آنچه در بازار سهام روز دوشنبه ۱۲ اسفند گذشت

0

دوشنبه دوازدهم اسفند شاهد ریزش قابل ملاحظه شاخص های بورس تهران به تبع سقوط حداکثری ارزش سهام در بیشتر نمادهای معاملاتی بازار بودیم.روز جاری افت ارزش سهام در بسیاری از گروه ها به ویژه بانک و سرمایه گذاری و سایر نمادهای مالی، فلزی، شیمیایی، نفتی و دارویی در عقبگرد شاخص ها بسیار تاثیرگذار بود.

همچنین شاخص کل بورس تهران با ثبت کاهشی ۱۰۶۵ واحدی به ۷۸۵۱۸ واحد رسید. دو نماد “فپنتا” و “ثامان”بیشترین افزایش قیمت و “ختور” و “وبانک” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.همچنین “وغدیر” بیشترین تاثیر منفی و “وبهمن” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند که البته این تاثیر مثبت بسیار جزئی بوده است.

با از سرگیری معاملات در بورس تهران در روز میانی این هفته،شاخص کل بورس به تبع ادامه روند نزولی ارزش سهام در بسیاری از گروه ها به ویژه پالایشی و پتروشیمی، بانک و سرمایه گذاری، فلزی و دارویی در مسیر سقوط قرار گرفت.سیر نزولی شاخص تا آنجا ادامه پیدا کرد که در اواسط معاملات روزانه،این نماگر از کانال ۷۹ هزار واحدی نیز فرو افتاد.سیر نزولی شاخص با ادامه عرضه بخشی از صف های فروش در نمادهای بزرگ بازار ادامه یافت و بازگشایی برخی نمادها از جمله “وبانک” و “وغدیر” در ساعت پایانی و معاملات پر حجم بر روی این نمادها به این روند دامن زد تا نماگر مذکور بیش از پیش پایین بیاید و در یک قدمی نیمه کانال ۷۸ هزار واحدی به معاملات روزانه پایان دهد.

این روزها بحث فاز دوم هدفمندی یارانه ها تبدیل به یکی از اصلی ترین موضوعات اقتصادی کشور شده است.پس از اعلام نظرهای شب گذشته مشاور اقتصادی رئیس جمهور پیرامون این موضوع،امروز رئیس کمیسون برنامه بودجه مجلس نیز در رابطه با ادامه روند هدفمندی یارانه ها اظهار نظر کرد.مصباحی مقدم اظهار داشت که اصلاح قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی بسیار نرم و ملایم است به طوری که به هیچ وجه با شوک ۶۰ درصدی قیمت‌ها قابل مقایسه نیست و سطح افزایش قیمت‌ها و تورم بسیار پایین است.

وی همچنین اعلام کرد که تغییرات قیمتی حامل‌های انرژی مانند آب، برق و گاز که بسیار اندک خواهد بود . رئیس کمیسون برنامه و بودجههمچنین پیرامون افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نیز اظهار داشت که براساس پیشنهاد ۳ نماینده اقتصادی مجلس به رئیس جمهور قیمت‌ این حامل‌ها لازم نیست به صورت جهشی رشد کند و در قالب این پیشنهاد عنوان شده است که قیمت حامل‌های انرژی برای کسانیکه مازاد بر مقدار سهمیه مصرفی دارند آزاد شود.

روز جاری همچنین اعلام گردید که بانک اقتصاد نوین تصمیم دارد در روز ۲۶ اسفند، بلوک ۱۰ درصدی آذرآب را در بازار دوم بورس به وکالت از شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو واگذار نماید. سازمان خصوصی سازی نیز از عرضه ۱۰۰ درصد سهام شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز در بازار سوم فرابورس طی همین روز خبر داد. روز ۲۵ اسفند نیز ۱۰۰درصد سهام شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی از سوی این نهاد به فروش خواهد رسید.

امروز همچنین می توان به رشد قیمت طلا و افزایش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد ؛ طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۱۰۰ هزار و سیصد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۰۷۶ تومان در حال معامله است.

 روز دوشنبه جو منفی بر صنایع بورسی حاکم بود.درگروه معدنی همه نمادها سقوط کرده اند.در این گروه “کروی” صف فروش جزئی دارد.درگروه محصولات شیمیایی ۴ نماد مثبت بوده اند.در این گروه امروز نیز در نماد “شتولی” صف خرید پابرجا مانده و صف فروش در “تاپیکو” سنگین تر از سایر نمادهای منفی است.درگروه فلزات اساسی تنها ۲ نماد رشد کرده اند؛در این گروه “فولاژ” صف فروش نه چندان ملموسی را تجربه می کند و در میان نمادهای مثبت نیز صف های خرید بسیار سبکی دیده می شود.در بخش مخابرات هر دو نماد افت کرده و معاملات متعادلی حکمفرماست.در بخش فنی مهندسی “رتکو” افت کرده است.در بخش خودرو همه نمادها کاهش ارزش سهام را تجربه کرده اند؛در این بخش “خودرو” بالاترین صف فروش را دارد.در بخش شرکت های چند رشته ای همه نمادها سقوط کرده و “وغدیر” بالاترین صف فروش را تجربه می کند.در گروه بانکی تنها “وپست” افزایش ارزش سهام را پشت سر گذاشته است ؛در این گروه صف فروش سبکی در نماد “دی” دیده می شود. در گروه سرمایه گذاری تنها ۳ نماد رشد کرده اند. در این “وساپا” بالاترین صف فروش را دارد.در بخش محصولات نفتی همه نمادها منفی بوده اند.در این گروه “ونفت” صف فروش دارد.در گروه دارویی۴ نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه”دجابر” و “دزهراوی” صف خرید ملموسی را تجربه می کند و صف های فروش نه چندان سنگینی در بسیاری از نمادهای منفی شکل گرفته است. در معاملات بخش غذایی تنها یک نماد توانسته است در معاملات پایانی در محدوده مثبت باقی بماند. در این گروه صف های فروش نه چندان سنگینی در نمادهای منفی دیده می شود. در میان قندی ها همه نمادها منفی بوده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک تمام نمادها سقوط کرده اند.در گروه ساختمانی ۲ نماد رشد کرده اند؛در این گروه “ثتران” بالاترین صف فروش را تجربه می کنند.در این میان در گروه سیمانی تنها یک رشد ارزش سهام را پشت سرگذاشته است؛در این گروه نماد”سشرق”سنگین ترین صف فروش را دارد.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۳۰۹ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”وبملت” و”وبصادر” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۲۴۹ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”پتروشیمی سلمان۴″ و”بمپنا” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ