پیروز ارجمند کیست؟ +سوابق

0

پیروز ارجمند؛ آهنگساز، نوازنده و مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوال مدیری درباره اینکه با حضور در وزارت ارشاد همیشه پر سر و صدا بوده، گفت: همیشه آدم پر سر و صدایی هستم. از بچگی هم همینطور بودم (خنده)؛ همیشه امیدوار بودم به ایده و آرمان خود برسم. خدارو شکر به بخشی از آنچه می خواستم، رسیدم. به نظرم هر کسی در بخشی که توانایی دارد، باید حاضر شود. در مورد استعفا هم باید بگویم، یکسری عوامل باعث شد، ترجیح بدهم به فضای کاری خودم بازگردم و کار را به افراد دیگری بسپارم.

مهمان دورهمی امشب جرم پیروز ارجمند بیوگرافی پیروز ارجمند اخبار موسیقی

پیروز ارجمند تاج‌الدینی (متولد ۱۳۴۹ در رابر کرمان) موسیقی‌شناس قومی، آهنگساز، نوازنده نی، سه تار، تنبک و دف است. وی از دی ماه ۱۳۹۲ تا تیر ۱۳۹۴ مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود.

نوازندگی سه تار را نزد داریوش صفوت و پرویز مشکاتیان، نی را نزد محمدعلی حدادیان و محمد موسوی، تنبک را نزد ناصر فرهنگ فر و علوم نظری موسیقی و آهنگسازی را نزد محمد سعید شریفیان، فرهاد فخرالدینی، پروفسور محمد تقی مسعودیه، تقی بینش و علیرضا مشایخی آموخته است.

تحصیلات دانشگاهی پیروز ارجمند

پیروز ارجمند لیسانس موسیقی را از دانشگاه هنرهای زیبا، فوق لیسانس پژوهش هنر را از دانشگاه هنر و دکترای اتنوموزیکولوژی خود را از دانشگاه مالایا کشور مالزی دریافت کرده است.

استعفا پیروز ارجمند

ارجمند در تاریخ تیرماه سال نود چهار از سمت مدیرکل دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد ایران استعفا کرد گفته است که کناره‌گیری کرده. وی دلیل این کار را این دانسته که حضورش “موثر” نیست و به عنوان مدیرکل، “نقش حاکمیتی” ندارد.وی همچنین در توضیحات بیشتر اظهار داشته که : “شما به‌عنوان مدیرکل به یک اثر مجوز می‌دهید و اتفاقی نمی‌افتد بعد به اثر مشابه‌ هم مجوز می‌دهید، دچار مشکل می‌شوید. آدم دچار تناقض می‌شود. هر نهادی نظر می‌دهد.”استعفای وی پذیرفته شد.

سمت‌ها

  • بنیانگذاری و مدیریت مرکز موسیقی تجربی دانشگاه تهران
  • مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از دی ۱۳۹۲ تا تیر ۱۳۹۴
  • عضویت در شورای موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (تا کنون)
  • عضویت در شورای واژه گزینی موسیقی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (تا کنون)
  • عضویت در کمسیون ملی یونسکو (تا کنون).
  • مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری از مهر ۱۳۹۱ تا آذر ۱۳۹۳

فعالیت در زمینه موسیقی فیلم

ارجمند تا کنون ساخت ۱۵۰ موسیقی فیلم و سریال را به عهده داشته است که از جمله فیلمهای سینمایی او می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سفر به چزابه (۱۳۷۴)
  • پسر مریم (۱۳۷۷)
  • غاز مهاجر (۱۳۷۸)
  • شور عشق (۱۳۷۹)
  • سفره ایرانی (۱۳۷۹)
  • سفر سرخ (۱۳۷۹)
  • زیستن (۱۳۸۰)
  • خواب سفید (۱۳۸۰)
  • راز پرواز (۱۳۸۱)
  • جوجه اردک من (۱۳۸۱)
  • نیما یوشیج (۱۳۸۵)
  • گرگ و میش (فیلم ۱۳۸۵)
  • سفر سرخ (۱۳۸۸)
  • لطفاً دور نزنیم (۱۳۸۸)

پیروز ارجمند در برنامه دورهمی مهران مدیری

در  ٢٢ آبان ١٣٩۵ پیروز ارجمند تاج الدینی مهمان قسمت ۸۷ برنامه دورهمی بود بود.

ارجمند در پاسخ به سوال مدیری درباره اینکه با حضور در وزارت ارشاد همیشه پر سر و صدا بوده، گفت:همیشه آدم پر سر و صدایی هستم. از بچگی هم همینطور بودم (خنده)؛ همیشه امیدوار بودم به ایده و آرمان خود برسم. خدارو شکر به بخشی از آنچه می خواستم، رسیدم. به نظرم هر کسی در بخشی که توانایی دارد، باید حاضر شود. در مورد استعفا هم باید بگویم، یکسری عوامل باعث شد، ترجیح بدهم به فضای کاری خودم بازگردم و کار را به افراد دیگری بسپارم.

مهمان دورهمی امشب جرم پیروز ارجمند بیوگرافی پیروز ارجمند اخبار موسیقی

وی ادامه داد:زمانی که من بر سر کار حضور داشتم، خوانندگان زیادی به خاطر کار غیرحرفه ای شان مجوز نگرفتند و مجوز آنها منوط به اصلاح کار خود بود. نهایتا به درجه و کیفیتی رسیدیم که بهترین کارها در تالار وحدت اجرا شد. اگر دو سال دیگر دوام می آوردم، می توانستم کارهای بیشتری انجام دهم.

این آهنگساز درباره سختی دوران مدیریت خود گفت:ما کشور چند فرهنگی هستیم. هر چند که تحت یک فرهنگ فارسی کار می کنیم اما این چند فرهنگی کار را سخت می کند. به بیشتر استان ها سفر کردم و با هنرمندان دیدار داشتم و برای آنها برنامه ریزی کردم. روزهای اولی که به محل کارم می رفتم، بعد از شناخت کارمندان متوجه افراد دیگری شدم. ماجرا را جویا شدم و گفتند آنها دلال هستند که شعر و موسیقی خرید و فروش می کنند. طی یکسری صحبت ها و برنامه ریزی ها به مرور دلالی حذف شد.

مدیری درباره اینکه موسیقی یک علم است، سوال کرد. ارجمند اینگونه توضیح داد: موسیقی علمی ترین هنر است. بسیاری از شاخه های ریاضی فیزیک از موسیقی قواعد خود را گرفتند. به طور مثال لگاریتم به موسیقی نسبت داده می شود.

شغلم متناسب با علاقه ام است. حسود و کینه جو نیستم. برای موفقیت تلاش می کنم و به نظرم علم به دست آوردن ثروت بهتر از هرچیزی است. همه اینها عامل جوان ماندن من است.

ارجمند در خصوص اینکه چه نوع موسیقی گوش می کند، گفت:همه نوع موسیقی گوش می کنم. اعتقاد دارم، باید یاد بگیریم موسیقی خوب بشنوید و خوب موسیقی بشنویم تا بحران های روحی خود را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال مدیری درباره اینکه چه حسرتی در زمینه کاری دارد، گفت: به نظرم باید در وهله اول احترام، اعتماد، کرامت و شان هنرمند آنچنان که شایسته است، رعایت شود. از اینکه نتوانستم بیشتر در حوزه مدیریتی موسیقی فعالیت داشته باشم، متاسفم. اما ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را تاسیس کردم. سرای موسیقی محلی احیا شد اما دوست داشتم برای موسیقی محلی کار کنم. اما چه کنم که من بودم و یک جیب خالی و اختیارات محدود.

ارجمند در پاسخ به سوال مدیری درباره احساس خوشبختی گفت:من خوشبختم؛ چرا که فرزند، خانواده و دوستان خوبی دارم.

وی در پایان، یک تابلوی نقاشی به موزه دورهمی اهدا کرد.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ