سهامداران بورس بین خیابان حافظ تا چهارراه استانبول سرگردانند

0

با توجه افت پی در پی شاخص در یک ماه گذشته و نیز رونق نسبی بازار ارز و سکه شاید تا پایان سال باید نظاره گر انتقال نقدینگی از خیابان حافظ به چهارراه استانبول باشیم.

 بازار سرمایه که معاملات اولین روز هفته اسفند را با توقف تعداد زیادی نماد بورسی از جمله مخابرات آغاز کرده بود، در پایان با دادوستد ۲۷۶ میلیون سهم به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان شاخص بورس را ۳۴۵ واحد افزایش و به عدد ۸۱ هزار و ۳۳۱ واحدی رساند تا نشان دهد حال بورس خوب و همه چیز آرام است.
همچنین در روز شنبه با وجود مخالفتها و موافقت های بسیار، سرانجام کوچ اجباری ۱۴ شرکت رقم خورد تا نحوه انجام معاملات ۱۴ نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس از حالت عادی به حالت توافقی تغییر کند.

اما در روز یکشنبه شاخص بورس کاهش ۴۳ واحدی داشت و با معامله ۲۹۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان، نماگر بازار سهام در ارتفاع ۸۱ هزار و ۲۸۱ واحدی باقی ماند تا در روز دوشنبه افت ۴۳۱ واحدی را شاهد باشد و تا عدد ۸۰ هزار و ۸۴۹ واحدی عقبگرد کند.
همچنین در این روز مدیرعامل شرکت دولتی پست‌بانک گفت سهام این بانک دیگر واگذار نخواهد شد و وضعیت پست بانک در همین حد که واگذار شده باقی می‌ماند.
سازمان خصوصی سازی هم در سومین روز هفته جزئیات شیوه‌نامه تشویقی را منتشر کرد که بر اساس آن خریداران اقساطی سهام دولتی با افزایش سقف کل زمانی و مجموع تعداد اقساط تا میزان یک سوم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب، بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب ۱۰ درصد رشد سالانه و به مأخذ ۱۰۰ برای رقم میانه دوره اقساط و سود فروش اقساطی به میزان ۳ درصد پایین تر از سایر خریداران شرایط راحتی تری را برای حضور در واگذاریها داشته باشند.
در روز دوشنبه همچنین معاون امور سهام سازمان خصوصی‌سازی گفت دولت برای تأمین منابع در بورس، فعلا سهام خرد و تدریجی عرضه نمی‌کند و عرضه‌های انجام شده در چند روز گذشته بابت بدهکاران بوده و متناسب با شرایط بازار به صورت حجم بسیار کوچک واگذاری انجام می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در جلسه روز دوشنبه شورای گفت‌وگو اعلام کرد بورس ایران روزهای بسیار خوشی را در پیش دارد و از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشته که این ناشی از اعتمادی است که مردم ما نسبت به دولت و سیاست‌های دولت پیدا کرده است.

اما ریزش شاخص بورس در روز سه شنبه هم ادامه پیدا کرد تا نشان دهد سرماخوردگی بازار سرمایه هنوز خوب نشده است. در این روز که ۲۲۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۰۹ میلیارد تومان معامله شد دماسنج بازار سهام با افت ۷۶۲ واحدی تا ارتفاع ۸۰۰۸۷ عقبگرد داشت.

همچنین در جریان معاملات این روز شرکت هلدینگ نفت و گاز پارسیان پس از شفاف‌سازی درباره تأثیر نرخ خوراک ۱۳ سنتی بر زیرمجموعه‌های خود به تالار شیشه‌ای بازگشت و در نامه ای به سازمان بورس اعلام کرد با توجه به سال مالی این شرکت (آذر ماه هر سال)، صرفا کاهش سود خالص شرکت پتروشیمی پردیس بر سود سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۳ اثر گذاربوده که بابت این کاهش، سود شرکت گروه گسترش نفت و گاز  پارسیان برای سال مالی مذکور از مبلغ ۱۵۳۴ ریال به مبلغ ۱۴۰۰ ریال به ازای هر سهم با سرمایه جدید کاهش می‌یابد.

در روز چهارشنبه هم سازمان خصوصی سازی اعلام کرد از عرضه بلوک ۵۰ درصدی “شاوان” منصرف شده است و این بلوک ۵۷۱ میلیون و ۷۱۰ هزار سهمی را در روز ۱۱ اسفند روانه میز فرابورس نخواهد کرد.
همچنین در این روز بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به تالار شیشه‌ای پس از ارائه گزارش شفاف سازی در خصوص تاثیرپذیری از نرخ ۱۳ سنتی خوراک و کشف قیمت ۱۱۱۰۰ ریال همه ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم تولید برق عسلویه مپنا در فرابورس نیز نتوانست جلوی ادامه ریزش شاخص بورس را بگیرد و در آخرین روز معاملاتی هفته با دادوستد ۳۲۷ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان دماسنج بازار سهام ۳۰۱ واحد کاهش یافت و تا عدد ۷۹ هزار و ۷۸۵ واحد پا پس گذاشت.

در مجموع در هفته اول اسفند یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال به صورت خرد و بلوکی در ۲۱۸ هزار و ۷۵۰ نوبت معاملاتی دادوستد شد و شاخص بورس با کاهش ۱.۴۸درصدی نشان داد که بازار سرمایه هنوز تب دار است و با توجه افت پی در پی شاخص در یک ماه گذشته و نیز رونق نسبی بازار ارز و سکه شاید تا پایان سال باید نظاره گر انتقال نقدینگی از خیابان حافظ به چهارراه استانبول باشیم.
همچنین در هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد قصد دارد ۱۷ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ۱۰۰ درصد سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی، ۴۸.۲۷ درصد سهام شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر، ۴۵.۳۱ درصد سهام شرکت نورد و لوله اهواز، ۹۵ درصد سهام شرکت پالایش نفت خوزستان، ۱۰۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح، ۴۰ درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح، ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن و ۲۰ درصد سهام شرکت سایپا سیلندر ایلام را در اسفندماه امسال روی میز فروش ببرد.
تکالیف بازار سرمایه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر موضوعات بورسی در هفته گذشته بود که به عقیده کارشناسان، بازار سرمایه به دلیل آنکه محوریت‌ شفاف و قانونمند دارد می تواند به دور از فساد امکان تحقق اهداف مهم اقتصاد مقاومتی در بخش بهره‌وری، با استفاده از توانمندی‌های بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند.
همچنین برای تحقق این قانون علاوه بر این که باید محوریت فعالیت‌ها به سمت بورس و معاملات سالم و شفاف برود، بایستی معاملات خارج از بورس به حداقل رسیده و شرکت‌ها در این بازار مدیریت شود.
افزون براین به دلیل شفافیت و قانونمند بودن بازار سرمایه باید شرکت‌های بسیاری در بورس پذیرش شده و نیز امکان ورود شرکت‌ها به بورس به راحتی انجام پذیرد. بعلاوه این که بحث رقابتی بودن شرکت‌ها در بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین اهدافی است که باید توسط متولیان آن مدنظر قرار گرفته و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس روند افزایشی داشته باشند.
اما ادامه بحث و بررسی خصوصی سازی سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس هم در هفته گذشته پیگیری شد که بر اساس آخرین خبرها مرکز پژوهش‌های مجلس، واگذاری این دو تیم از طریق مزایده را به دلیل این که فاقد اموال قابل ملاحظه فروش در حد مزایده هستند مورد تردید قرار داده است.
با این حال معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به مطرح شدن موضوع خصوصی سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس در جلسه روز شنبه هیات واگذاری گفت: در جلسه فردا موضوعات کلی از جمله نحوه و روش واگذاری این دو باشگاه مورد بررسی قرار می گیرد و در خصوص قیمتگذاری سهام این دو تیم نیز نتیجه گیری خواهد شد.
در مجموع بازار سرمایه در حالی دومین هفته اسفند ۹۲ را سپری خواهد کرد که هفته گذشته برای دومین بار در سه ماه گذشته شاخص بورس به زیر ۸۰ هزار واحد عقبگرد داشت و بازدهی بازار سهام هم از نیمه دی‌ماه تاکنون با کاهش ۱۱ درصدی مواجه بوده است.
در این میان، کاهش حجم داد‌و‌ستدهای بورسی به علت عقب‌نشینی معامله‌گران بزرگ در پی محدودیت‌های اعمال شده در فروش سهام موضوعی است که بنظر می رسد با رفع آن، روال عادی معاملات بر اساس عرضه و تقاضا در بورس برقرار خواهد شد.
بازگشت نماد شرکتهای گروه پتروشیمی نیز پس از بازگشایی تدریجی فارس، پارسان و تاپیکو هم از دیگر موارد است که در هفته پیش رو شاهد آن خواهیم بود.

مهدی حاجی وند / تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ