تحلیل و پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۴

0
شرایط قیمت گذاری در فصل اول دشوار است و پس از ان و در فصل دوم، ترس از ظرفیت مازاد بر بازار چیره خواهد شد. همینطور که به سمت نیمه دوم سال پیش می رویم، انتظار داریم که قیمت سنگ آهن در سطح ۱۲۵ دلار تثبیت شود.
به گزارش ساتین : قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۳ افت ۱۰ درصدی را تجربه کرد، اما تقاضا در ۲۰۱۳ نسبتاً قدرتمند بود. نظرات در مورد قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۴ بسیار متفاوت است، اما همه نظرات بر اطلاعات یکسانی در مورد عرضه و تقاضا استوار شده است. در تحلیل زیر به مرور اتفاقات سال گذشته و پیش بینی شرایط آینده خواهیم پرداخت.
شرکت مورگان استنلی تحلیل سنگ آهن پیش بینی قیمت سنگ آهن

در بالا نمودار قیمت طی ۵ سال اخیر قابل مشاهده است.

سال ۲۰۱۳

تقاضای سنگ آهن در ۲۰۱۳ قدرتمند بود. در حقیقت شرکت های معدنی سنگ آهن از جمله نام های بزرگی چون “بی اچ پی بیلیتون” و “ریو تینتو” به سرمایه گذاری در پروژه های جدید ادامه دادند که این اقدام منجر به افزایش عرضه در بازار خواهد شد. این شاخصی است که باعث شده تا شرکت های این صنعت باور کنند آینده سنگ آهن در سال های پیشرو امید بخش خواهد بود. بازار چین تأثیر مهمی در تقاضای سنگ آهن دارد و میزان واردات این کشور در نه ماه ابتدایی ۲۰۱۳، رشد ۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ داشت. شرایط صنعت فولاد چین نیز مناسب است و بازار ساخت و ساز نیز شرایط خوبی دارد. هم صنعت فولاد و هم صنعت ساخت و ساز به سنگ آهن وابسته هستند و بیشترین تقاضای سنگ آهن چین از طرف این دو صنعت می باشد. به علاوه، ذخایر سنگ آهن چین در سال ۲۰۱۳ به جای انکه رشد کند ، با کاهش همراه بود و باعث شد تا تمام واردات سنگ آهن به مصرف نهایی برسد و از ذخیره شدن ان جلوگیری شد.

با این حال و با وجود واردات قدرتمند چین، برخی تحلیلگران معتقدند که قیمت سنگ آهن نزول خواهد کرد. همچنین بازار مسکن چین نیز ممکن است با انقباض همراه باشد. شرایط سنگ آهن در ۲۰۱۳ به شکلی بود که بسیاری انتظار دارند در سال های آینده هم تکرار شود، اگرچه تفاوت قابل ملاحظه ای بین عقاید تحلیلگران وجود دارد.

صنعت فولاد چین

سنگ آهن که اساسی ترین کالای استفاده شده در تولید فولاد است به عنوان نماینده ای از فعالیت صنعتی و ساخت و ساز در چین می باشد. تولید فولاد چین در ماه مه ۲۰۱۳ به رکورد ۸۰۰ میلیون تن رسید و تاکنون در رنج ۷۶۰ تا ۸۰۰ میلیون تن مانده است. لازم به ذکر است که تولیدات سالانه در ۲۰۱۲ به ۷۱۷ میلیون رسیده بود. تحلیلگران با استناد به تقاضای بالای سنگ آهن چین، معتقدند که همین تقاضای بالا باعث شده تا قیمت سنگ آهن با وجود مازاد در بازار ثبات نسبی داشته باشد.

رابطه رشد اقتصادی چین و سنگ آهن

مصرف فولاد خام چین در سال ۲۰۱۲ به ۸۰ کیلوگرم به ازای هر ۱۰۰۰ دلار تولید ناخالص داخلی رسید، حال انکه این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۱۵۵ کیلوگرم رسیده بود. مصرف سنگ آهن چین نیز در سال ۲۰۱۲ به ۱۲۰ کیلوگرم به ازای هر ۱۰۰۰ دلار تولید ناخلص داخلی رسید، حال انکه این شاخص هم نسبت به رقم ۲۳۶ کیلوگرم سال ۲۰۰۵ کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

سنگ آهن در ۲۰۱۴

نظرات نزولی

در بین کسانی که معتقدند قیمت سنگ اهن در ۲۰۱۴ نزول خواهد کرد، شرکت “گلدمن ساکس” قرار دارد. براساس تحلیل این شرکت، ریسک سنگ آهن در سال جاری زیاد است و فشار نزولی بر قیمت ممکن است در ماه های آینده افزایش یابد و همین موضوع ممکن است قیمت سنگ آهن را به کمترین سطح ان از سال ۲۰۱۰ تقلیل دهد. این شرکت عقیده دارد که بازار جهانی سنگ آهن در فصول دوم و سوم سال جاری، وارد فاز مازاد خواهد شد و میانگین قیمت در کل سال ۲۰۱۴ هم ۱۰۸ دلار پیش بینی شده است. لازم به ذکر است که میانگین قیمت سنگ آهن بندر تیانجین چین در سال گذشته به ۱۳۵ دلار رسیده بود.

شرکت مورگان استنلی تحلیل سنگ آهن پیش بینی قیمت سنگ آهن

در بالا نمودار پیش بینی شرایط تعادلی بازار که توسط “گلدمن ساکس” ارائه شده مشاهده می گردد.

تحلیلگران شرکت “متال ماینر” نیز معتقدند که قیمت در ۲۰۱۴ می تواند نزول خواهد کرد که دلیل ان مازاد عرضه خواهد بود. بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در استرالیا که شامل “ریو تینتو”، “بی اچ پی بیلیتون” و دیگر شرکت ها در گزارشات خود اعلام کرده اند که تولیدات خیلی زیادی در فصول سوم و چهارم ۲۰۱۳ داشته اند که این موضوع باعث افزایش نگرانی از ایجاد مازاد عرضه شده است. از طرفی شرکت ویل برزیل نیز قصد دارد تا طی ۵ سال آینده، ظرفیت تولیداتش را از ۳۰۶ میلیون تن، به ۴۵۰ میلیون تن برساند. برخی تحلیلگران که نگران نشانه هایی از کاهش تقاضای سنگ اهن در کوتاه مدت هستند، اظهار کرده اند که تصمیم به افزایش تولید این تولیدکنندگان بزرگ در اوایل سال ۲۰۱۳ ممکن است گام اشتباهی بوده باشد. این موضوع می تواند باعث عرضه زیاد و تقاضای پائین تر باشد که در نتیجه بازار را دچار کاهش قیمت خواهد کرد.

شرکت های “ریو”، “بی اچ پی” و “ویل” روی هم ۷۰ درصد از سنگ آهن مبادله شده از طریق دریا را در دست دارند و همه این میزان سنگ آهن توسط چین مصرف می شود. با این حال شاخص “پی ام ای” در چین به زیر سطح ۵۰ کاهش یافته است که این موضوع باعث نگرانی شده است.

“سیتی بانک” نیز در مورد آینده بازار سنگ اهن بدبین است. این بانک پیش بینی کرده که مازاد در سال ۲۰۱۴ به ۷۱ میلیون تن و در سال ۲۰۱۵ به ۹۳ میلیون تن برسد. این بانک پیش بینی کرده که تولید فولاد چین به دلیل کاهش رشد اقتصادی و تغییر رویکرد دولت جدید، با کاهش همراه شود و در نتیجه رشد تقاضای سنگ آهن از طرف صنعت فولاد کمتر از انتظار خواهد بود.

شرکت “اس اند پی” نیز فرضیات نسبتا نزولی در مورد آینده سنگ آهن دارد. این شرکت معتقد به کاهش تدریجی قیمت و رسیدن به میانگین ۱۱۰ دلار در ۲۰۱۴ و ۱۰۰ دلار در ۲۰۱۵ است. این شرکت معتقد است که رشد عرضه شرکت های بزرگ معدنی در سال ۲۰۱۵ ، تنها به ۵ درصد عرضه فعلی خواهد رسید و پیش بینی می شود که تقاضای جهانی در ۲۰۱۴ رشد دو درصدی داشته باشد که عمده این رشد از جانب آسیا است، بنابراین تغییر قابل ملاحظه ای در شرایط تعادلی رخ نخواهد داد، اما قیمت مجالی برای رشد نخواهد داشت.

شرکت “مورگان استنلی” نیز نظرات نسبتا نزولی در مورد آینده قیمت سنگ آهن دارد. این شرکت معتقد است که بازار در سال ۲۰۱۳ دچار کسری عظیمی بود، اما کسری ۲۰۱۳ به مازاد در سال ۲۰۱۴ تبدیل خواهد شد و از ان پس نیز مازاد روند صعودی خواهد داشت. در زیر نمودار پیش بینی این شرکت از شرایط تعادلی بازار ملاحظه می شود.

شرکت مورگان استنلی تحلیل سنگ آهن پیش بینی قیمت سنگ آهن

نظرات صعودی

در طرف مقابل، تحلیلگرانی هستند که معتقدند قیمت سنگ آهن رشد خواهد کرد. با وجود نظرات منفی و بدبینانه بالا، برخی تولید کنندگان سنگ آهن از جمله شرکت برزیلی “ویل” معتقد است که در مورد تهدید مازاد عرضه در بازار بزرگنمایی شده است زیرا بیش از یک سوم عرضه جدید جایگزین معادن فرسوده کنونی خواهد شد. این شرکت ها همچنین انتظار دارند که تقاضای چین ارتجاعی باقی بماند و بتواند از قیمت ۱۰۰ دلار در هر تن نیز حمایت نماید. مدیر مالی شرکت ویل معتقد است که برای ثبات بازار سنگ آهن، نیاز شدیدی به رشد اقتصادی چین نیست.

شرکت “پلت” معتقد به ثبات قیمتهاست و معتقد است که بازار سنگ اهن جهانی در نیمه اول ۲۰۱۴ در تعادل خواهد بود، زیرا رشد عرضه برای رسیدن به تقاضای رو به گسترش جهانی با مشکل مواجه خواهد بود . این شرکت اعلام داشته که بازار فولاد چین، ژاپن و کره جنوبی، بازار جهانی سنگ آهن را به پیش خواهند برد.

شرکت “بلومبرگ” نیز پیش بینی کرد که قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۴ رشد خواهد کرد. این پیش بینی به دلیل افزایش رشد اقتصادی چین در فصول سوم و چهارم ۲۰۱۳ بود. همچنین بانک جهانی معتقد است که چشم انداز بازار سنگ آهن به تقاضای چین بستگی دارد. با این حال بانک جهانی هشدار داده که اگر عرضه قدرتمند ادامه یابد و رشد تقاضا کمتر از انتظارات باشد ، قیمت می تواند در مسیری قرار می گیرد که نسبت به چشم انداز قبلی پائینتر است.

شرکت “جی پی مورگان” پیش بینی قیمت سنگ آهن را افزایش داد. این شرکت معتقد است که سرمایه گذاران در مورد اینده سنگ آهن خیلی محتاط هستند. این شرکت پیش بینی قیمت ۲۰۱۴ را ۱۲۵ دلار اعلام نمود و پیش بینی ۲۰۱۵ را نیز به ۱۱۰ دلار رسانید. این شرکت گفت: براساس عقیده ما، بازار در ۲۰۱۴ مانند سال گذشته خواهد بود. شرایط قیمت گذاری در فصل اول دشوار است و پس از ان و در فصل دوم، ترس از ظرفیت مازاد بر بازار چیره خواهد شد. همینطور که به سمت نیمه دوم سال پیش می رویم، انتظار داریم که قیمت سنگ آهن در سطح ۱۲۵ دلار تثبیت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ