وام های نجومی بانکها به کارمندانشان/ مردم مشکل وام یک میلیونی دارند

0

طی دو روز گذشته خبری در  باره تغییر در نحوه تسهیلات‌دهی به کارکنان بانک‌ها و پرداخت وام قرض الحسنه ۲۵۰میلیونی به کارمندان بانک های دولتی و خصوصی از منابع بانکی منتشر شد که واکنش های متفاوتی از سوی کاربران در الف را به همراه داشت..

به گزارش الف، منابع بانکی اعلام کردند که دستورالعملی برای محدود کردن تسهیلات‌دهی به مدیران و کارکنان بانک‌ها تنظیم شده است و به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد، مفاد این دستورالعمل به این شکل است که سقف تسهیلاتی که یک بانک می‌تواند به مدیران و کارکنان خود پرداخت کند در ابتدا ۲۵۲ میلیون تومان تعیین شده بود که در نهایت تصمیم‌گیری شد این رقم به ۲۵۰ میلیون تومان کاهش یابد.

تغییر در نحوه تسهیلات‌دهی به کارکنان بانک‌ها در حالی اعمال شده که چندی پیش فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده بود که طبق مقررات جدید، پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه ممنوع شده است و بانک‌ها موظفند هرگونه تسهیلاتی به کارکنان خود را از محل منابع داخلی خود بپردازند.

این ماجرا به دنبال ماجرای فیش های حقوقی مدیران عامل بانکها و همچنین انتقادات نسبت به پرداخت حدود ۲۵ درصدی منابع قرض الحسنه بانکها به کارکنان خود در قالب تسهیلات مختلف اتفاق افتاده است. این در حالی است که در مدت اخیر کارکنان بانکها اعلام کرده بودند که تسهیلات گیری و بخش زیادی از مزایای آنها با کندی و حتی توقف در پرداخت همراه شده است.

در همین راستا، الف با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفتگوهایی انجام داده است، که متن این گفتگوها به شرح زیر است:

* پرداخت وام های کلان از طزیق سپرده ها دست اندازی به بیت المال است

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد پرداخت وام  به کارمندان بانک‌ها اظهار داشت: به طور اصولی و منطقی در هر سازمانی و اداره ای، مزایا و تسهیلاتی برای کارمندان دولت در نظر گرفته میشود که این موضوع تنها مختص نظام بانکی نیست.

وی تصریح کرد: اما نکته ظریفی که وجود دارد این است که در برخی موارد تسهیلات و امکاناتی که به مدیران بانک ها و کارمندان می دهند، سرمایه ای است که از سوی شرکت یا مالکی برای مدیران در نظر گرفته میشود که این مشکلی را ایجاد نمی کند، اما زمانی نیز هست که از سپرده هایی که در بانک ها گذاشته میشود به کارمندان و مدیران امکانات داده میشود که این موضوع خود موجب رانت و فساد است و متاسفانه به کارمندان بانک، وام های کلان پرداخت میشود که باید از دادن آن جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: پرداخت وام های کلان به مدیران و برخی کارمندان یک رانت بزرگ به حساب می آید و باید با این مسئله برخورد جدی صورت گیرد. رانت خواری دست اندازی به بیت المال است و اینکه برخی بانک ها با سپرده و سود مردم اقدام به تسهیلات ویژه و امکانات برای خود می کنند، تخلف بزرگی محسوب میشود.

کریمی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید با این مسئله برخورد جدی کنند، زیرا این موضوع موجب ناراحتی مردم شده است، چراکه برای گرفتن وام یک میلیونی با کلی مشکل روبرو می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله پرداخت وام های نجومی به کارمندان قطعا در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.

* پرداخت وام های کلان قطعا در مجلس بررسی خواهد شد

محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با الف، نیز در این خصوص اظهار داشت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دادن وام های کلان به کارمندان بانک منطقی نیست و این موضوع قطعا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: تعیین سقف ۲۵۰ میلیون تومانی وام برای کارمندان دولت مصداق پرداختی های نجومی است و باید ار آن جلوگیری کرد چراکه در حالی که بسیاری از جوانان برای دریافت وام ازدواج با مشکل مواجه هستند اما بانک ها بدون در نظرگرفتن مشکلات جوانان به کارمندان و مدیران خود وام های کلان با تسهیلات ارزان قیمت می دهند.

شکری تاکید کرد: متاسفانه بانک ها با منابع قرض الحسنه ای که در بانک ها وجود دارد، اقدام به توزیع امکانات ویژه برای خود می کنند لذا ما باید بدانیم منابع قرض الحسنه محدود کشور در چه مسیری هزینه می شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس تاکید کرد: مجلس نسبت به پرداختی های نجومی اعم از حقوق و وام های کلان حساس بوده و دیگر اجازه دست درازی به بیت المال را نخواهد داد، این موضوع قطعا در مجلس بررسی میشود.

* منابع بانکی متعلق بانک ها نیست و آن ها تنها امانتدار مردم هستند

همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت وگویی با تاکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت دریافتی های مدیران دولتی و همچنین کارمندان بانک ها، گفت: پرداخت وام های قرض الحسنه با ارقام بالا به کارمندان بانک ها مصداق حقوق های نجومی است و باید با آن برخورد شود چراکه منابع بانکی متعلق بانک ها نیست و آن ها تنها امانتدار مردم هستند.

وی تصریح کرد: بانک ها مجاز به پرداخت وام های قرض الحسنه و کلان به کارمندان خود از منابع مردم نیستند، بانک مرکزی باید نحوه مصرف درست منابع قرض الحسنه را به صراحت به بانک ها ابلاغ کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تعیین سقف ۲۵۰ میلیون تومانی برای دریافت تسهیلات کارمندان بانک ها، افزود: هیچ تفاوتی میان کارمندان بانک ها و کارمندان دیگر در کشور وجود ندارد از این رو پرداخت چنین تسهیلاتی درست نیست.

وی ادامه داد: همه مردم و کارمندان در کشور باید به صورت یکسال از منابع قرض الحسنه کشور برخوردار شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ