بهترین درمان خانگی برای سرفه‌های شبانه هنگام خواب

0

همه ما می‌دانیم که خواب خوب معمولا بهترین دارو برای بعضی از مشکلات است، خصوصا وقتی که با علائم سرماخوردگی مواجه می‌شویم. استراحت دادن به بدن در چنین شرایطی، کلید اصلی دستیابی به بهبودی است. با این ‌حال، وقتی که سرفه در خواب شبانه عادی وقفه ایجاد می‌کند، دیگر نمی‌توان به‌ خوبی استراحت کرد. در بدترین حالت هم وقتی که فرد بیشتر از همیشه به استراحت نیاز دارد، به ‌واسطه سرفه نمی‌تواند بخوابد.

چرا سرفه‌ها در ساعات شب بدتر می‌شوند؟

سرفه‌ها ذاتا تمایل دارند به این‌که شب‌ها دردسرساز شوند چون در طول روز، ما به‌طور طبیعی غذا می‌خوریم و در نتیجه کمک می‌کنیم به این‌که مخاط بینی از گلو و بینی پایین بروند. با این ‌حال، وقتی که شب‌ها دراز می‌کشیم، پاک‌سازی مسیر تنفسی برای بدن سخت‌تر می‌شود و دیگر مانعی مانند غذا خوردن نیز وجود ندارد که جلوی سرفه را بگیرد. در چنین حالتی، مخاط‌ها بیشتر در گلو تجمع می‌کنند و شما هم به‌طور غریزی برای مقابله با آن‌ها سرفه می‌کنید. به ‌علاوه، اگر مسیر بینی شما بسته شده باشد، مجبور می‌شوید که از مسیر دهان تنفس کنید. همین حالت می‌تواند دهان را خشک کند و عصب‌های پشت گلو را طوری تحریک کند که باعث سرفه بیشتر شوند. شیوه‌های مقابله با سرفه شبانه با وجود تمام نکاتی که در قسمت بالا شرح داده شدند، هنوز هم راه‌هایی برای مقابله با سرفه شبانه وجود دارند. شما می‌توانید از ترفندهای زیر برای این مقابله کمک بگیرید.

۱. استفاده از بالش اضافی

اگر دراز کشیدن به تشدید سرفه شما منجر می‌شود، ایجاد شیب ملایم موقع خواب می‌تواند به حل این مشکل در شما کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از یک بالش اضافی، این شیب ملایم را موقع خواب ایجاد کنید.

۲. دقت در انتخاب حالت خواب

اگر مسیر تنفسی شما مسدود شده باشد، خوابیدن روی پشت می‌تواند خروپف شما را بدتر کند و مانع از خواب راحت شود. پس در این شرایط تلاش کنید که به پهلو بخوابید تا هم خودتان خواب بهتری داشته باشید و هم احیانا همسرتان را بیدار نکنید.

۳. کمک گرفتن از بخار

آب دوش آب گرم قبل از خواب شبانه، گرفتگی و احتقان بینی را تسکین می‌دهد و مسیر تنفسی شما را تا حدودی باز می‌کند. به ‌علاوه، حس آرامشی که از دوش گرفتن به ‌وجود می‌آید نیز به خواب بهتر کمک می‌رساند.

۴. استفاده از آب

در مواقعی که با سرفه مواجه می‌شوید،‌ باید آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کنید تا بدن بتواند سرفه را راحت‌تر تسکین بدهد و با گلودرد مقابله کند. در ضمن، بهتر است که شب‌ها یک لیوان آب کنار رخت خواب بگذارید تا در صورت بیدار شدن از آن استفاده کنید. اگر سرفه شما بدون استفاده از دارو بهتر نشد، می‌توانید از محصولات بدون نسخه استفاده کنید. بعضی از این داروهای حاوی ترکیبات آنتی‌هیستامین مانند دیفن‌هیدرامین و پرومتازین هستند و در نتیجه ترشحات پشت حلقی را خشک می‌کنند. همین روند به خواب راحت‌تر واقعا کمک می‌کند.

مرطوب نگه داشتن منزل برای تسکین سرفه

محیط خشک اتاق، خطر تشدید سرفه های شبانه را افزایش می دهد، چون باعث خشک شدن مخاط می شود. میزان رطوبت مناسب برای اتاق افرادی که سرفه می کنند حدود ۸۰ درصد است. برای مرطوب کردن فضای اتاق می توانید یک دستگاه بخور در منزل قرار دهید و یا اینکه یک کاسه را پر از آب کرده و روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا بخار کند. می توانید چند قطره عصاره روغنی اوکالیپتوس نیز برای تصفیه هوا، داخل آب بریزید.

 

هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن تان قرار دهید

اگر سرفه بخصوص سرفه های خلط دار اذیت تان می کند بهتر است موقع خوابیدن در حالت نیمه نشسته بخوابید، به طوری که سرتان بالاتر قرار بگیرد. قرار داشتن در این وضعیت مانع از تراکم برونشیت به دلیل ترشحات زیاد شده و زمینه را برای بیرون ریختن خلط ها فراهم می کند. اگر سرفه هایتان به دلیل مشکل بالا آمدن محتویات معده (ریفلاکس معده) مزمن شده است، حالت نیمه نشسته برای خواب مانع از بالا آمدن اسید معده می شود. برای این کار کافیست که یک بالشت دیگر روی بالشت خود قرار دهید. می توانید بالشت اضافه را زیر تشک تان قرار دهید و بالشت خودتان را زیر سرتان بگذارید. این کار باعث می شود سرتان بالاتر قرار گرفته و کمتر سرفه کنید.

 

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید

سرماخوردگی شدید، برونشیت و فارنژیت (التهاب گلو) باعث سرفه می شوند، افرادی که از این مشکلات رنج می برند باید تلاش شان را برای عدم تحریک برونش ها انجام دهند.

تنفس بخار آب گرم برای تسکین مجاری تنفسی و نرم شدن مخاط کارساز است. این کار باعث مرطوب شدن گلو و مخاط می شود. در نتیجه سرفه های خشک و همچنین سرفه های خلط دار تسکین پیدا می کنند. بنابراین می توانید حمام را گرم کنید و یک دوش آب گرم بگیرید. بهتر است قبل از ورود به حمام، کمی آب داغ را باز کنید تا فضای حمام گرم شده و بخار کند.

 

شستشوی بینی قبل از خواب برای کاهش سرفه ها موثر است

ترشحات بینی که پشت گلو جمع می شوند سرفه ایجاد می کنند. برای خلاص شدن از شر ترشحات پشت حلق و کاهش سرفه های شبانه، قبل از خواب مجاری تنفسی را شستشو دهید. برای این کار کافیست که با سرم شستشو یا آب نمک رقیق، بینی خود را شستشو دهید و خلط ها را خارج کنید.

 

از اسپری بینی استفاده کنید

در داروخانه ها اسپری بینی وجود دارد که برای کاهش سرفه و باز شدن بینی استفاده می شوند. البته بهتر است پزشک این اسپری ها را برایتان تجویز کرده و تعداد دفعات استفاده را بر حسب شرایط تان مشخص کند. زمانی که ریه ها التهاب کمتری داشته باشند، ترشحات کمتری نیز آزاد می کنند. در نتیجه خواب راحتی را تجربه می کنید.

 

دمنوش های مناسب برای خوابی راحت

اگر سرماخورده اید و دچار التهاب گلو شده اید، باید مایعات گرم بیشتری میل کنید. مرطوب نگه داشتن ناحیه گلو و بینی باعث روان شدن هر چه بیشتر ترشحات برونش شده و شما را از شر سرفه های خلط دار خلاص می کند. نوشیدنی های داغ از خشک شدن مخاطی که به دلیل سرفه زیاد تحریک شده است، جلوگیری می کنند.

برای داشتن خوابی راحت قبل از خواب دمنوش میل کنید. دمنوش زنجبیل، دمنوش گل ختمی، دمنوش گل پنیرک و غیره برای تسکین گلو مناسب هستند.

ترکیب نشاسته و آب جوش یا شیر نیز برای تسکین گلو فوق العاده است. کافیست نشاسته را با آب جوش یا شیر، داغ کرده و میل کنید. می توانید به جای نشاسته از آرد نیز استفاده کنید. برای این کار شیر را داغ کرده و یک قاشق آرد داخل آن بریزید. کمی هم بزنید تا یکدست و داغ شود. این ترکیب نیز گلویتان را نرم می کند.

 

آبنبات های ضدسرفه را فراموش نکنید

آبنبات های ضدسرفه که به آبنبات سرد نیز معروف اند برای تسکین گلو مفید هستند. اگر شب ها به دلیل سرفه زیاد نمی توانید بخوابید حتما قبل از خواب یک عدد آبنبات سرد در دهان بگذارید. این آبنبات ها گلو را نرم کرده و از سرفه های مکرر پیشگیری می کنند. در نتیجه می توانید راحت تر بخوابید. علاوه بر این میتوانید به به دانه نیز اعتماد کنید. این دانه های کوچک در دهان لعاب دار شده و باعث تسکین گلو و مقابله با سرفه می شوند.

سرماخوردگی بزرگسالان درمان سرماخوردگی درمان سرفه هنگام خواب درمان سرفه درمان خانگی سرفه با طب سنتی درمان خانگی

بخور اوکالیپتوس برای خوابی راحت تر

بخور دادن یکی از بهترین روش های ممکن برای نرم کردن گلو و خلاص شدن از شر ترشحات و خلط ها است. اگر بینی تان گرفته و نمی توانید به درستی نفس بکشید، حتما بخور دهید. کافیست چند قطره عصاره روغنی گیاه اوکالیپتوش را داخل  آب ریخته و بخور بگیرید. بخور گرفتن باعث نرم شدن مخاط مجاری تنفسی می شود. بخار آب، ذرات عصاره روغنی اوکالیپتوس را به ریه ها رسانده و سرفه هایتان را کمتر می کند.

مراجعه به پزشک

همه ما ممکن است به سرفه مبتلا شویم، اما اگر سرفه‌ها بیشتر از ۳ هفته ادامه پیدا کنند، می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری مانند بیماری‌های ریوی باشند. در نتیجه خوددرمانی در این شرایط اصلا ایده خوبی نیست و شما باید هرچه سریع‌تر نزد پزشک بروید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ