مارشمالو چیست؟ +طرز تهیه مارشمالو خانگی

0

مارشمالو چیست ، مارشمالو کبابی ، طرز تهیه مارشمالو خانگی ،خواص مارشمالو ، دسر با مارشمالو ،مارشمالو ویکی پدیا

مارشمالو ، مارشملو ، پف نبات یا به انگلیسی Marshmallow ، عموما با شکر و یا شربت ذرت، آب، ژلاتین حل شده در آب گرم وگلوکز و طعم دهنده های مختلف مخلوط شده و حالت اسفنجی به خود میگیرد و نوعی خوراکی شکردار محسوب میشود. مارشمالو جنس لطیفی دارد و داری شیرینی مطلوبی است. به همین دلیل، بیشتر بچه ها و بسیاری از بزرگسالان به مارشمالو علاقه زیادی دارند. خیلی ها مارشمالو کبابی را ترجیح می دهند و برخی از آن برای تهیه مواد دیگر مانند خمیر فوندانت استفاده می کنند. در این مقاله سعی کردیم به هر آنجه در مورد مارشمالو لازم است بدانید بپردازیم. از اینکه اصلا مارشمالو چیست، چگونه تهیه می شود؟ از کجا می شود خرید و چه خواصی دارد.

پیدایش مارشمالو

مارشملو احتمالا نخستین بار به عنوان یک ماده دارویی تولید شد. چرا که عصاره لزج‌مانند آن از ریشه گیاه مارشملو به نام پنیرک پف‌نبات به دست می‌آید، عصاره‌ای که زمانی به عنوان درمان گلودرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. ترکیبات دیگر بخش‌های گیاه مارشملو نیز مصرف دارویی داشت. ریشه آن در مصر باستان به عنوان ترکیبی همراه با شیرینی‌ای که با عسل شیرین‌شده بود،‌ برای درمان گلودرد مفید بود. بعدها نسخه دارویی فرانسوی این دستورالعمل به نام «پاته گوئیماو» و یا به طور خلاصه گوئیماو تولید شد که شامل مرنگ تولید شده از سفیده تخم‌مرغ بود و اغلب با گلاب طعم‌دار می‌شد.

شکل گیری مارشمالو امروزی

در اوایل سده نوزدهم میلادی, فرانسوی های سازنده شکلات، با پیشرفت دادن حالت دستورالعمل ابتدایی مصری ها، به حالتی نزدیک به مارشمالو های امروزی رسیدند. مارشمالو ها در آن زمان در مغازه های کوچک شکلات فروشی آن زمان فروخته میشد. آنها شیره گیاه را از ریشه پنیرک پنبه گیاه خارج می‌کردند و خودشان آن را هم می‌زدند. شیرینی آماده‌شده بسیار محبوب بود ولی تولید آن بسیار مشقت بار بود. در اواخر قرن نوزدهم سازندگان مارشمالو برای راحت تر کردن تولید آن روش دیگری کشف کردند. به طوری که سفیده ی تخم مرغ ویا ژلاتین را با نشاسته ی ذرت کردند تاحالتی کشسان (آدامسی) و سفت را به دست آورند.

دیگر پیشرفت مهمی که در تولید مارشمالو ایجاد شد در سال ۱۹۵۴ به نام الکس دوماک (شیرینی‌پز آمریکایی-یونانی) به ثبت رسید. ترکیب مارشملو از طریق اکستروژن به درون ظرف‌های بیشماری که در کنار هم قرار دارند، ریخته می‌شود تا رشته‌ای طویل و دائمی از مارشملو ایجاد شود. این اختراع باعث شد مارشملوها به شیوه تمام اتوماتیک تولید شود و ما به یک مارشملو استوانه‌ای شکل شبیه مارشملوهای امروزی دست یابیم. در روند پردازش مارشملوهای مدرن امروزی، احتمالا از شیوه زیر برای تولید مارشملو در تعداد بالا استفاده می‌شود.

مارشملو احتمالا نخستین بار به عنوان یک ماده دارویی تولید شد، چرا که عصاره لزج‌مانند آن از ریشه گیاه مارشملو به نام پنیرک پف‌نبات به دست می‌آید، عصاره‌ای که زمانی به عنوان درمان گلودرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. ترکیبات دیگر بخش‌های گیاه مارشملو نیز مصرف دارویی داشت.

تولید صنعتی مارشملو یا پف نبات

آب و شکر و شربت ذرت در کتری‌های صنعتی بزرگ و در یک دمای ثابت حرارت داده می‌شود و در یک زمان مشخص پخته می‌شود. سپس ترکیب به دست آمده به درون یک کتری دیگر ریخته می‌شود تا سرد شود. ژلاتین آب‌شده زمانی به این ترکیب آن اضافه و مخلوط می‌شود که ترکیب مزبور به اندازه کافی سرد شده باشد تا باعث تغییر ماهیت ژلاتین نشود.

برای اینکه مارشملو نرمی خاص خود را به دست آورد، به درون یک مخلوط‌کن پمپاژ می‌شود و این در حالی است که هوا نیز به درون آن پمپاژ می‌شود. در این حالت همچنان نیاز به این است که مارشملو سردتر شود، به طوری که وقتی از ظرف خارج می‌شود،‌شکل خود را همچنان حفظ کند، سپس پیش از آنکه از طریق یک اکستروژن (دستگاهی که مخلوط خمیری را به شکل یک نوار بلند در می آورد) بر روی یک تسمه نقاله قرار گیرد، به درون یک مبدل حرارتی پمپاژ می‌شود.

تسمه نقاله از روکش نشاسته ذرت تشکیل شده و به این ترتیب اکستروژن مارشملو در حالی که از این تسمه عبور می‌کند، با مقدار بیشتری از نشاسته ذرت ترکیب می‌شود. یک چاقوی بزرگ که عرض آن به اندازه تسمه نقاله است، بر روی میز واقع در انتهای این تسمه قرار می‌گیرد، به طوری که بتواند نوار مارشمالو را به اندازه قطعات مارشملو مورد نظر برش دهد. قطعات مزبور سپس در یک ظرف بزرگ استوانه‌ای حاوی نشاسته ذرت ریخته خواهد شد تا مارشملو شکل معروف و آشنای خود را به دست آورد و تکه‌هایی که با وجود گذراندن همه این مراحل هنوز از هم جدا نشده‌اند، در این مرحله جدا شوند.

رواج استفاده از هوا برای ایجاد پف در مارشملو

مارشملوها همانند بسیاری از شیرینی‌ها، با استفاده از ساکاروز شیرین می‌شوند. امروزه این ماده معمولا از طریق هوادهی ترکیبی از ساکاروز و پروتئین با چگالی نهایی ۰٫۵ ‌گرم بر میلی‌لیتر آماده می‌شود. پروتئین و ژلاتین و یا سفیده تخم‌مرغ، از افتادن حفره‌های پر از هوا جلوگیری می‌کند. دوماک با در دست داشتن فرمول ساخت مارشمالو شرکت دوماک را تاسیس کرد و حالت صنعتی به مارشمالو داد.

مارشملو در ساخت فوندانت

برخی دستور العمل های تولید فوندانت، بر استفاده از مارشملو تهیه شده اند. استفاده مارشملو در فوندانت، حالت ارتجاعی و کشسانی آن را بیشتر می کند.

مارشمالو کبابی

مارشمالو کبابی مارشمالو چیست مارشمالو از کجا بخرم فوت و فن آشپزی طرز تهیه مارشمالو طرز تهیه شیرینی خواص مارشمالو انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی ساده سریع و آسان Marshmallow

کباب کردن مارشمالو روی آتش

حتما شما هم در فیلم های خارجی دیده اید که یک تکه سفید به سیخ می زنند و روی آتش کباب می کنند. این چیز سفید مارشمالو هست. مارشمالوها مخصوصا در آمریکای جنوبی و بریتانیا به صورت کبابی خورده میشود و محبوب ترین خوراکی گردش های آخرهفته هاست. در این حالت یک عدد مارشملو در انتهای یک چوب و یا سیخ گذاشته می‌شود و به دقت بر روی آتش قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود یک پوسته خارجی کاراملی به همراه یک مایع همراه با لایه مذاب در زیر آن به دست آید. بسته به میل افراد مارشملوها با درجه دماهای مختلفی پخته می‌شوند.

درست کردن مارشمالو کبابی کار چندان سختی نیست. کافی است تعدادی از آن ها ره به سر سیخ، چوب یا چنگال بزنید و روی حرارت ملایم بچرخانید تا کمی برشته شود. همینکه رویه آن تغییر رنگ داد، کباب مارشمالو شما آماده است و می توانید نوش جان نمایید.

اولویت‌های رژیم غذایی

به غیر از رژیم هایی که برای کاهش وزن یا عدم مصرف قند درنظر گرفته می شود، بسیاری از افراد به دلیل خودداری از مصرف فرآورده های گوشتی، از مارشملو های خاصی استفاده می کنند. چراکه ژلاتین بکار رفته در مارشملو، منشا حیوانی دارد. همین موضوع در تهیه کیک های رژیمی که مارشملو در آن ها به کار رفته، تاثیر گذار است.

مارشملوهای خرگوشی شکل در سبد عید پاک

مارشمالو کبابی مارشمالو چیست مارشمالو از کجا بخرم فوت و فن آشپزی طرز تهیه مارشمالو طرز تهیه شیرینی خواص مارشمالو انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی ساده سریع و آسان Marshmallow

پف نبات یا مارشملو خرگوشی برای مراسم عید پاک

در دستورالعمل سنتی تولید مارشملو از ریشه پودرشده مارشملو استفاده می‌شود. اما در عوض در تولید اکثر مارشملوهای تولیدشده تجاری از ژلاتین استفاده می‌شود. گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کنند، ‌از خوردن ژلاتین اجتناب می‌ورزند. اما نوعی از ژلاتین وجود دارد که در آن از ماده ژل‌ساز غیرحیوانی جایگزین مانند آگار استفاده می‌شود. علاوه بر این مارشملوها عموما تنها زمانی به عنوان یک ماده حلال غذایی در نظر گرفته می‌شوند که در تهیه ژلاتین آنان از بدن حیوانات حلال‌گوشت و یا گیاهان استفاده شده باشد.

کرم مارشملو و انواع دیگر مارشملو

کرم مارشملو و دیگر محصولات مارشملو که شرکت‌های کمتری آن‌ها را تولید می‌کنند، عموما شامل مقدار کمی ژلاتین هستند و یا اصلا ژلاتین در آن‌ها به کار نرفته است.  این نوع محصول به طور عمده باعث می‌شود شیرینی مشهور مارشملو شکل اصلی خود را حفظ کند. در این نوع از محصولات عموما به جای ژلاتین از سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌شود. ممکن است انواع محصولات مارشملوی بدون ژلاتین و حاوی سفیده تخم‌مرغ توسط افراد گیاهخوار و آن دسته از گیاهخوارانی که تخم‌مرغ را نیز در سبد غذایی خود دارند، مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر در بازار چندین برند مارشملوهای ویژه گیاهخواران و افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کنند، و همچنین مارشملوهای نرم وجود دارد.

طرز تهیه مارشمالو در خانه

مارشمالو خانگی

مرحله ۱

ژلاتین را با نیمی از یک فنجان آب خوب مخلوط می کنیم و می گذاریم به مدت ۵ دقیقه استراحت کند و تمام آب را جذب کند

مرحله ۲

داخل یک ظرف مناسب را کاغذ روغنی گذاشته و روی آن را کمی چرب می کنیم و یا پودر قند می پاشیم و کنار می گذاریم

مرحله ۳

شربت غلیظ یا عسل را با نمک ، باقی آب و شکر داخل قابلمه ریخته و روی حرارت می گذاریم تا دمای آن به ۲۵۰ درجه فارنهایت ( ۱۲۱ درجه سانتیگراد) برسد حدود ۷ دقیقه

مرحله ۴

وقتی دما به ۲۵۰ درجه فارنهایت رسید ژلاتین را اضافه کرده و می گذاریم با دمای مخلوط کاملا حل شود، حدود ۳۰ ثانیه و بلافاصله از روی حرارت بر می داریم

مرحله ۵

در این فاصله سفیده های تخم مرغ را با همزن خوب می زنیم تا سفید و سفت شوند. وقتی که مخلوط گرمای خود را از دست داد آن را کم کم به سفیدها اضافه می کنیم در حالی که همزن در حال هم زدن است و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به هم زدن ادامه می دهیم زیرا سفید و پر حجم شدن مارشمالو زمان نیاز دارد

مرحله ۶

عصاره وانیل را اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول می کشد

مرحله ۷

بهترین زمان برای متوقف کردن همزدن زمانی است که دمای کاسه همزن کمی گرم تر از دمای اتاق باشد. خمیر مارشمالو را داخل ظرفی که آماده کرده ایم می ریزیم و روی آن را صاف کرده و مخلوط آرد ذرت و پودر قند را روی آن می پاشیم وقتی حرارت خود را از دست داد و خنک شد آن را از قالب جدا کرده و قالب می زنیم یا با چاقو برش می دهیم نوش جان

مواد لازم

  • ۳ قاشق غذاخوری ژلاتین
  • ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر ) آب سرد
  • ۲ فنجان (۴۲۵ گرم ) شکر دانه ریز
  • ۱/۲ پیمانه شربت غلیظ شده یا عسل ( ۱۲۰ میلی لیتر )
  • ۱/۴ قاشق چای خوری ( ۱ گرم ) نمک
  • عدد۲ سفیده تخم مرغ بزرگ
  • ۱ قاشق غذا خوری عصاره وانیل
  • ۱/۳ فنجان (۴۰ گرم ) پودر قند
  • ۳ قاشق غذا خوری ( ۲۵ گرم) نشاسته ذرت

نکته ها : مارشمالو را میتوانید پس از آماده شدن برای خمیر فوندانت مورد استفاده قرار دهید ( نیازی به قرار دادن در یخچال نیست ) ، مارشمالو را میتوانید تا ۱ ماه در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مارشمالو به صورت تصویری

مارشمالو کبابی مارشمالو چیست مارشمالو از کجا بخرم فوت و فن آشپزی طرز تهیه مارشمالو طرز تهیه شیرینی خواص مارشمالو انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی ساده سریع و آسان Marshmallow

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ