کدام گروه ها و نمادها از شانس بالاتری برخوردارند ؟

0
در سه ماه گذشته یا بطور دقیق تر در فصل پاییز سال جاری بیش از ۶۹ میلیارد سهم در بازار سرمایه مورد معامله قرار گرفت که در یک نگاه می توان گفت رسیدن به این حجم از معاملات و بطور کلی این میزان رونق در فصل پاییز در سابقه بازار سرمایه وجود نداشته و به صورت سنتی فعالان بازار سرمایه در نیمه دوم هر سال به نوعی با رکود مواجه بودند هرچند این روال از سال گذشته شکسته شد اما در سال ۹۲ در فصل پاییز به گواهی آمار با حجم و رونق بسیار بالاتری مواجه بودیم.

به گزارش بورس نیوز، در ادامه نگاهی دقیق تر خواهیم داشت به ترکیب معامله انجام شده تا شاید بتوان درک درستی از روند آتی معاملات در بازار سرمایه بدست آورد.

نزدیک به ۴۸ میلیارد سهم از کل حجم معاملات فصل پاییز یا به عبارت دیگر ۷۰ درصد از حجم معاملاتی بورس در فصل مذکور در ۵ صنعت خلاصه می شود که اسامی آنها به ترتیب عبارت است از صنعت بانک، خودرو، شیمیایی، سرمایه گذاری و فلزات اساسی.

اگر به سابقه معاملات در سال های گذشته نگاه شود می توان دریافت که صنایع مذکور در ماه های پیش رو از شانس بالاتری برای رشد برخوردارند که این موضوع چندان هم غیر منطقی نیست در ادامه به ذکر دلایلی برای این گفته می پردازیم.

گروه بانک و خودرو در سال اخیر هرچند اندکی از عقب ماندگی خود را جبران نموده اند اما هنوز به دلیل وجود تحریم ها بخش عمده ای از پتانسیل های این دو گروه همچنان آزاد نشده یا همان بالقوه باقی مانده است و شاید به همین دلیل است که با بازگشت امیدها به بهبود فضای سیاسی و احتمال کاهش سطح تحریم ها سرمایه گذاران بورسی ترجیح داده اند که از هم اکنون در این دوگروه شانس خود را به آزمایش گذارند. خاطر نشان می شود در گروه بانکی بانک صادرات با حجم بیش از ۵ میلیارد سهم و ایران خودرو در گروه خودرویی با حجم معاملاتی بیش از ۲ میلیارد رتبه های برتر رادر این دو گروه به خود اختصاص داده اند همچنین در بانکی ها نماد بانک صادرات تنها نمادی بوده که در فصل پاییز با نوسان منفی مواجه گردیده است لذا می توان احتمال بیشتری به صعود این سهم در روزهای پیش رو داد.

اما در خصوص گروه شیمیایی هم باید گفت از آنجا که در بودجه سال ۹۲ که البته هنوز به تصویب مجلس نرسیده دولت با نگاه حفظ مزیت صادراتی اقدام به تدوین بودجه نموده است این گروه بر خلاف برخی تصور ها همچنان می تواند از جمله گروهایی در بورس محسوب شود که از شانس بالایی برای رشد بررخوردار باشد تعیین نرخ ۲۷۵۰ تومانی برای تسعیر دلار یکی از اقدامات کلیدی دولت در حفظ مزیت صادراتی محسوب می شود. همچنین کاهش تحریم ها نیز در بالندگی بیشتر این گروه نیز تأثیر مستقیم و بالایی خواهد داشت.

در خصوص گروه فلزات اساسی نیز باید به جرات گفت این گروه و گروه معدنی تا این لحظه به نسبت وزن خود در بازار سرمایه نقش قابل توجهی را در تحولات بورس طی یکسال گذشته که منجر به میانگین بازدهی بیش از ۲۰۰ درصدی بازی نکرده اند. رکود در پروژه های عمرانی کشور، تغییر در دولت، تحریم ها از جمله عواملی بودند که در یکسال گذشته مانع رشد واقعی این گروه شده اند و حال بنظر می رسد با مشخص شدن ترکیب بودجه و بازگشت امید به رونق فعالیت های عمرانی در کشور این گروه می تواند در ماه های آتی دوباره خود را در بین بزرگان بورسی ببیند .گفتنی است در این گروه ملی مس و فولاد مبارکه بیشترین حجم معاملاتی را داشته اند.

اما در خصوص گروه سرمایه گذاری نیز طبیعی است که همیشه رد پای نماد های این گروه در تحولات بورسی دیده شود چراکه این گروه ها هم روند سایر گروه ها را با معاملات خود رقم می زنند و هم با ایجاد مزیت در سهام خود نظر سرمایه گذاران را به سوی خود جلب می نمایند و چنانچه به ترکیب سرمایه گذاری های آنها توجه شود بطور قطع مشخص خواهد شد که هرکدام از نمادهای این گروه که وزن بیشتر را به گروه های مذکور اختصاص داده اند بصورت محسوسی بیشتر از سایر نماد های گروه سرمایه گذاری در بورس مور توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته اند.

به گزارش بورس نیوز، در پایان شاید بتوان گفت با توجه به آغاز سال جدید میلادی (۲۰۱۴) و داغ شدن بحث پیش بینی ها و حتی پیش گویی ها در این مقطع، این گزارش می تواند پیش بینی عملکرد بورس در سال جدید میلادی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ