معنی تسعیر ارز چیست و چگونه محاسبه می شود؟

0

تسعیر ارز در حسابداری ، استاندارد تسعیر ارز ، ماهیت حساب تسعیر ارز ،  تسعیر به چه معناست ،تسعیر ارز به انگلیسی ، مالیات تسعیر ارز ،بخشنامه تسعیر ارز ، Currency exchange ،تسعیر ارز در صورتهای مالی ، تسعیر ارز به زبان ساده ،استاندارد تسعیر ارز

فرض کنید شرکتی کالای را تولید می کند و قیمت هر کالا ۱ دلار است و شرکت نرخ دلار را ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته است.

حال فرض کنید در هنگام فروش کالا قیمت دلار می شود ۱۱۰۰ تومان. بنابراین هنگام فروش این شرکت به ازاری هر واحد کالا ۱۰۰ تومان از پیش بینی جلو است که اثرش در فروش دیده می شود.

تا اینجا پای تسعیر به میان نیامده است. حال فرض کنید شرکت می خواهد دلار را به ریال تبدیل کند و قیمت هر دلار حالا شده است ۱۲۰۰ تومان. در این معامله نیز شرکت ۱۰۰ تومان سود می کند به این سود، سود ناشی از تسعیر می گویند. حالا فرض کنید در هنگام تبدیل دلار به ریال قیمت دلار ۱۰۵۰ تومان باشد در این صورت شرکت ضرر ناشی از تسعیر ارز دارد.

در این حالت شرکت یک سود ناشی از فروش دارد و یک ضرر ناشی از تسعیر ارز که باید حسابدار محاسبه کند که شرکت در کل سود کرده است یا ضرر.

نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی قوانین ایران تسعیر ارز در حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده تسعیر ارز به انگلیسی اطلاعات عمومی روز استاندارد تسعیر ارز اخبار بانکی اخبار بازار ارز آموزش رایگان آموزش حسابداری رایگان

نحوه محاسبه تسعیر ارز و ثبت سند حسابداری تسعیر ارز:

در آغاز کار باید دانست که تسعیر ارز چیست و اگر محاسبات معاملات به ریال حساب گردد تبدیل معاملات ارزی به واحد پولی ریالی را تسعیر می نامند.

برای اینکه بدانید تسعیر نرخ ارز چیست به مثال زیر توجه فرمایید:

شرکت A یک شرکت داخلی می باشد.

شرکت B یک شرکت خارجی می باشد.

شرکت A فروش کالا با نرخ ارز ۱۰۰۰ دلار با شرکت B به صورت نسیه انجام می دهد. در تاریخ انجام معامله نرخ دلار ۳۰۰۰۰ ریال بوده است.

 

ثبت این معامله ارزی در دفاتر حسابداری شرکت A به شکل زیر خواهد بود:

حساب دریافتی شرکت B: 30،۰۰۰،۰۰۰

فروش: ۳۰،۰۰۰،۰۰۰

بابت فروش کالا به شرکت B 1000 دلار

در صورت تغییر نرخ ارز، تسعیر ارز در حسابداری به صورت زیر ثبت می شود:

در ادامه مثال معامله شرکت A و B در تاریخی که تسعیر ارز ثبت شد، نرخ ارز ۳۵۰۰۰ ریال بوده است. چون که فروش در ترازنامه حساب دریافتی ثبت می شود و حساب دریافتی جزء اقلام پولی در نظر گرفته شده است، بنابراین باید با تاریخ ترازنامه، مجدد تسعیر محاسبه شود.

۵۰۰۰۰۰۰ = (۳۰۰۰ – ۳۵۰۰۰ ) * ۱۰۰۰

اگر شرکت A قصد تسویه حساب داشته باشد با محاسبه تسعیر جدید باید ۵۰۰۰۰۰۰ ریال بیشتر پرداخت کند و به شکل زیر در اسناد حسابداری ثبت می شود:

حساب دریافتی شرکت A 5000000

سود ( زیان ) ناشی از تسعیر ارز ۵۰۰۰۰۰۰

مواردی که باید در ترازنامه تسعیر ارز در نظر گرفته شود:

اقلام پولی: اقلام پولی همانند دارایی ها و بدهی ها و پول نقد ( بانک ) که قرار است با مبلغ مشخصی از وجه نقد دریافت یا پرداخت شود، با نرخ ارز در تاریخی که ترازنامه تنظیم می شود دوباره تسعیر ( تبدیل واحد ارزی ) انجام می شود و امکان تفاوت در نرخ تسعیر ارز وجود دارد.

 

اقلام غیر پولی: با نرخ ارز در زمانی که معامله ارزی انجام می شود تسعیر انجام می گیرد و تفاوتی در نرخ نسعیر ارز مشاهده نمی شود.

نمونه ای از اقلام پولی:

موجودی نقد
سپرده ای کوتاه مدت
اوراق مشارکت

نمونه ای از اقلام غیر پولی:

موجودی کالا
پیش پرداخت
پیش دریافت

نحوه محاسبه سود و زیان تسعیر ارز:

در صورتی که نرخ تسعیر دلار در تاریخ پرداخت بدهی ارزی، کمتر از نرخ تسعیر دلار در تاریخ معامله باشد، شرکت تجاری موفق به سود حاصل از تسعیر ارزی می شود و بالعکس.

اگر مانده محاسبات تسعیر باعث سود شود، حساب سود تسعیر ارز، بستانکار و اگر مانده محاسبات باعث زیان شود، حساب سود تسعیر ارز، در نرم افزار حسابداری مالی بدهکار ثبت می شود.

روش های مختلف تسعیر ارز:

از ابتدای سال تا پایان سال با یک نرخ محاسبات ارز را ثبت و در پایان سال مانده های ارز را تسعیر و سود و زیان محاسبه می شود. این روش آسان ولی به دلیل تغییر نرخ ارز ریسک بالایی دارد.

در ابتدای هردوره مالی مشخص یا ابتدای هر ماه نرخ ارز را تغییر داده و با نرخ جدید عملیات تسریع ارز انجام می شود.
به صورت روزانه نرخ ارز را مشخص و عملیات تسعیر ارز انجام می شود و نسبت به دو روش قبلی ریسک کمتر و محاسبات دقیق تر انجام می شود.

 

برای اطلاع از اینکه نرخ تسعیر ارز چیست به بیان مطالب این استاندارد طبق زیر می پردازیم:

مقدمه: یک بخش در سازمان به دو صورت معاملات ارزی و ارتباط برون سازمانی عملیات خود را انجام می دهد، عکس العمل معاملات ارزی و فعالیت خارجی با تبدیل عملیات ارز به واحد پولی ریالی و دقت به نحوه محاسبه تسعیر ارز انجام می پذیرد که از مسائل مهم دانستن نحوه محاسبه تسعیر ارز و اثر حاصل از تغییرات ارزی است.

حوزه کاربرد: استاندارد ملزم به اجرا در موارد زیر است:

تسعیر گزارش های مالی فعالیت خارجی و معاملات ارزی

دسته بندی فرق تسعیر در آن دسته از بدهی های بخش خارجی مجزا که سرپوشی برای سرمایه گذاری خام به حساب می آیند.

در نظر نگرفتن تجدید گزارش های مالی از ریال به واحد دیگر پولی

اصطلاحات: توضیح اصطلاحاتی که در نحوه محاسبه تسعیر ارز به کار رفته است.
فعالیت خارجی: یک بخش تجاری فرعی، غیر مستقل و شراکت داده شده که کارهای آن در خارج از کشور مدیریت می شود.
بخش خارجی مجزا: فعالیت های خارجی که به کارهای انجام شده در آن بخش تجاری تعلق نمی گیرد.
نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی: نرخ واگذاری دو واحد پولی بهم که دربرگیرنده کلیه نرخ های رسمی و قراردادی است.

صورت های مالی عملیات خارجی:

طبقه بندی عملیات خارجی: بحث مهم در طبقه بندی صورت های مالی خارجی این است که چه نرخ هایی باید تسعیرشود و این تغییرات در صورت هایی مالی چگونه شناسایی و چه تاثیری در سود وزیان خواهد داشت. این روش به عملیات تسعیر و تامین کالا از واحد تجاری که گزارش شده و عملیات خارجی وابسته است.

عملیات خارجی لایتفک از عملیات واحد تجاری گزارش گر: در این بخش تنها کالاهایی که از واحد تجاری گزارش گر اعلام می شود بفروش می رساند و عواید این فروش را به واحد تجاری گزارش گر اعلام وثبت می کند.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ