سود سهام عدالت برای برخی واریز نشد/ بهره‌برداری میلیاردی بانک ها

0

دوشنبه هفته قبل بود که رئیس‌جمهور دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد، اما با گذشت ۵ روز، هنوز برخی بانکها سود را به حساب مشمولان واریز نکرده و در حسابهای خود نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. موضوعی که حداقل، وعده‌اش تا پایان شهریورماه با مردم بسته شده بود و به دلیل عدم برگزاری به موقع برخی مجامع شرکت های مشمول سهام عدالت، کار تا دی ماه، به تعویق افتاد.

یک روز بعد یعنی سه‌شنبه نوزدهم دی ماه بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بیشتری از ارایه سود سهام عدالت را مطرح کرد و البته به این نکته اشاره کرد که از صبح همان روز، واریز سود به حساب مشمولان آغاز شده است. در واقع، از روز قبل یعنی دوشنبه، هجدهم دیماه، سود سهام عدالت به حساب بانکهای عامل واریز شده بود و سازمان خصوصی‌سازی، کار را به صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی یعنی واریز سود به حساب مشتریان به دلیل برخی مسائل فنی و اینکه دستگاههای خودپرداز به خاطر مراجعات مردم دچار مشکل در پاسخگویی به نیازهای روزانه مراجعان نشود، به تدریج واریز شد.

اکنون اما ۵ روز از آغاز توزیع سود سهام عدالت از سوی بانکها می‌گذرد و هنوز مشمولانی که کدشبای برخی از بانکها را اعلام کرده‌اند، سود خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتظار این چنینی برای دریافت مبلغی اندک که حداقل ۲۶۶۰۰ تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان است، چندان خوشایند نیست و به نظر می‌رسد که بانکها باید هر چه سریعتر، پرداخت سود سهام عدالت را به کام مردم شیرین کنند.

تمام اینها در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان به حساب بانکها واریز شده تا در مرحله اول، یک سوم مجموع سود سهام عدالت هر مشمول را به حساب وی واریز نمایند. بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان ۱۰ درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود برای بانکها در این دوره ۵ روزه لحاظ شده است که به نظر می‌رسد انصاف نیست که برخی بانکها به دلیل در گردش نگاه داشتن این پول، نسبت به عدم واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از برخی بانکهایی که هنوز اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده اند نشان می‌دهد که شعب، در پاسخ به مراجعات مردم، به این نکته بسنده می‌کنند که از طرف شعب مرکزی بانک باید پول به حسابها واریز شود و این کار ربطی به شعب ندارد.

این درحالی است که قرار است تا پایان سال ۲۶۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به حساب مشمولان واریز شود تا سود سهام عدالت آنها برای سال مالی ۹۵ تکمیل شود. حال باید منتظر ماند و دید که مرحله بعدی تقسیم سود چه زمانی صورت می‌گیرد و رفتار نظام بانکی در پرداخت این سود چگونه خواهد بود.

***

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: اخبار منتشرشده مبنی بر واریز نشدن سود سهام عدالت برای برخی مشمولان صحت ندارد و از سه شنبه هفته گذشته تاکنون برای ۳۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت سود مرحله نخست واریز شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی؛ سید جعفرسبحانی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آخرین بررسی‌های انجام شده برای واریز سود سهام عدالت گفت:‌ از سه‌شنبه هفته گذشته که کار واریز سود مشمولان آغاز شده تا کنون ۳۳ میلیون نفر سود مرحله نخست سهام عدالت خود را دریافت کرده اند.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: تمامی مشمولان سهام عدالت که ثبت نام‌ خود را به درستی انجام داده و کد شبای خود را در سامانه این سهام اعلام کرده اند سود سهام خود را دریافت کرده اند و اخباری که مبنی بر عدم واریز سود وجود دارد، صحت ندارد.

سبحانی خاطرنشان کرد:‌ کار واریز سود به بانک‌های مختلف سپرده شده است اما ممکن است بانکها مطابق با روشی که خود برای اعلام واریز دارند این موضوع را به مشتری اعلام نکرده باشند. به طور مثال برخی از بانکها واریز ارقام کمتر از مبلغی معین را به صورت پیامکی به مشتری اعلام نمی کنند یا آنکه در برخی بانکها مانند بانک ملت تنها پیامک برداشت از حساب برای مشتری ارسال می شود مگر آنکه مشتری به بانک تقاضا داده باشد که تمامی برداشت و واریزها به اطلاع او برسد.
وی از صاحبان سهام عدالت مشمول درخواست کرد تا هرگونه انتقادی در زمینه واریز سود دارند به سازمان خصوصی سازی اعلام کنند.

اطلاعات تماس
تلفن: ۸۳۳۳۸

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ