عکس های مسافران کشته شده در سقوط هواپیمای تهران یاسوج
سرانجام پس از سه روز پردلهره و سراسر تردید، جست و جوهای نفسگیر و بیامان بالگردهای هلال احمر، سپاه و ارتش، در ارتفاعات برفی و در میان کولاک شدید رشته کوههای دنا، لاشه متلاشی هواپیما و تعدادی از اجساد سرنشینان پرواز تهران –یاسوج پیدا شد.
اسامی خلبان و کروی پرواز٣٧٠۴ هواپیمایی آسمان به همراه تصاویر:
١-کاپیتان حجت الله فولاد
٢-خلبان دوم کاوه خلیلی
٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی
۴-مهماندار بهنام رضایی نیارکی
اسامی شهدای امنیت پرواز:
١-محمود بهشتی
٢-فرهاد معصومی
پرسنل شرکت کاله در سانحه سقوطهواپیما جان باختند:
سلمان آذری از آمل
حامد مهدوی از آمل
محمد کبیریان از قائمشهر
۳ تن دیگر تهرانی بودند
آخرین عکس علیرضا جامعی، یکی از مسافران پرواز سانحه دیده تهران-یاسوج هواپیمایی آسمان که ظاهرا صبح امروز و پیش از پرواز ثبت شده است
تصویری از علیرضا کردی، رئیس فرهنگسرای ملل که در سانحه هوایی یاسوج حضور داشت
دکتر کردی قرار بود امروز در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سخنرانی داشته باشد.
ایلیا دانشی فرزند دکتر دانشی متخصص مغز و اعصاب مسافر هواپیمای تهران یاسوج
تنها کودک مسافر هواپیما

فاطمه دالوند دانشجوی پرشکی ورودی ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / مسافر پرواز سقوط کرده تهران-یاسوج
ایلیا و طاها دانشی فرزند دکتر دانشی متخصص مغز و اعصاب، ۲ کودک داخل هواپیمای تهران یاسوج بودند
کشف لاشه در منطقه «نوقل»
فهرست مطالب
با وجودی که رئیس سازمان امداد و نجات، سخنگوی اورژانس کشور و دیگر مقامهای مسئول روز دوشنبه کشف لاشه هواپیما در منطقه نوقل را رد کرده بودند اما پس از بررسیهای تخصصیتر در سومین روز، لاشه هواپیمای سانحه دیده تهران-یاسوج در همان منطقه و در میان برفها پیدا شد.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمربه خبرنگار اعزامی «ایران» گفت: «لاشه هواپیمای ساقط شده تهران – یاسوج در یکی از مناطق برفگیر منطقه نوقل پیدا شده است. کشف لاشه در ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه صبح به نیروهای جست و جوگر اعلام شد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی امکان صعود و حتی فرود بالگرد امکان نداشت.»
هواپیما با ارتفاع کمی از قله دچار سانحه شد
محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان هم دیروز در سخنانی اظهار داشت: به احتمال زیاد همه سرنشینان هواپیما جان باختهاند چرا که این نوع برخورد از سختترین نوع برخوردهای هواپیمایی محسوب میشود. این هواپیما در ارتفاع ۱۳ هزار پایی با کوه برخورد کرده است.حال آنکه اگر یک مقدار از سمت راست حرکت میکرد، میتوانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمیدانیم به این کوه برخورد کرد. پس از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم شرکت هواپیمایی نیز مشخص شده است. تمام تلاش ما این است که اجساد قربانیان و برخی قسمتهای هواپیما هرچه سریعتربه پایین کوه منتقل شوند، اما هوای منطقه بسیار سرد است و بعید به نظرمی رسد بعد از ۴۸ ساعت کسی زنده مانده باشد.
مشاهده بخشهایی از لاشه در نوک کوه
شرایط جوی منطقه «نوقل» محل سقوط هواپیمای مسافری تهران – یاسوج سبب شد تا بالگردهای امدادی در روز سوم عملیات جست و جو امکان فرود در محل سقوط هواپیما را نداشته باشند. این هواپیما در ارتفاع ۴ هزار متری و در حالی که فاصله کوتاهی تا فرودگاه یاسوج داشت دچار سانحه شد و در میان کشف لاشه و تصاویر هوایی از محل پراکنده شدن اجساد، ۱۰۰ کوهنورد و امدادگر به محل سقوط هواپیما اعزام شدند.
براساس تصاویری که از محل سقوط هواپیما منتشر شد، شماری از اجساد روی برفها پراکنده بودند و برخی قطعات بزرگ هواپیما نیز روی نوک یکی از قلههای کوه دنا مشاهده شده که این موضوع نشان میدهد هواپیما در ارتفاعات برخورد کرده است.
گوشی یکی از مسافران ساعتها روشن بود
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: «مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان روز در دسترس بوده و سپس بهدلیل احتمالی اتمام باتری خاموش شده است. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه ۳۰ ثانیهای و ۷۲ ثانیهای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا تأیید شده است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۹:۳۴ دقیقه صبح بوده است. از طرفی اطلاعات سایتهای رصد پروازی در خصوص این پرواز نیز قابل دسترس است که اطلاعات منتشر شده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است. همکاران ما با استفاده از تحلیلهای فرکانسی و جهتیابی تلفن همراه مسافران مورد اشاره، مطابق عکسهای اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زدهاند و در عکس چهارم تصاویر دقیق ماهوارهای این منطقه که از سازمان فضایی ایران در تعامل با فرانسویها دریافت شده است را مشاهده میکنید، متأسفانه بهدلیل ابری بودن منطقه شناسایی میسر نشده است. با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیلهای فنی، منطقه قله پازن پیر را بهعنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص داده است. تیمهای پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور جهتیابی فرکانسهای رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شدهاند و تیمهای فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانههایی از هواپیما هستند.
کشف لاشه با عکسهای تخصصی
شیشه فروش، مدیر کل ستاد مدیریت بحران اصفهان هم گفت: در روز سوم عملیات تجهیزات بهتری در منطقه به چشم میخورد و خودروهای برفپیما نیزدر منطقه مستقرشدند. روز دوشنبه، بهصورت دستی به بالگردها سوخترسانی میشد. اما روز سوم عملیات خودرویی از سوی اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور به محل اعزام شد. مختصات مشخص شده و حدود ۵۰۰ عکس و ۲۰ فیلم از پهپادها به دست ما رسیده که توسط تیم تخصصی هواپیمایی کشوری و تیم هوافضا مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در اختیار تیمهای امداد و نجات قرار داده شد.
کشف ۳۰ پیکر
غلام محمد زارعی، نماینده مردم دنا درمجلس شورای اسلامی نیزعصردیروز گفت: «با تلاشهای صورت گرفته تمامی نیروهای حاضردرمحل سقوط هواپیما، ۳۰ پیکر پیدا شد که از میان آنها ۱۵ پیکر براحتی و بدون انجام آزمایش دی.ان.ای قابل شناسایی هستند.ضمن اینکه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، اجساد صبح چهارشنبه منتقل خواهند شد. تمام تجهیزات لازم نیز برای انتقال اجساد به منطقه کشف لاشه هواپیما منتقل شدهاند. اما با توجه به غروب آفتاب و تاریکی هوا امکان پرواز بالگردها وجود نداشت و انتقال اجساد متوقف شد.ضمن اینکه در ارتفاعات دنا هم به سمت شمال و هم به سمت جنوب ارتفاعات مسیر بسیار صعب العبور بوده و سرمای هوا در آن منطقه بسیار شدید است.با وجود این چندین تیم در منطقه کمپ زدهاند و شب را در محل سقوط هواپیما خواهند ماند.تلاش برای کشف سایراجساد قربانیان نیز روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.
هیچ کس شانس نجات نداشت
قربانعلی صیادی، یکی از کوهنوردان اعزامی ازشهر «سی سخت» به محل سقوط هواپیمای تهران – یاسوج گفت: با توجه بهشدت برخورد هواپیمای «ای تی آر» به بلندترین قسمت کوه دنا، شناسایی اجساد مسافران این هواپیما بسیار مشکل است. اما بیشک تمام ۶۶ سرنشین هواپیما جان باختهاند. تعداد زیادی از اجساد زیر برف مدفون و تعدادی نیز در کنار لاشه هواپیما روی برف هستند. قسمت زیادی از لاشه هواپیما نیز زیر برف مدفون شده و عملیات بیرون کشیدن اجساد را با مشکل مواجه کرده است. هواپیما در بلندترین بخش قله دنا در نقطه چهار هزار و ۱۰۰ متری مشرف بر شهر «سی سخت» سقوط کرده است و کار انتقال اجساد آسان نیست.
انتقال اجساد به یاسوج
علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیزدرباره محل انتقال اجساد قربانیان سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: با توجه به پیشبینی سازمان هواشناسی و نامساعد شدن شرایط جوی در روز چهارشنبه، تلاش میشود تا قبل از تاریکی هوا اجساد منتقل شوند. امیدواریم انتقال پیکر جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج به پایین قله چهار هزار متری در کمترین زمان ممکن انجام شود. این پیکرها به شهر یاسوج منتقل و مراحل قانونی برای تشخیص هویتشان انجام خواهد شد.