قاتل عباس کیارستمی را بیشتر بشناسید +عکس

1

در این روزها در مورد دلیل مرگ عباس کیارستمی کم صحبت نشده است. از قصور پزشک تا ضعف بیمارستان و مشاهدات شخصی وزیر بهداشت، اما در مورد بیماری او که منجر به جراحی و فوت این هنرمند فقید شده کمتر سخن به میان آمده است.

حالا دیگر هنرمند مشهور ایرانی در خاک آرمیده و راحت تر می شود از دلیل فوت او صحبت کرد. آن هم در روزهایی که همه درباره مراحل درمان او صحبت می کنند که شخص وزیر بهداشت به آن ورود کرد و هرکس به دنبال مقصری می گردد و انگشت های اتهام را به سمت قصور پزشکی نشانه رفته است.

قصور پزشکی علت مرگ عباس کیارستمی درمان سرطان پیشگیری از سرطان پولیپ کولون بیوگرافی عباس کیارستمی بیمارستان جم

اولین جراحی کیارستمی

مرحوم کیارستمی چهار بار مورد جراحی قرار گرفت که هرکدام دلیل تازه ای داشت. اولین عمل، عمل جراحی درمانی برای خرج کردن پولیپ بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا وآخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است. اما همه این دلایل ریشه در بیماری اولیه و اولین جراحی او داشته است. چه چیز کیارستمی را برای اولین بار به اتاق عمل کشید؟

سرطان یا پولیپ؟

بر خلاف آنچه در رسانه ها مشهور شده بود مرحوم کیارستمی مبتلا به سرطان نبود و دلیل جراحی او نیز برداشتن زائده های روده بود که به پولیپ مشهور هستند دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در زمان درمان کیارستمی گفته بود «طبق نتیجه پاتولوژی نهایی، بیماری وی زائده بدخیمی نیست و اگر این مرحله را ردکند، جای نگرانی برای وی وجود ندارد.»

بیماری کیارستمی در میان متخصصین گوارش به پولیپ کولون مشهور است. پولیپ ها توده های خوش خیمی (نئوپلاسم ها یا تومورهای غیر سرطانی) هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است. این توده ها ممکن است در محل های مختلف در سیستم گوارش بوجود آیند، اما اغلب روده بزرگ را انتخاب می کنند. این توده ها اندازه های مختلفی دارند و قطر آنها بین نیم سانتیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. پولیپ ها شبیه برآمدگی های کوچکی هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است و در حفره روده دارای برآمدگی است.

دکتر سید امیر منصور رضا دوست فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی معتقد است: «بسیاری از بیماران پولیپ های متعددی دارند که در بخش های مختلف روده پراکنده هستند. بعضی از پولیپ ها نیز تا حدودی سرطانی هستند، اگر چه اغلب پولیپ ها سرطانی نیستند.»

قصور پزشکی علت مرگ عباس کیارستمی درمان سرطان پیشگیری از سرطان پولیپ کولون بیوگرافی عباس کیارستمی بیمارستان جم

این سلول های نافرمان

دلیل به وجود آمدن پولیپ هم رشد غیر عادی سلولی است. چرا که سلول های سالم به شکلی منظم رشد پیدا می کنند و تقسیم می شود. جهش در ژن های مشخص باعث می شود که سلول ها به تقسیم شدن ادامه ادامه دهند، حتی وقتی که به سلول های جدیدی نیاز ندارند. به طور کلی، هر چه پولیپ بزرگتر باشد، احتمال سرطان روده بیشتر می شود.

نسبت به علائم بی توجه نباشید

دکتررضا دوست در این خصوص می گوید: نود و پنج درصد از پولیپ های روده باعث بوجود آمدن هیچ علامت یا نشانه ای نمی شوند و تنها زمانی که پزشک روده شما را معاینه می کند، مشخص می شوند. از شایع ترین علائم پولیپ روده خونریزی پولیپ است.خونریزی پولیپ باعث ظاهر شدن مقدار کمی خون در مدفوع می شود. این میزان خون در مدفوع باعث تجویز آزمایش خون نهفته در مدفوع می شود. گاهی اوقات، وقتی خونریزی قابل توجه است، مدفوع سیاه، قرمز تیره یا قرمز روشن به نظر می رسد.

علاوه بر آن علائم دیگری هم هستند که میتواند نشاندهنده حضور یک پولیپ در روده انسان باشد. مواردی چون اسهال یا یبوستی که بیش از یک هفته طول می کشد، درد، تهوع یا استفراغ و کم خونی ناشی از فقر آهن است.

اصلاح سبک زندگی و تغذیه

پولیپ ها در مردان و زنانی که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند با هر نژادی شایع است. انقدر که در ۳۰ تا ۵۰ درصد از بزرگسالان اتفاق می افتد و با افزایش سن احتمال دچار شدن به ان هم بیشتر می شود. آنقدر که ۹۰% موارد سرطان ناشی از آن بعد از ۵۰ سالگی رخ می دهد،

به نظر می رسد، تغذیه و فاکتورهای محیطی نقش مهمی در بروز آنها ایجاد می کند. به طور خاص خطرات سبک زندگی شامل موارد رژیم غذایی پرچرب، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز، استعمال دخانیات و چاقی بر آن تاثیر می گذارند.

پزشکان توصیه می کنند برای کاهش احتمال ابتلا به پولیپ از کلام بروکلی، سیر، پیاز، فلفل قرمز، زردچوبه و اسفناج در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف کلسیم باعث جلوگیری از ابتلا به پولیپ آدنومای روده می شود.

قصور پزشکی علت مرگ عباس کیارستمی درمان سرطان پیشگیری از سرطان پولیپ کولون بیوگرافی عباس کیارستمی بیمارستان جم

راه حلی به نام کولونوسکوپی

سرطان کولورکتال دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا است و حدود ۱۴% از تمام مرگ های ناشی از سرطان را شامل می شود. از بروز سرطان های کولورکتال می توان با تشخیص و برداشت پولیپ های پیش سرطانی جلوگیری کرد. در طول زمان ساختار پولیپ های کوچک ممکن است تغییر کند و سرطانی شود. معمولاً پولیپ ها هنگام انجام کولونوسکوپی برداشته می شوند که در نتیجه باعث کاهش شانس سرطانی شدن پولیپ ها می شود.

به فکر سلامت خود باشید

به هرحال در پایان ماجرای مرحوم کیارستمی دکتر فاضل، نایب‌ رئیس شورای‌ عالی سازمان نظام‌ پزشکی با اشاره به سپرده‌ شدن پرونده مرحوم کیارستمی به معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: «این پرونده به صورت کامل رسیدگی خواهد شد و در صورت قصور پزشکی در از دست‌ دادن عباس کیارستمی با عوامل برخورد خواهد شد». اما باید بدانیم چنین بیماری شایعی ممکن است خدای ناکرده برای هریک از ما و نزدیکانمان اتفاق بیفتد پس بهتر است با شناخت دقیق تر این بیماری، توجه به علائم آن و اصلاح تغذیه خود، سلامتی خودمان را کمتر به خطر بیندازیم.

منبع : فردا نیوز / نوید آذرشب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. وحید می گوید

    وطنفروشی و سیاهنمایی کشور برای جشنواره‌های خارجی هنری است که فقط از دست روسپیان فرهنگی برمی‌آید.
    خدا لعنت کند دشمنان ایران و اسلام را که برای بدست آوردن نام، آبروی دین و وطن را می‌برند.