ماجرای مصاحبه ایمان مراتی با محکومین فتنه ۸۸ در زندان +فیلم

0

پس از این حملات شدید اینترنتی و بسته شدن وبلاگش توسط مهاجمین کامنتی، مهاجمان در سایت های خبری به دلیل این موفقیت به یکدیگر تبریک گفتند و از اجرای پروژه های مشابه در آینده نزدیک خبر دادند.

ایمان مراتی خبرنگار صدا و سیما که چندی پیش مصاحبه ای را با ابطحی و عطریان فر در مورد اعترافاتشان در دادگاه و شایعات پس از آن انجام داده بود، مورد فحش و ناسزا و کلمات ناشایست برخی اصلاح طلبان قرار گرفت.

اما این همه ماجرا نبود چرا که پس از آن مراتی در گفتگو با جهان به واقعیاتی اشاره کرد که خواندنی است . در حالی که مخالفان مطالبی را به نقل از وبلاگ این خبرنگار صداوسیما نقل کردند و آن را دستمایه تحلیل های بعدی خود قرار دادند، مراتی رسماً اعلام کرد هیچگونه وبلاگی در فضای مجازی نداشته و این چند روز وبلاگهای متعددی به نامش توسط همین مهاجمین کامنتی طراحی و راه اندازی شده است.

مهمان دورهمی امشب محکومان سیاسی فتنه 88 فتنه 88 سوابق محمد علی ابطحی رفتار اصلاح طلبان خانواده ایمان مرآتی بیوگرافی محمد علی ابطحی بیوگرافی محمد عطریانفر بیوگرافی ایمان مرآتی بازداشت‌شدگان فتنه 88 اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی فتنه گران اخبار بدون سانسور سیاسی

در حقیقت مخالفین در یک وبلاگ جعلی به مراتی حمله کردند. اما مراتی بعد از این حوادث اذعان داشت که در انجام کارش با این هجمه و تهمت‌ها راسخ تر شده است و معتقد است که در این فضا توانسته بیشتر به حقیقت ها پی ببرد. گفتنی است در یکی از این وبلاگهای جعلی از قول مرآتی عنوان شده بود که وی از مصاحبه با عطریانفر و ابطحی اظهار ندامت کرده و این گفتگو را تحت فشار صداوسیما و به جهت عدم اخراجش از رسانه ملی انجام داده است!

در چنین فضایی که مرآتی آن را جزء حوادث تلخ و شیرین حرفه خبرنگاری می داند معتقد است برای پیشبرد کار خبرنگاری باید عزمش را بیش از پیش جزم کرده و با قدرت بیشتری به کارش ادامه دهد.

یک روز پس از برگزاری دادگاه برخی چهره های اصلاح طلب -که متهم به برپایی انقلاب مخملین و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بودند- محمد علی ابطحی و محمد عطریانفر در مقابل ایمان مراتی-خبرنگار واحد مرکزی خبر- نشستند تا به شایعات و گمانه زنی هایی را که در روزهای اخیر در مورد کیفیت و نوع “اعترافات” این چهره ها مطرح بود، در مقابل دوربین صداوسیما پاسخ بدهند.

بدین ترتیب، “شوک اعترافات اصلاح طلبان” با تداوم سخنان غیرمنتظره محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر ادامه یافت، اعترافاتی که به نظر می رسد فقط ابطحی و عطریانفر آمادگی بیان آن را در مقابل دوربین تلویزیون را داشتند، وضعیتی که لااقل تا امروز، برای دیگر اصلاح طلبان بازداشت شده مثل تاج زاده، حجاریان، میردامادی، بهزاد نبوی، صفایی فراهانی و …روی نداده است.

این برنامه با پخش قسمت هایی از برنامه تلویزیون های خارجی در مورد دادگاه اصلاح طلبان آغاز شد و سپس دو متهم این پرونده در “بک گراندی” سرسبز و بانشاط -که به نظر می رسید در زندان اوین قرار داشته باشد- گفتگوی خود را آغاز کردند.نکته قابل تامل در این برنامه سیما، این بود که برای دومین بار تصاویر خندان سعید حجاریان، در کنار عطریانفر در دوره حبس به نمایش درآمد (بعد از برنامه امشب ۲:۳۰) که به نظر می رسید پاسخی برای شایعات مربوط به “وضعیت جسمی وخیم حجاریان” باشد.

مهمان دورهمی امشب محکومان سیاسی فتنه 88 فتنه 88 سوابق محمد علی ابطحی رفتار اصلاح طلبان خانواده ایمان مرآتی بیوگرافی محمد علی ابطحی بیوگرافی محمد عطریانفر بیوگرافی ایمان مرآتی بازداشت‌شدگان فتنه 88 اصلاح طلبان چه کسانی هستند اسامی فتنه گران اخبار بدون سانسور سیاسی

خبرنگار واحد مرکزی خبر که سعی می کرد با لحن خودمانی و صمیمانه با این دو متهم سخن بگوید از ابطحی و عطریانفر در مورد “قرص های مخصوص” که گفته می شود متهمان با خوردن این قرص ها شروع به اعتراف می کنند، سئوال کرد که ابطحی پاسخ داد: من امروز نزدیک های ظهر این شایعه را شنیدم، این بحث واقعا علاوه بر اینکه توهین به فهم مردم و ما بود، جدی ترین مباحثی که در ذهنم بود درباره مسائل سیاسی کشور، استدلال های کاملا روشنی بود که قبل از زندان هم بعضی از اینها را مطرح کرده بودم، چون از قبل از زندان هم با آقای موسوی مشکل داشتم. در دادگاه، خلاصه این نظریاتم را مطرح کردم، من فکر می کنم هرکس این حرفها (قرص های اعتراف ساز) را زده، طنز گفته است.

در بخش دیگری از این مصاحبه، یک دیالوگ قابل توجه بین ابطحی و عطریانفر در مورد نوع تغییر و تحول آنان و آنطور که خودشان از آن یاد کردند، “قاطی کردن” درگرفت:

عطریانفر: ما قاطی کرده ایم، اما قاطی زیبا، یک امر مهم و زیبایی…
ابطحی: البته من اینجوری قاطی نکردم.
عطریانفر: ولی من قاطی کردم و تغییر کردم و این تغییر ناشی از یک شناخت است، ناشی  از یک تنبه است، اگر قرار باشد نظام جمهوری اسلامی لطمه ببیند، من دیگر هویتی ندارم.

عضو بلند پایه مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اختلاف قدیمی خود با میرحسین موسوی، گفت: نقد موسوی را قبل از زندان شروع کرده بودم، شش ماه قبل از انتخابات تعبیر “هنداونه سربسته” را برای موسوی بکار بردم.

خبرنگار واحد مرکزی خبر با کنایه از ابطحی پرسید: آقای ابطحی! آب خنک هم خورید؟ که ابطحی به لیوان آبی که در مقابلش بود، اشاره کرد و گفت الان دارم می خورم!

ابطحی همچنین در مورد دلیل سخنان غیر منتظره اش در دادگاه گفت: نمی خواستم در زندان حرف بزنم، دادگاه برایم فرصتی خوبی بود، یادداشتی هایم را در دادگاه خواندم، چون رسانه ها بودند، دادگاه فرصتی بود که شجاعتم را به منصه ظهور بگذارم و دیدگاههایم را مطرح کنم، این دیدگاههایی بود که یک ماه بود که باور درونی من شده بود و دنبال جایی می گشتم که اینها را مطرح کنم.

رئیس دفتر و معاون سید محمد خاتمی در دوره اصلاحات در مورد شرایط زندان گفت: زندان بد بود ولی به ما بد نگذشت، ولی در درون زندان، گفتمان و رفتار و گفتگوها رفتار بسیار خوبی بود، من با بازجویم دوست بود،او هم اهل شعور و فهم بود،

عطریانفر نیز تصریح کرد: ما زمان شاه مقاومت می کردیم، ما در زندان اوین، روز به روز که بر زندان من می گذشت بر قوت روح من افزوده می شد و حس می کردم به پای عمار می رسم و دارم به مراتبی از اوج عرفان می رسم، ولی اینجا چنین چیزی نبود، سوء تفاهمی ایجاد شده بود و باید رفع بشود.

وی سپس مانند مصاحبه دیروز خود به دیگر بازداشتی ها اشاره کرد و گفت: همه بچه هایی که در زندان هستند و شجاعت ابراز وجود ندارد وقتی بین خودشان و خدایشان یا بین بازجوهایش خلوت کنند، به همین حرفهای ما می رسند.

خبرنگار واحد مرکزی خبر از ابطحی پرسید “اولین جمله ای که بعد از آزادی در وبلاگ تان می نویسید، چیست” که ابطحی پاسخ داد: خفیف ترین جمله ای که گفتم همان هایی در دادگاه بود، اما اگر انشاءالله آزاد شدم اولین جمله ام این خواهد بود که ” هیچ کس از خوانندگان وبلاگم حق ندارد مرا خارج از نظام فرض کند”

در بخش دیگری از این مصاحبه ، عطریانفر و ابطحی به مصاحبه اخیر عطا الله مهاجرانی با بی.بی.سی فارسی پاسخ گفتند، دراین هنگام، بخشی از سخنان مهاجرانی در بی.بی.سی- با حذف لوگو و آرم این شبکه پخش شد- که وزیر سابق ارشاد گفت:” این عطریانفر و ابطحی، همان آدمهای قبلی نیستند.”

سپس عطریانفر رو به دوربین صداوسیما پیامی به مهاجرانی فرستاد، عطریانفر گفت: آقای مهاجرانی اگر در ایران بودید، شما هم مشابه من فکر می کردید.
این عضو برجسته حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به آنچه ناتوانی مهاجرانی برای بیان راحت افکارش در شبکه بی.بی.سی ،گفت: وقتی مهاجرانی از طریق بی.بی.سی حرف می زند، ایشان نمی تواند از مبانی خودش حرف بزند، اما اگر ایران بود، مشابه من حرف می زند.

فیلم اعترافات ابطحی و عطریانفر در مورد فتنه ۸۸

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ