مهمترین نمادهایی که رفتند و بازنگشتند! + دلایل توقف

0
اگرچه این اقدام ناظران بازار در بورس امری عادی جلوه می کند، اما به نظر می رسد گاهی اوقات مدت زمان توقف برخی نمادهای بورسی به طول می انجامد، امری که در وهله اول به سهامداران خرد این مجموعه ها ضربه وارد می کند.
نماد شرکت های فعال بورسی در حالی به دلایل مختلفی همچون تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و شفاف سازی در خصوص روند قیمتی سهام شرکت های فعال بورسی از سوی ناظر بازار بورس و فرابورس متوقف می شود که این روند در بازار سهام مرسوم بوده و اقدامی است که از سوی نهادهای ناظر جهت جلوگیری از رانت اطلاعاتی توسط برخی افراد دارای اطلاعات نهانی انجام می پذیرد تا همه فعالان بازار سرمایه به طور همزمان از برنامه ها و برآوردهای شرکت ها مطلع شوند.

 اگرچه این اقدام ناظران بازار در بورس امری عادی جلوه می کند، اما به نظر می رسد گاهی اوقات مدت زمان توقف برخی نمادهای بورسی به طول می انجامد، امری که در وهله اول به سهامداران خرد این مجموعه ها ضربه وارد می کند.

این در حالی است که برخی شرکت های مذکور اقدامات لازم همچون ارایه گزارش های مربوط به دوره عملکرد میان دوره ای و نامه شفاف سازی را انجام داده و گزارشات خود را به سازمان بورس تحویل داده اند، اما همچنان نماد معاملاتی آنها متوقف مانده است.

براساس این گزارش، با بررسی وضعیت توقف نماد شرکت های فعال در حوزه های مختلف در می یابیم که مدت زمان توقف برخی نمادها بسیار طولانی شده، به گونه ای که این امر بیش از ۱۵ روز طول کشیده است.

وضعیت کنتورسازی ایران نمادهای متوقف سود کنتورسازی ایران سهام برتر بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار کنتورسازی ایران

از جمله این شرکت ها می توان به مجموعه های گروه مپنا و کنتورسازی ایران اشاره کرد، به طوریکه “آکنتور” در اول بهمن ماه سال جاری به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و “رمپنا” طی هفتم بهمن ماه همان سال به دلیل بررسی سایر موارد با اعلام پیغام ناظر بازار متوقف شده و تاکنون نیز هیچ گونه گزارشی از سوی مجموعه های مذکور جهت اطلاع رسانی به فعالان بازار سرمایه روی سامانه کدال منتشر نشده است.

براساس این گزارش نماد معاملاتی “رمپنا” در حالی طی تاریخ مذکور متوقف شده که از ابتدای سال جاری تا تاریخ توقف نماد بازدهی نزدیک به ۳۵۸ درصدی یعنی بیش از سه برابر بازدهی بورس را به سهامداران خود اعطا کرده و به طور قطع با توجه به روند قیمتی سهام این شرکت و تشکیل صف های پرحجم تقاضا در این نماد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه نقدینگی در اختیار خود را در سهام این شرکت سرمایه گذاری کرده اند و در حال حاضر نیز به موجب توقف نماد آنها به مدت ۱۹ روز معاملاتی سرمایه های آنها در این نماد بلوکه شده است.

علاوه بر این، کنتورسازی ایران نیز بازدهی مثبت نزدیک به ۸۸ درصدی را از ابتدای سال جاری تا تاریخ توقف نماد برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

اما سوال اساسی این است که دلیل پیگیری چنین رویه ای از سوی شرکت های مذکور جهت ارایه بودجه سال مالی جاری براساس عملکردهای میان دوره ای و نیز شفاف سازی در این خصوص چیست؟

به نظر می رسد در صورتی که اتفاق با اهمیتی در خصوص روند سودآوری این مجموعه ها رخ دهد همه فعالان بازار سرمایه بایستی از این اطلاعات با خبر شوند و در صورت وجود ابهام در صورت های مالی آنها هرچه سریعتر اقداماتی از سوی مدیران این شرکت ها جهت رفع آنها با نظارت بیشتر مسئولان سازمان بورس صورت پذیرد تا از زیان بیشتر سهامداران آنها نیز جلوگیری به عمل آید. چراکه در صورت تداوم توقف نماد شرکت های مذکور بحث نقدشوندگی سهام این شرکت ها که مهمترین رکن بازار سرمایه است و برای بسیاری از سهامداران حائز اهمیت بوده، از میان خواهد رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ