بیوگرافی پرویز پورحسینی +عکس ،مصاحبه و آشپزی همسرش
پرویز پورحسینی (متولد ۱۳۲۰در تهران) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است.
فارغ التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ١٣۵۴.
گذراندن یک دوره آموزشی در کلاس آزاد هنرهای دراماتیک زیر نظر حمید سمندریان در سال ١٣٣٩.
مشارکت در تشکیل گروه نمایشی “پاسارگارد” با همکاری حمید سمندریان و پری صابری در سال ١٣۴١.
همکاری با “کارگاه نمایش”.
شروع فعالیت سینمایی با بازی در فیلم “چشمه” (آبی آوانسیان) در سال ١٣۵١.
پرویز پور حسینی امشب (چهرشنبه ۸ دی ۹۵) مهمان رامبد جوان در برنامه «خندوانه» میشود.
زندگینامه و شروع بازیگری
فهرست مطالب
به گزاش ساتین : او آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را بهمراه فنی زاده و به کارگرانی سمندریان در تلویزیون اجرا کرد.
با تشکیل گروه پازارگاد و نمایش های «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «لئو کادیا»، «مرغ دریایی و آندورا»، را با این گروه به صحنه برد و در سال ۱۳۴۶ دو نمایش «حکومت زمان خان» و «استریپ تیز و کارول» را در اداره تئاتر کار کرد. در سال ۱۳۴۸ همکاری اش را با کارگاه نمایش آغاز کرد که حاصل کار این دوره نمایش های پژوهشی «اودیپ»، «معلم من پای من»، «باغ آلبالو»، «ویس و رامین»، «انسان، حیوان، تقوا»، «جان نثار کالیگولا و اورگاست» بود. او همچنین با گروه تئاتر پیاده دو نمایش به نام های «شهر ما»، «نظاره مرگ» را نیز اجرا کرد.
در سال ۱۳۵۵ با یک گروه تئاتری در تئاتر شهر همراه گردید که حاصل کار این دوره نمایش های «خاطرات و کابوسها»، «شیون»، «استعاذه»، و «جنایت و مکافات» بود. پورحسینی پس از انقلاب نیز به فعالیت خود در عرصه تئاتر ادامه داد و با نمایش های «شاه اسکوریال»، «تف»، «سیرک با شکوه» را در تئاتر شهر و نمایشنامه های «دکتر فاستوس»، «ماهان کوشیار»، «معمای ماهیار معمار»، «چراغ گاز» «افسانه اندوه» و «شب یهودا» و «بازجوئی» را در اداره تئاتر به اجرا درآورد.
در سال ۱۳۷۱ «یادگار سال های شن» را در تالار وحدت اجرا کرد. پورحسینی علاوه بر فعالیت در عرصه تئاتر به ایفای نقش در سریال های تلویزیونی نیز پرداخت که از مهمترین آنها می توان به سریال های: «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «دومین انفجار»، «اتومبیل»، «تصویر یک رویا»، «بافته های رنج»، «روز ایپریت»، «حضرت مریم»، «همسفر»، «شب دهم»، «ملاصدرا»، «باران عشق» و «روزهای بیاد ماندنی» نیز اشاره کرد. پورحسینی به فعالیت هنری خود در عرصه سینما نیز ادامه داد با درخشش خود در جشنواره فیلم فجر توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم های «اوینار» و «طلسم» شود. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس» موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فوق شد.
پرویز پورحسینی ، پری صابری و هما روستا همسر استاد حمید سمندریان
همگی با چهره آرام و متین او آشنا هستیم، چهرهای که نقشآفرینیهای زیبایش در فیلمها و سریالهای بیشماری همچون امیرکبیر، شب دهم، ملاصدرا، روزی روزگاری و… هیچگاه از یادها نمیرود; «جدیت» و «مهربانی» دو خصوصیت متفاوتند ولی آنچنان همزیستی زیبا و شگفتانگیزی در خطوط چهره او دارند که هرگز نخواهی فهمید در درون نگاه پر راز او چه میگذرد…
پرویز پورحسینی : در کودکی ناچار به کار کردن بودم و شغل من کار در یک صحافی بود. در صحافی کتابها و مجلات زیادی از زیر دستم میگذشت و در مواقع استراحت بسیاری از آنها را مطالعه میکردم و گاهی آنقدر محو خواندن میشدم که به من ایراد میگرفتند. اکثر کتابها تاریخی بود و گاهی کتابهای نادر و کمیاب و از همین جا بود که من به کتاب علاقهمند شدم.
وی افزود: در خانه وقتی همه میخوابیدند چراغ نفتی را بالای سرم میگذاشتم و انار دانه شده با گلپر میخوردم و کتاب میخواندم و لذت اینگونه کتاب خواندن آن هم در آن سکوت عمیق هنوز برایم شیرین است و اینگونه بود که من به ادبیات علاقهمند شدم.
به نظر شما مردم ما چقدر به اصول تغذیهای پایبندند؟
متاسفانه بسیار کم! بعضی از افراد به قدری در خوردن زیادهروی میکنند و شیفته غذا هستند که تنها زمانی که پزشک به آنها هشدار جدی بدهد، به فکر تعدیل رفتار خود میافتند و این به فرهنگ افراد برمیگردد; به اینکه چقدر غریزی فکر میکنند، به اینکه هر آنچه را که در لحظه دوست دارند، بدون فکر و اندیشه میخورند و با بیتفاوتی میگویند: «فوقش چند سال زودتر میمیریم!» و این یعنی زندگی برایمان مهم نیست و سلامتی را جدی نمیگیریم. ولی به همین افراد اگر گفته شود که بیمارند و خدای ناکرده تا شش ماه بعد میمیرند، تا آخرین لحظه عمر خود تلاش میکنند و با بیماری میجنگند که نمیرند. آنها برای ماندن تلاش میکنند و آن وقت قدر سلامتی را میدانند.
چقدر در منزل پایبند اصول تغذیهای هستید؟
خوشبختانه همسر من غذا را خراب نمیکند؛ یعنی سعی میکند تا حد امکان غذا سالم بماند و با پختن یا جوشاندن زیاد، له و بیخاصیت نشود; بنابراین بیشتر غذای ساده و سالم میخوریم. البته خود من اصلا شکمو نیستم و غذا، برای من مساله مهم و تعیینکنندهای نیست و به مقدار کمی غذای ساده بسنده میکنم. همسر من مخالف غذاهای فوری یا فستفود است و بیشتر غذا را آبپز میکند یا میگذارد با روغن خودش بپزد; یعنی روغن استفاده نمیکند و همیشه سعی دارد که کیفیت غذا حفظ شود. در منزل ما، کولا مصرف نمیشود و فقط دوغ یا ماءالشعیر مینوشیم. مصرف سبزیجات هم بالاست و حتی اگر سالاد کنار غذا نباشد چند پر کاهو را حتما با غذا میخوریم. در مورد مصرف ماهی نیز حداقل هر هفته یکبار ماهی میخورم. با خوراکیهایی مثل چیپس و پفک هم میانهای ندارم. در زمانهای قدیم مصرف برگه، توت خشک، پسته و بادام رسم بود.
به نظر شما رابطه بین آشپزی و برقراری یک رابطه گرم و صمیمی بین افراد خانواده چیست؟
اگر راستش را بخواهید، به رابطه صمیمی که بخواهد در گروی غذا پختن زن خانه باشد، به هیچ وجه اعتقادی ندارم. اداره کردن مهمانی و پختن غذا برای زن خانه سخت است. در مهمانیها اغلب خانم خانه خسته و بیرمق است و به او خوش نمیگذرد و این حالت بر روحیه و چهرهاش اثر میگذارد. به نظر من هیچ ایرادی ندارد که گاهی اوقات زن خانه آشپزی نکند و غذا از بیرون تهیه شود; به این ترتیب به خانم خانه فشار نمیآید. به نظر من مردها باید یاد بگیرند گاهی ظرف بشویند یا حتی غذا بپزند و اگر بلد نیستند از بیرون غذا تهیه کنند. به خصوص زنهایی که شاغل هستند به هیچوجه فرصتی برای استراحت ندارند. بنابراین، به نظر من «پیوند خانواده» نباید بر مبنای غذا پختن زن خانه باشد و اصلا آشپزخانه را کانون محبت خانواده نمی دانم!
پرویز پورحسینی فیلمها و نمایشهای تلویزیونی
سینمایی
- صدای منو میشنوید؟ (۱۳۹۵)
- قاتل اهلی (۱۳۹۵)
- صله سحر (۱۳۹۴)
- دوران عاشقی (۱۳۹۳)
- رستاخیز (۱۳۹۱)
- سفر مرگ (۱۳۸۷)
- خواب لیلا (۱۳۸۶)
- جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴)
- مریم مقدس (۱۳۷۹)
- کمیته مجازات (۱۳۷۷)
- حرفهای (۱۳۷۵)
- فصل پنجم (۱۳۷۵)
- شیخ مفید (۱۳۷۴)
- عاشق فقیر (۱۳۷۴)
- بلندیهای صفر (۱۳۷۲)
- روز فرشته (۱۳۷۲)
- اوینار (۱۳۷۰)
- دره شاپرکها (۱۳۷۰)
- راه و بیراه (۱۳۷۰)
- چاووش (۱۳۶۹)
- رنو تهران – ۲۹ (۱۳۶۹)
- دو سرنوشت (۱۳۶۸)
- راز کوکب (۱۳۶۸)
- سفر عشق (۱۳۶۷)
- شب حادثه (۱۳۶۷)
- کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)
- ایستگاه (۱۳۶۶)
- بهار در پاییز (۱۳۶۶)
- باشو غریبه کوچک (۱۳۶۵)
- رابطه (۱۳۶۵)
- سراب (۱۳۶۵)
- طلسم (۱۳۶۵)
- میهمانی خصوصی (۱۳۶۵)
- خط پایان (۱۳۶۴)
- مردی که موش شد (۱۳۶۴)
- گنج (۱۳۶۳)
- کمال الملک (۱۳۶۲)
- چشمه (۱۳۵۱)
سریال های تلویزیون
سال | نام | سمت | کارگردان | توضیحات |
---|---|---|---|---|
۱۳۹۴ | میکائیل | بازیگر | سیروس مقدم | شبکه ۱ |
۱۳۹۳ | هفتسنگ | بازیگر | علیرضا بذرافشان | شبکه ۳ |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «نغمهٔ نوروز» | بازیگر | سیدمحسن یوسفی | شبکه ۳ |
۱۳۹۰ | شیدایی | بازیگر | محمدمهدی عسگرپور | شبکه ۳ |
۱۳۸۹ | تلهفیلم «فرزند چهارم» | بازیگر | شبنم عرفینژاد | |
۱۳۸۹ | تلهفیلم «عصای پیری» | بازیگر | رضا غفاری | شبکه ۱ |
۱۳۸۷ | مثل هیچکس | بازیگر | عبدالحسین برزیده | شبکه ۲ |
۱۳۸۷ | شب میگذرد | بازیگر | راما قویدل | |
۱۳۸۷ | تلهفیلم «در همین نزدیکی» | بازیگر | راما قویدل | شبکه ۳ |
۱۳۸۷ | سایه تنهایی | بازیگر | بیژن شکرریز | شبکه ۱ |
۱۳۸۶ | یک مشت پر عقاب | بازیگر | اصغر هاشمی | شبکه ۳ |
۱۳۸۶ | تلهفیلم «یکی از همین روزها»[۵] | بازیگر | راما قویدل | |
۱۳۸۶–۱۳۸۷ | بیگناهان | بازیگر | احمد امینی | شبکه ۳ |
۱۳۸۶–۱۳۸۷ | بیداری | بازیگر | بهرام عظیم پور | در نقش «عمو رحمان» |
۱۳۸۴–۱۳۸۵ | اولین شب آرامش | بازیگر | احمد امینی | شبکه ۳ |
۱۳۸۳–۱۳۸۸ | مختارنامه | بازیگر | داود میرباقری | شبکه ۱ |
۱۳۸۲ | طلسمشدگان | بازیگر | داریوش فرهنگ | شبکه تهران |
۱۳۸۲ | تلهفیلم «هفتاد و سومین تن» | بازیگر | علی مؤذنی | شبکه ۲ |
۱۳۸۱ | روزهای بیادماندنی | بازیگر | همایون شهنواز | شبکه ۱ |
۱۳۸۰–۱۳۸۱ | باران عشق | بازیگر | فریدون حسنپور احمد امینی |
شبکه ۳ |
۱۳۸۰ | شب دهم | بازیگر | حسن فتحی | شبکه ۱ |
۱۳۷۹ | مریم مقدس | بازیگر | شهریار بحرانی | شبکه ۲ |
۱۳۷۹ | همسفر | بازیگر | قاسم جعفری | شبکه ۳ |
۱۳۷۹ | تلهتئاتر «به سوی دمشق» | بازیگر | حمید سمندریان | کارگردان تلویزیونی: ساسان امیرپور نویسنده: اگوست استریندبرگ |
۱۳۷۸–۱۳۸۱ | روشنتر از خاموشی | بازیگر | حسن فتحی | |
۱۳۷۸ | استنطاق | بازیگر | فرهاد مهندسپور | شبکه ۴ / کارگردان تلویزیونی: «ساسان امیرپور» نویسنده: «پیتر وایس» |
۱۳۷۸ | روز ایپریت | بازیگر | احمد امینی | |
۱۳۷۷ | پزشکان | بازیگر | مسعود کرامتی | شبکه ۳ |
۱۳۷۷ | تلهتئاتر «همه پسران من» | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۲ / نویسنده: «آرتور میلر» |
۱۳۷۶ | تلهتئاتر «خانههای اجارهای» | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۲ |
۱۳۷۶ | بافتههای رنج | بازیگر | مجید بهشتی | شبکه ۱ |
۱۳۷۶ | تلهتئاتر «قطار ارواح» | کارگردان هنری | رضا کرمرضایی | شبکه ۲ / کارگردان تلویزیونی: «قاسم شاکری» نویسنده: «آرنولد رایدلی» |
۱۳۷۶ | تلهتئاتر «جان گابریل بورکمن» | بازیگر | حسن فتحی | نویسنده: «هنریک ایبسن»[۷] |
۱۳۷۵–۱۳۷۷ | تصویر یک رؤیا | بازیگر | احمد امینی | شبکه ۱ |
۱۳۷۵–۱۳۷۶ | تهران ۱۱–۵۹۵ ج ۴۸ | بازیگر | مرضیه برومند | شبکه تهران |
۱۳۷۵ | دومین انفجار | بازیگر | داریوش فرهنگ | شبکه ۱ |
۱۳۷۴ | جهان وارونه | بازیگر | بهمن زرینپور | در نوروز ۱۳۷۵ از شبکه ۱ پخش شد. |
۱۳۷۴ | یک داستان | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۲ |
۱۳۷۴–۱۳۸۰ | خورشید شب (شیخ مفید) | بازیگر | فریبرز صالح سیروس مقدم |
شبکه ۲ |
۱۳۷۴ | آشپزباشی | بازیگر | رسول نجفیان | شبکه ۲ |
۱۳۷۴ | تلهتئاتر «خانه عروسک» | بازیگر | منیژه محامدی | شبکه ۲ |
۱۳۷۴ | تلهتئاتر «خانه عروسک» | بازیگر | منیژه محامدی | شبکه ۲ کارگردان تلویزیونی: «ناصر شوندی» |
۱۳۷۳ | تلهتئاتر «نظم» | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۲ |
۱۳۷۳ | تلهتئاتر «پدرزن به سلمانی میرود» | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۲ |
۱۳۷۲ | تاریخ روابط ایران و انگلیس | بازیگر | مرتضی جعفری | |
۱۳۷۲ | سرزمین من و نقابداران | بازیگر | مرتضی جعفری | شبکه ۱ |
۱۳۷۱ | تابستانی سرشار از محبت | بازیگر | عباس رنجبر | |
۱۳۷۱ | قافله این عمر | بازیگر | مجید بهشتی | |
۱۳۷۰–۱۳۷۱ | روزی روزگاری | بازیگر | امرالله احمدجو | شبکه ۱ |
۱۳۶۹ | تلهتئاتر «عالیجناب داروغه» | بازیگر | اسماعیل خلج | شبکه ۱ |
۱۳۶۹ | آلبوم خانوادگی | بازیگر | محمد رحمانیان | شبکه ۱ / این مجموعه در آغاز، «واریته آمریکایی» نام داشت. |
۱۳۶۹ | مهر و ماه | بازیگر | حمید لبخنده | شبکه ۲ |
۱۳۶۷ | تلهتئاتر «شوق» | بازیگر | مرتضی جعفری | شبکه ۱ |
۱۳۶۶–۱۳۶۸ | با سلسله حکمت | بازیگر | «اکبر خواجویی سیروس مقدم مرتضی جعفری |
شبکه ۱ |
۱۳۶۶–۱۳۶۸ | این شرح بینهایت | بازیگر | اسماعیل خلج حمید حمزه |
شبکه ۱ |
۱۳۶۳–۱۳۶۴ | امیرکبیر | بازیگر | سعید نیکپور | شبکه ۱ |
۱۳۶۴ | تلهتئاتر «دکتر فاستوس» | بازیگر | ایرج راد | شبکه ۱ |
۱۳۶۳ | تلهتئاتر «آئینه خیال» | بازیگر | داود میرباقری | |
۱۳۶۱ | ز هر کوی | بازیگر | منصور کوشان | |
۱۳۶۱ | تلهتئاتر «ستارخان» | بازیگر | جهانگیر الماسی | کارگردان تلویزیونی: مسعود فروتن |
۱۳۶۱ | تلهتئاتر «به دنبال سیمرغ» | بازیگر | منصور کوشان | کارگردان تلویزیونی: مهوش جزایری |
۱۳۵۹ | تلهتئاتر «شازده کوچولو» | بازیگر | مسعود رسام | شبکه ۱ |
۱۳۵۸–۱۳۶۶ | هزاردستان | بازیگر | علی حاتمی | شبکه ۱ |
۱۳۵۰ | نمایش «ارگاست» | بازیگر | پیتر بروک | جشن هنر شیراز |
۱۳۴۶ | تلهتئاتر «امولوس گنگ» | بازیگر | خانم لرتا | شبکه ۱ |
۱۳۴۶ | تلهتئاتر «تلافی» | بازیگر | خانم لرتا | شبکه ۱ |
۱۳۴۶ | تلهتئاتر «ارزش زغال» | بازیگر | خانم لرتا | شبکه ۱ |
۱۳۴۱ | تلهتئاتر «تصادف» | بازیگر | عباس یوسفیان | شبکه ۲ |
۱۳۴۱ | تلهتئاتر «مرد گل بر دهن» | بازیگر | حمید سمندریان | شبکه ۲ |
۱۳۴۰ | تلهتئاتر «منطقهٔ جنگی» | بازیگر | عباس یوسفیان | شبکه ۲ |
ساتین
خداحفظشون کنه