هم با محصولات آی‌کیا مبله می‌کند.
خلاقیت تبلیغاتی برون قاره‌ای و جذاب این شرکت با رعایت قوانین هر منطقه، توانایی تمرکز روی بازار هدف جهانی خود را به وجود آورده است و این بدون هماهنگی یکپارچه میان آژانس‌های تبلیغاتی مختلف در کشور‌های گوناگون امکان‌پذیر نخواهد بود.
این شرکت در خصوص تبلیغاتش از سال ۱۹۹۱ تاکنون ۵۰ جایزه از جشنواره کن دریافت کرده است و احتمالا امسال آی‌کیا به عنوان تبلیغ‌کننده برتر سال در فستیوال بین‌المللی خلاقیت کن معرفی خواهد شد.
یکی از دلایل موفقیت تبلیغات آی‌کیا، استفاده بجا از تبلیغات محیطی پارتیزانی است.
در آخرین اقدام این شرکت می‌توان به طراحی دوربین دیجیتال مقوایی اشاره کرد که عنوان ارزان‌ترین دوربین دیجیتال دنیا را از آن خود کرده است. این اقدام آی‌کیا تلاش برای ورود به بازار محصولات دیجیتال محسوب نمی‌شود و تنها یک حرکت تبلیغاتی برای محصولات جدید این شرکت است. سنت دیرپایی بنا کرده که در فعالیت‌های بشردوستانه و توسعه جامعه مشارکت داشته باشد‌ و تمام فروشگاه‌هایش را به حمایت از جنبش‌های خیرخواهانه محلی تشویق می‌کند. این شرکت همچنین یکی از حامیان یونیسف و دیگر مراکز خیریه در سطح بین‌المللی است.

نحوۀ چیدمان فروشگاه‌ها
در همین رابطه به تازگی دومین جشنواره سالانه Effie «بازاریابی برای مشتری» جایزه نخست را در راستای ایجاد فضایی زنده برای خریداران به آی‌کیا اهدا کرد.
هنگام ورود به سالن‌های عرضه کالا در فروشگاه‌های آی‌کیا، شما مجبور هستید از پیچ و خم دکورها و لوازم مربوط به اتاق خواب، حمام یا آشپزخانه عبور کرده و به مقصد خود برسید، در حالیکه قصد خرید از آنها را ندارید اما بدون آنکه متوجه شوید، تا رسیدن به بخش مورد نظر، سبد شما از کالاهای دیگری پر شده است! این روش به نام «عبور گروئن» اولین بار توسط ویکتور گروئن معمار اتریشی، برای فروشگاه آی‌کیا، طراحی شد. همچنین به خاطر چیدمان آرامش‌بخش و مدرن فروشگاه‌ها، حتی کسانی که علاقه‌ای به خرید ندارند هم به آنجا مراجعه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ