“منیزیم” کلید درمان فشار خون /منیزیم در چه غذاهایی است

0
فشار خون مهمترین علت حمله قلبی و سکته مغزی است و این دو مورد عمده ترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند؛ بنابراین لزوم کنترل فشار خون به عنوان قاتل خاموش یکی از مهمترین دغدغه های حوزه بهداشت و سلامت است.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حدود یک سوم افراد بالغ در آمریکا به فشار خون مبتلا هستند که فقط نیمی از آنان تحت درمان قرار دارند. فشار خون عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود. از آنجا که این عارضه بدون هیچ علامت اولیه و هشدار دهنده ای است، به آن قاتل خاموش گفته می شود.

مطالعات محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا نشان می دهد عنصر معدنی منیزیم قادر به کنترل فشار خون است.

این مطالعه با بررسی بیش از دو هزار شرکت کننده نشان می دهد منیزیم یک عنصر اساسی برای بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن است. در ادامه آمده است افرادی که روزانه حدود ۳۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کنند، فشار خون متناسبی دارند و می توانند با همین دوز منیزیم فشار خون را کنترل کنند.

***بدن به چند میلی گرم منیزیم در روز نیاز دارد

-میزان نیاز بدن به منیزیم بسته به جنس و سن متفاوت است. کودکان ۱ تا ۸ سال به ۸۰ تا ۱۳۰ میلی گرم منیزیم در روز نیاز دارند. ۲۴۰ میلی گرم در روز برای کودکان ۹ تا ۱۳ ساله توصیه شده است.

پس از چهارده سالگی این نیاز بنا به جنسیت متفاوت است. بدن مردان بیشتر از زنان به منیزیم نیاز دارد. به مردان بالای ۱۴ سال توصیه می شود که روزانه بین ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند؛ در حالیکه این میزان در زنان بالای ۱۴ سال بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ میلی گرم است.

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون
**** منابع منیزیم

مکمل های منیزیم در تمام داروخانه ها وجود دارند ولی همواره توصیه می شود که این ماده معدنی به صورت طبیعی و همراه با مواد غذایی وارد بدن شود. برخی از مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از :

-دانه آفتابرگردان
-بادام
-دانه کنجد
-گندم و انواع غلات
-شیرسویا
-لوبیا سفید و قهوه ای
-بلغور جوی دوسر
-کلم بروکلی
-اسفناج
-نخود
-شیر
-موز
-برنج قهوه ای
-میگو
-کره بادام زمینی
-نان

بیش از ۷۰ میلیون نفر در آمریکا به فشار خون مبتلا هستند، از طرفی فشار خون عامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی محسوب می شود که مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است؛ بنابراین کنترل فشار خون یکی از مهمترین دغدغه های حوزه بهداشت است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Hypertension منتشر شده است.

۵ فایده منیزیم
منیزیم یکی از عناصر اصلی برای سالم ماندن است که در بیش از ۳۰۰ واکنش زیست‌شیمیایی بدن دخالت دارد. از جمله فواید سلامت‌بخش متعدد منیزیم می‌توان به انتقال پیام‌های عصبی، تنظیم دمای بدن، سم‌زدایی، تولید انرژی و ساخت استخوان و دندان‌های سالم اشاره کرد.

متخصصان سلامت همیشه بر لزوم اهمیت دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و عناصر معدنی در رژیم روزانه غذایی تاکید می‌کنند. روی، کلسیم و منیزیم مهم‌ترین این عناصرند که برای سلامت خوب و مطلوب ضروری و حیاتی‌اند. منیزیم در جذب کلسیم بدن کمک می‌کند و روی فعالانه دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

زنان در هر سنی از دریافت منیزیم سخت بهره می‌برند. گذشته از نقش تاخیرانداز در پوکی استخوان، از دیگر فواید سلامت‌بخش منیزیم در زنان می‌توان به تسکین عوارض یائسگی و سندرم دردهای پیش از قاعدگی (PMS) اشاره کرد. منیزیم همچنین خطر زایمان زودرس را به حداقل می‌رساند. دیگر فواید حیاتی و سلامت‌بخش منیزیم سنتز پروتئین، کاهش اسپاسم‌های برونشیتی (تنگی مجاری تنفسی) در شش‌ها و بهبود عملکرد غده پاراتیروئید است. منیزیم قابلیت دسترسی زیستی به ویتامین B6 و کلسترول را افزایش می‌دهد، عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و از پوکی استخوان، بی‌خوابی، یبوست، سکته‌های قلبی، فشارخون بالا، میگرن، سنگ‌های کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. پنج مزیت سلامت‌بخش منیزیم عبارت است از:

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون

تغییر روند پوکی استخوان
پژوهش‌های متعددی نشان داده است کلسیم همراه با مکمل منیزیم تراکم این عنصر را در استخوان بهبود می‌بخشد.
کمبود منیزیم سوخت‌ و ساز کلسیم و هورمون‌های تنظیم‌کننده کلسیم را تغییر می‌دهد که در نهایت به پوکی استخوان منجر می‌شود. مقدار دریافت منیزیم بسیار مهم است، زیرا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون

جلوگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی
یکی از مهم‌ترین فواید منیزیم کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری است.
نتیجه تحقیقات تغذیه‌ای نشان داده است دریافت مقدار کافی منیزیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

کمبود منیزیم خطر تپش نامنظم قلب یا آریتمی قلبی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مصرف مقدار کافی و توصیه‌شده مکمل‌های غذایی منیزیم ممکن است برای دستگاه قلبی ـ عروقی سودمند و مفید باشد.

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون

تنظیم فشارخون
منیزیم نقش کلیدی در تنظیم فشار خون طبیعی دارد. مکمل‌های منیزیم در کنار رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی که منابع بسیارخوب پتاسیم و منیزیم هستند همیشه با کاهش خون در ارتباط بوده است.

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون

درمان دیابت
تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای کمبود منیزیم در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و رتینوپاتی (شبکیه چشم دیابتی) شدید هستند. منیزیم به سوخت‌ و ساز کربوهیدارت‌ها کمک می‌کند و بر ترشح و فعالیت انسولین تاثیر می‌گذارد ، بنابراینمیزان گلوکز خون را کنترل می‌کند . ثابت شده است با دریافت هر ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز، ۱۵درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم کاهش می‌یابد.

منیزیم در چه غذاهایی است فواید منیزیم درمان فشار خون خواص تخمه آفتابگردان خواص بادام تنظیم فشار خون

درمان میگرن و بی‌خوابی و افسردگی
از دیگر فواید بی‌شمار سلامت‌بخش منیزیم می‌توان به درمان میگرن، بی‌خوابی و افسردگی اشاره کرد. همچنین ثابت شده است منیزیم اشکال شدید اختلالات روانی چون حملات پاتیک (ترس شدید و بیمارگونه)، استرس، اضطراب و آشفتگی‌های افراطی را درمان می‌کند.

مکمل‌های منیزیم شدت چنین حملاتی را کاهشِ چشمگیری می‌دهند و ممکن است در میزان دفعات بازگشت این حملات موثر باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ