کدام بیماری های خطرناک از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود

1

حیوانات مضر برای انسان ،  بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان ، مضرات سگ خانگی ،آیا موی سگ برای انسان مضر است ، بیماری موی گربه ،بیماریهای مشترک انسان و گربه

برخی از بیماری‌های حیوانات خانگی در صورت انتقال به انسان خطر مرگ صد در صدی را در پی خواهند داشت.

مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در ارتباط با نگهداری حیوانات خانگی و بیماری‌های منتقله از این حیوانات به انسان اظهارداشت: بسیاری از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک بوده و می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود بنابراین افرادی که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند باید نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته باشند.

وی افزود: نگهداری گربه خانگی احتمال ابتلا به توکسوپلاسموز را افزایش داده و این مسئله می‌تواند سبب سقط جنین و عوارض چشمی و مغزی شود.

مضرات سگ خانگی مدفوع نوعی گربه مدفوع حیوانات مجله سلامت علل سقط جنین سقط جنین خطرناکترین حیوان حیوانات مضر برای انسان حیوانات خانگی کوچک حیوانات خانگی بازیگران ایرانی بیماریهای مشترک انسان و گربه بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان بهترین حیوان خانگی چیست

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: افرادی که دچار نقص ایمنی بوده و مبتلا به بیماری‌های بدخیم هستند یا در حال انجام شیمی‌درمانی‌اند باید حتماً از تماس با حیوانات خانگی همچون گربه پرهیز کرده و به هیچ عنوان آن را در خانه نگهداری نکنند.

مردانی به بیماری هاری سگ اشاره کرد و گفت: هاری می‌تواند از سگ هار به انسان منتقل شود و ۱۰۰ درصد خطر مرگ و میر به همراه دارد بنابراین افرادی که سگ خانگی دارند باید حتماً نسبت به تزریق واکسن ضد هاری سگشان اقدام کنند.

وی گفت: معاینات دوره‌ای در این راستا ضرورت دارد و بیماری‌هایی همچون تب مالت نیز ممکن است از سگ به انسان منتقل شود.

متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: حتی نگهداری خرگوش، لاک‌پشت و خوکچه آزمایشگاهی نیز در خانه قوانین بهداشتی مخصوص به خود را داشته چرا که این حیوانات می‌توانند انواع بیماری‌های روده‌ای را به همراه داشته باشند. بنابراین افرادی که قصد نگهداری حیوانات خانگی دارند حتماً باید در مورد حیوان خود با دامپزشک مشورت کنند ولی به طور کلی پرهیز از نگهداری حیوانات در منزل توصیه می‌شود.

***

وقتی شما با شخصی که دچار سرما خوردگی شده است، رو بوسی و یا حتی دست بدهید، درصد بیمار شدن شما در آینده نزدیک بسیار بالا می‌رود.

این ارتباط در مورد حیوانات خانگی نیز صدق می‌کند. اگر سگ و یا گربه شما به انواع میکروب و باکتری‌ها آلوده باشد. به محض اینکه شما با حیوان در تماس باشید، چه از طریق بغل کردن، چه هنگام شستشوی حیوان، شما در معرض بیماری قرار می‌گیرید. به نظر دامپزشکان اگر شما دست‌های خود را بعد از تماس با حیوان خوب بشویید و در صورت امکان از دستکش‌های یک‌بار مصرف برای نظافت‌شان استفاده کنید و حیوانتان را به موقع واکسینه کنید، احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان کاهش می‌یابد.

در نظر داشته باشید، حیوانات خانگی خودشان میزبان برخی بیماری‌ها هستند اما این بیماری به آنها آسیب نمی‌زند اما می تواند انسان را بیمار کند. فقط نظافت و واکسینه کردن، نمی‌تواند شما را از بیماری‌هایی که ممکن است از حیوان به انسان منتقل شود، حفظ کند. مطمئن‌ترین راه فاصله گرفتن از حیوانات است.

در ادامه با لیستی ازانواع بیماری‌های شایعی که ممکن است از حیوانات خانگی به انسان منتقل شوند، آشنا می‌شوید.

۱. عفونت قارچی

عفونت قارچی می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. این عفونت  به شدت مسری است. عامل عفونت قارچی می‌تواند ماه‌ها بدون میزبان زنده بماند تا زمانی که یک حیوان آن را جذب کند. این عفونت معمولا از حیوان به انسان انتقال می‌یابد.

علائم در حیوانات خانگی: ضایعات پوستی و ریزش بی رویه مو وعلامت قرمز در مرکز ریزش مو.

علائم در انسان: قرمزی روی پوست و تشکیل تکه‌های دایره‌ای روی پوست.

درمان آن: تجویز پماد و یا داروهای خوراکی توسط پزشک به انسان و دامپزشک برای حیوان.

روش‌های جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی: ماهی ۱ الی ۲ بار رختخواب‌ها را خوب بشویید. پتوهای غیر قابل استفاده را از بین ببرید. راه ندادن حیوان روی تخت خواب خود.

۲. کرم‌های لوله‌ای

کرم‌های لوله‌ای شایع‌ترین انگل‌های داخلی در گربه‌ها هستند. این کرم‌ها که شبیه به ماکارانی هستند تا ۱۰ سانتی متر رشد می‌کنند. بچه گربه‌ها می‌توانند از طریق شیر مادر آلوده شوند. در حالی که گربه‌های مسن‌تر با خوردن جوندگان آلوده به کرم لوله‌ای آلوده می‌شوند. این کرم سالانه از طریق گربه‌ها، ۱۰ هزار کودک را مبتلا می‌کند. بدترین حالت که ممکن است توسط این انگل به انسان وارد شود نابینا شدن انسان است.

علائم در حیوانات خانگی: اسهال، کرم‌های قابل مشاهده در مدفوع، استفراغ، یبوست، سرفه، مدفوع خونین.

علائم در انسان: سرفه، تنگی نفس، درد شکمی، خون در مدفوع.

درمان آن: نسخه داروهای ضد انگلی برای انسان‌ها و حیوانات خانگی.

روش‌های جلو گیری از مبتلا شدن به کرم‌های لوله‌ای: گربه‌ها در فضای باز بیشتر مستعد ابتلا به این انگل هستند. بنابراین تا زمانی که گربه شما با گربه آلوده و یا محیط بیرون در تماس نباشد. احتمال مبتلا شدن به این انگل کاهش می‌یابد، سعی کنید وقتی با گربه تماس پیدا کردید، دست‌هایتان را خوب بشویید. طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خوردن غذاهای تلخ و تند مانند زردچوبه، فلفل‌های کایین، انجیر، زنجبیل، زیتون و سیر می‌تواند به طور طبیعی عفونت این کرم  را از بین ببرد.

۳. کرم‌های هوک

کرم‌های هوک در پوشش روده سگ زندگی می‌کنند و عامل اصلی در خونریزی و مرگ در توله سگ‌ها هستند. تخم‌های این کرم در مدفوع حیوان یافت می‌شود و از طریق پوست می‌تواند جذب بدن شود. به همین خاطر سعی کنید در محیط باز با پای برهنه قدم نزنید.

علائم در حیوانات خانگی: اسهال، کاهش وزن.

علائم در انسان: اغلب هیچکدام از موارد بالا نمی‌تواند درانسان رخ دهد، اما می‌تواند ایجاد سرفه، خس خس، درد معده، کم خونی یا از دست دادن اشتها شود.

درمان آن: نسخه داروهای ضد انگلی برای حیوانات خانگی و انسان مبتلا.

روش جلوگیری از انتشار کرم انگلی هوک این است که مدفوع سگ را از حیاط جمع کرده و به صورت کاملا بهداشتی معدوم کنید. با این روش احتمال تکثیر این کرم‌ها دیگر وجود ندارد.

۴. بیماری Giardia

احتمال مبتلا شدن سگ‌ها به بیماری Giardia بیشتر از گربه‌های است. چون عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه‌ها زندگی می‌کند.

علائم در حیوانات خانگی: اسهال

علائم در انسان: اسهال

درمان آن: داروهای ضد انگل با تجویز پزشک برای انسان و بردن حیوان مبتلا نزد دامپزشک برای درمان.

روش‌های جلوگیری از انتشار Giardia

برای اینکه حیوانات خانگی‌تان به خصوص سگ‌ها دچار این بیماری نشوند، آب مصرفی آنها را زمانی که به پارک و یا جنگل می‌روید با خود ببرید. پس از اینکه دستتان با حیوان خانگی تماس پیدا کرد، سعی کنید بلافاصله با آب و صابون خوب بشویید. از ورود به مناطقی که امکان وجود انگل‌ها است خوداری کنید.

۵. کمپیلوباکتر

کامپیلو باکتر شایع ترین بیماری اسهال در ایالات متحده است، که ممکن است از طریق بچه گربه، توله سگ، اسب‌ها، خرگوش‌ها، و پرندگان جوان منتشر شود. چون این باکتری میزبان خود را از میان حیوانات انتخاب می‌کند و سپس ممکن است از طریق این حیوانات به انسان منتقل شود.

علائم در حیوانات خانگی: اسهال

علائم در انسان: اسهال

روش درمانی کمپیلوباکتر: نوشیدن آب زیاد توسط انسان باعث می‌شود که این باکتری از  طریق ادرار دفع شود. این بیماری اگر به مرحله حاد نرسد، خود انسان می‌تواند آن را دفع کند. اما برای حیوانات باید به دامپزشک مراجعه کنید تا دامپزشک تشخیص دهد که حیوان خزدار شما نیاز به درمان دارویی دارد یا نه.

روش‌های جلوگیری از تکثیر کمپیلوباکتر: اگر توله سگ و یا بچه گربه شما به اسهال دچار شد، به هیج وجه آن را بغل نکنید. موارد شستشوی صحیح دستتان را حتی پس از بهبود حیوانتان از یاد نبرید. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند بین انسان‌ها و حیوانات زیادی منتشر شود.

۶. سالمونلا

دوستداران به خزندگان به خصوص لاک پشت‌ها توجه بیشتری کنند. سالمونلا در ۷۷ الی ۹۰ درصد خزندگان یافت می‌شود. باکتری سالمونلا در جوجه‌ها و تخم پرندگان نیز یافت می‌شود. پس استفاده از تخم مرغ خام را از یاد ببرید.

نشانه‌ها برای حیوانات خانگی: حیوانات خانگی مثل پرنده‌ها و خزنده‌ها در اغلب موارد بدون نشانه است.

علائم در انسان: درد شکمی، تب، استفراغ، سردرد، حالت تهوع.

درمان آن: اکثر مردم بدون درمان بهبود می‌یابند، اما در برخی از موارد حاد باید در بیمارستان بستری شوند.

جلوگیری از انتشار باکتری سالمونلا: اگر درخانه یک خزنده و یا پرنده دارید سعی کنید در هر بار تماس با آنها حتما دستتان را با آب و صابون خوب بشویید. اگر خزندگان خود را درون وان حمام نگهداری می‌کنید، سعی کنید قبل از استفاده از وان آن را خوب ضدعفونی کنید.

مضرات سگ خانگی مدفوع نوعی گربه مدفوع حیوانات مجله سلامت علل سقط جنین سقط جنین خطرناکترین حیوان حیوانات مضر برای انسان حیوانات خانگی کوچک حیوانات خانگی بازیگران ایرانی بیماریهای مشترک انسان و گربه بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان بهترین حیوان خانگی چیست

۷. کرم های نواری

کودکان بیشتر از بزرگ سالان مستعد ابتلاء به این نوع کرم هستند. زیرا بزرگسالان قبل از این که دستشان را به دهانشان بزنند، سعی می‌کنند آن را بشویند ولی این مورد توسط بچه‌ها رعایت نمی شود. این بیماری به راحتی قابل درمان است و جای هیچ نگرانی ندارد، اما باید درمان شود.

علائم در حیوانات خانگی: قطعات برنج مانند در مدفوع حیوان خانگی یا وجود کرم‌های طولانی در استفراغ حیوان خانگی.

علائم در انسان: قطعات مثل برنج مانند در مدفوع انسان یافت می‌شود.

درمان آن: دارو ضد کرم برای حیوانات خانگی و انسان‌ها.

جلوگیری از ابتلا به کرم نواری: حیوانات خانگی از وجود کک‌ها پاک کنید. انسان‌ها می‌توانند به طور تصادفی لارو این کرم را بخورند. با این شراط سعی کنید، دستتان را قبل از اینکه با دهانتان تماس داشته باشد، خوب بشویید.

مضرات سگ خانگی مدفوع نوعی گربه مدفوع حیوانات مجله سلامت علل سقط جنین سقط جنین خطرناکترین حیوان حیوانات مضر برای انسان حیوانات خانگی کوچک حیوانات خانگی بازیگران ایرانی بیماریهای مشترک انسان و گربه بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان بهترین حیوان خانگی چیست

۸. بیماری چنگ گربه (Cat-scratch disease)

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان است. طبق تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته است، ۴۰ درصد گربه‌ها در دوره از زندگی خود، دچار بیماری هستند.

علائم در حیوانات خانگی: خستگی، تهاجم کک‌ها،عفونت، غدد لنفاوی متورم.

علائم در انسان: تورم، غدد لنفاوی دردناک، درد زیاد در ناحیه خراش که گربه روی پوست ایجاد می‌کند، سردرد، تب، خستگی زیاد، درد مفاصل، اختلالات پوستی و کاهش وزن.

درمان آن: معمولا خود به خود درمان می‌شود اما در پاره‌ای از اوقات لازم است، آنتی بیوتیک مصرف شود. البته در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

راه‌های جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری: از بازی با گربه‌های خشن جدا خودداری کنید. اجازه ندهید که گربه‌ها شما را با چنگال خود  زخمی کنند. از لیسیده شدن زخم روی پوست خود توسط گربه جدا خوداری کنید.

۹. طاعون خیارکی

طاعون خیارکی متداول‌ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به باسیل به وجود می‌آید. فکر نکنید که طاعون مختص قرون وسطی است. این بیماری امروزه نیز مشاهده می‌شود، اما بسیار نادر است. به طور متوسط در سال گذشته فقط ۷ مورد مشاهده شده است.

علائم در حیوانات خانگی: تب، التهاب، غدد لنفاوی متورم و دردناک.

علائم در انسان: تب ناگهانی، سردرد، لرز، ضعف، غدد لنفاوی متورم و دردناک.

درمان آن: درمان سریع با آنتی بیوتیک‌ها برای افراد و حیوانات خانگی.

جلوگیری از آن: دور نگه داشتن حیوان خانگی از محیط آلوده.

۱۰. توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) انگلی است که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود.

این بیماری معمولا از طریق گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود. اگر یک زن قبل و یا پس از بارداری به این بیمار مبتلا شود امکان این که مشکلات جدی برای بینایی بچه‌اش به وجود بیاید زیاد است.

علائم در حیوانات خانگی: بیشتر گربه‌ها بالغ این بیماری را در خودشان حل می کنند اما بچه گربه ها به اسهال و مشکلات جدی در ریه، کبد و یا آسیب‌های عصبی دچار می شوند.

علائم در انسان: اغلب افراد نشانه‌ای ندارند، اما گاهی اوقات توکسوپلاسموز علائم آنفلوانزا و تورم غدد لنفاوی را ایجاد می‌کند. اگر نشانه‌ها ناپدید شوند، نشانه آن نیست که این بیماری درمان شده است.

روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری: به گربه‌های خود اجازه ندهید که برای شکار به بیرون از منزل بروند. دست‌های خود را پس از جمع آوری محل خواب گربه‌ها خوب بشویید و سعی کنید بستر خوابشان را در خارج از منزل قرار دهید.

مضرات سگ خانگی مدفوع نوعی گربه مدفوع حیوانات مجله سلامت علل سقط جنین سقط جنین خطرناکترین حیوان حیوانات مضر برای انسان حیوانات خانگی کوچک حیوانات خانگی بازیگران ایرانی بیماریهای مشترک انسان و گربه بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان بهترین حیوان خانگی چیست

۱۱. بیماری هاری

بیماری هاری بسیار کشنده است و در صورت مشاهده پیشگیری‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

علائم در حیوانات خانگی: نشانه‌ها متفاوت هستند اما می‌توانند شامل تغییرات رفتاری، تب، حساسیت به لمس، نور و صدا، پنهان شدن در مکان‌های تاریک، کف دهان، فاصله گرفتن از انسان، از دست رفتن اشتها، تشنج، و حتی مرگ ناگهانی.

علائم در انسان: علائم مانند بیماری، ضعف عمومی، سردرد، ناراحتی، خارش و یا خارش زیاد در محل گاز گرفتگی، اضطراب، سردرگمی، تحریک، توهم.

درمان هاری: اگر فکر می‌کنید که حیوانتان مضطرب است، به دامپزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشکان ممکن است بسته به پیشرفت بیمار در حیوانتان راه‌های متفاوتی برای درمان اجرا کند و یا شاید هم دستور به معدوم کردن حیوان بیمار بدهد. اگر انسانی توسط سگ‌ها گاز گرفته شود، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های مورد نظر انجام گیرد. توجه داشته باشید در هر صورت اگر توسط حیوانات به خصوص سگ‌ها گاز گرفته شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. زبون بسته؟؟؟ می گوید

    چرا اینقدر اصرار دارید مردم رو با این تیترها و تصاویر بترسونید چرا کاری برای بهبود وضعیت این زبان بسته ها؟؟؟[نه بنظرم این آفریدگان خداوند متعال از نظر ما زبون بسته ان وگرنه خیلی بهتر از ما صحبت میکنن] انجام نمیدین،چرا نمیگین در کشورهایی نظیر …که متاسفانه ایران جزءش نیست موفق شدند هاری رو ریشه کن کنند این سگ بدبخت اتفاقاً نمایش بی لیاقتی دولت ایرانه و بسیار دلخراشه که با تدبیر میتونست هنوز زنده باشه،هر چند یه ارزوی رویایی است ولی امیدوارم در سال جدید کمی بیشتر بفکر این مخلوقات ارزشمند پروردگار باشیم.