بیماری صدف (پسوریازیس) چیست؟ درمان آن چگونه است؟

2

درمان گیاهی بیماری صدف ، بیماری صدف ناخن ، بیماری صدف در کودکان ، آیا بیماری صدف واگیر دارد ، آیا بیماری صدف خطرناک است ، شامپو برای بیماری صدف ، بیماری صدف مفصلی ، بیماری صدف درمان دارد ، عکس پسوریازیس ، پسوریازیس سر ، پسوریازیس درمان گیاهی ، درمان پسوریازیس ، داروهای پسوریازیس ، آیا پسوریازیس خطرناک است ، پسوریازیس و ازدواج

پسوریازیس (Psoriasis) یا صدف یک بیماری شایع پوستی است که در آن ضایعات ضخیم و قرمز رنگ پوشیده از فلس های نقره ای به وجود می آید. اگر چه ممکن است پوست هر بخشی از بدن با این عارضه درگیر شود اما مهم ترین نواحی ای که تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از پوست سر، آرنج ها، زانو ها و کمر. همچنین این اختلال پوستی می تواند در ناخن ها و چین خوردگی های بدن نیز رخ بدهد.

امیر هوشنگ احسانی بیماری صدف یا پسوریازیس را بیماری التهابی پوست توصیف و تصریح کرد: در این بیماری سلول‌های پوست تکثیر می‌شوند، این تکثیر افزایش یافته پوست باعث می‌شود ضایعات پوستی به‌صورت پلاک‌ها یا ضایعات پوستی سفید رنگ که زیرشان قرمز رنگ است روی مناطق از پوست مثل ران، سر یا آرنج ایجاد شود.

وی درباره نشانه‌های بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: علاوه بر بروز پلاک‌ها و ضایعات این ضایعات می‌تواند کمی خارش دار باشد اما در صورت بروز در سر سبب ریزش مو نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو درباره علل بروز بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: معمولاً ۵۰ درصد این بیماری ژنتیکی است و ۵۰ درصد دیگر به خودی خود ایجاد می‌شود.

احسانی درباره زمان و جنس شیوع و بروز بیماری صدف یا پسوریازیس تصریح کرد: این بیماری معمولاً از هنگام تولد آغاز نمی‌شود و زمان شایع بروزش دهه دوم و سوم زندگی است و معمولاً بیماری در بین زنان و مردان برابر است.

وی درباره درمان بیماری صدف یا پسوریازیس نیز گفت: ضایعات ناشی از این بیماری با برخی درمان‌ها کمی بهتر می‌شود ولی دوباره عود می‌کند پس می‌توان گفت این بیماری درمان ندارد و فقط کنترل می‌شود.

این متخصص پوست و مو درباره نحوه انتقال این بیماری نیز تصریح کرد: ضایعات بیماری پسوریازیس واگیر ندارد ولی تمام مناطق پوست استعداد ابتلا به بیماری را دارد.

احسانی خاطرنشان کرد: بیماری صدف یا پسوریازیس می‌تواند با درگیر کردن ناخن‌ها آنها را شکننده کند به علاوه سبب شود تا زیر بسترشان بلند ‌شده و ناخن‌ها ضخیم شده و تغییر شکل دهند.

وی افزود: مبتلایان به صدف یا پسوریازیس ممکن است درگیر مشکلات مفصلی شوند که می‌تواند باعث دردهای مفصلی در دست و زانو و ستون فقرات بشود

این متخصص پوست درباره علل بروز بیماری صدف یا پسوریازیس نیز گفت:‌ علت دقیق این بیماری مشخص نیست و بیماری خودایمنی است. این بیماری ممکن است که سال‌ها در فرد عود کند.

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خود ایمنی و بسیار شایع (با شیوع یک تا پنج درصد) در ایران و جهان محسوب می‌شود یعنی چیزی حدود ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. علت بروز آن هنوز مشخص نشده است اما می‌دانیم که در این بیماری حساسیت برخی از سلول‌های ایمنی بدن (T cell) نسبت به بعضی فاکتورها بیشتر است و واکنش آنها باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود. آغاز این بیماری از سنین پایین (زیر ۲۰ سال) معمولا جنبه ارثی دارد اما اگر بعد از ۵۰ سالگی ایجاد شود، نقش ژنتیک خیلی درمورد آن مطرح نیست

احسانی خاطرنشان کرد: این بیماری دوره‌های تشدید و تخفیف دارد و درمان‌های موضعی و خوراکی دارد، در ابتدا درمانهای موضعی انجام می‌شود و در صورت موثر نبودن از درمان‌های خوراکی استفاده می‌شود؛ ضمن آنکه درمان خاصی نیز به نام نور درمانی وجود دارد که به درمان بهتر بیماری کمک می‌کند ولی در کل ریشه کن نمی‌شود.

وی یادآور شد: عوارض ناشی از این بیماری بر روی مفاصل ممکن است همیشگی باشد و باعث تخریب مفصل شود و کیفیت زندگی فرد را دچار آسیب کند.

این متخصص پوست و مو درباره شیوع بیماری صدف یا پسوریازیس در ایران خاطرنشان کرد:‌ یک تا ۲ درصد ایرانیان به این بیماری مبتلایند و متأسفانه می‌توان گفت ایران یکی از کشورهایی است که این بیماری در آن زیاد دیده می‌شود.

احسانی درباره نقش عوامل محیطی در بروز بیماری صدف یا پسوریازیس گفت: عوامل محیطی چندان در این بیماری دخیل نیستند ولی سیگار و استرس این بیماری را تشدید می‌کنند بنابراین راه پیشگیری یا به بیان بهتر کاهش ریسک ابتلا به این بیماری اجتناب از استعمال دخانیات و نداشتن استرس است.

وی درباره انواع مختلف بیماری صدف یا پسوریازیس تأکید کرد: این بیماری انواع مخلتفی دارد که بر اساس شدت و ضعف این بیماری تقسیم شده است بدین نحو که این بیماری در فردی نیمی از بدن، در دیگری دو ناحیه از بدن و در افراد دیگر سر و ناخن را درگیر می‌کند.

این متخصص پوست و مو با تأکید بر لزوم مراجعه به پزشک در صورت دیدن این نشانه‌ها تأکید کرد: مسائل بهداشتی تأثیری در ابتلا به این بیماری ندارد.

مجله سلامت متخصص پوست و مو درمان بیماری صدف (پسوریازیس) داروهای پسوریازیس بیماری صدف ناخن بیماری پوستی پسوریازیس (صدف) انواع بیماری پوستی با عکس

درمان با داروی خوراکی و اشعه ماورای بنفش

یکی دیگر از روش‌های مهار پسوریازیس، درمان با اشعه ماورای بنفش (UV) است که بر حسب نوع ضایعه می‌توان طیف‌های مختلف آن را به کار برد. برای تعدیل و تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز می‌توان از درمان‌های خوراکی و سیستمیک استفاده کرد. این داروها از جمله «متوترکسات» انواع «رتینوئید» سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و واکنش‌های التهابی را کاهش می‌دهند اما باید توجه داشت که با قطع دارو، مشکل بیمار عود می‌کند.

امروزه برای کنترل این بیماری داروهای بیولوژیک نیز با تاثیر انحصاری روی سیستم ایمنی بدن به کار می‌روند اما متاسفانه به علت قیمت بالایی که دارند، خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. لازم به یادآوری است که این بیماری اصلا واگیردار نیست و بیماران می‌توانند با آرامش اعصاب، استفاده متعادل از نور آفتاب و مصرف دارو علائم آن را تحت کنترل قرار دهند. البته به شرطی که پیگیر درمان باشند و به‌طور مرتب مراجعه پزشکی داشته باشند.

عوامل تشدیدکننده کدامند؟

گرچه علت پسوریازیس مشخص نیست اما عوامل تشدیدکننده آن شناخته شده هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

یکی از مهم‌ترین مسائل، استرس است. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و در نهایت سلول‌های مستعد را نسبت به بروز بیماری تحریک می‌کند. بنابراین هر چه استرس کمتر باشد شدت و میزان عود پسوریازیس نیز کمتر می‌شود.

 

مساله دوم، عفونت‌ها هستند؛ به خصوص عفونت گلو که در سنین پایین می‌تواند از راه تنفسی به تمام بدن منتشر شود و نوع خاصی از ضایعات پوستی پسوریازیس را ایجاد کند. بنابراین همیشه باید درمان این عفونت‌ها را جدی بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

 

عامل تشدیدکننده بعدی داروها هستند. بعضی داروها ازجمله لیتیوم، بتابلوکرها و حتی گاهی پنی‌سیلین ممکن است باعث تشدید پسوریازیس شوند.

 

پسوریازیس در افرادی که از سیگار استفاده می‌کنند، بیشتر عود می‌کند.

 

تروما و ضربه علائم پسوریازیس را افزایش می‌دهند؛ به همین دلیل نواحی آرنج و سر زانوها بیشتر دچار این ضایعات می‌شوند. پس تا می‎توانید از وارد شدن ضربه‌های مکرر به پوست جلوگیری کنید.

 

چاقی یکی دیگر از عوامل مستعدکننده به شمار می‌آید. بنابراین هرقدر فرد لاغرتر باشد، احتمال تشدید و عود پسوریازیس در او کمتر می‌شود. با این حال تاثیر فاکتورهای تغذیه‌ای و نوع مواد غذایی بر تشدید این بیماری هنوز اثبات نشده است.

 

فاکتورهای محیطی از جمله آلودگی‌ها نیز گاهی این ضایعات را شدت می‌کنند اما اشعه آفتاب هم می‌تواند موثر در درمان و هم تشدیدکننده بیماری باشد. در واقع آمار پسوریازیس در مناطقی که آفتاب کمتر می‌تابد، بیشتر است؛ برای مثال در کشور نروژ آمار به ۱۰ درصد نیز می‌رسد اما اگر آفتاب بیش از حد و مکرر روی پوست تابیده شود، علائم بیماری تشدید خواهد شد.

چگونه باید متوجه شویم که به بیماری صدف مبتلا شده ایم؟

اگر چنانچه یک راش پوستی دارید که بهبود نمی یابد به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با ارزیابی راش پوستی شما، در صورت ابتلا به پسوریازیس، آن را تشخیص دهد.

روش های درمانی بسیاری برای بیماری صدف وجود دارد. برخی از روش های درمانی سرعت تولید سلول های جدید پوستی را کاهش می دهند در حالی که روش های درمانی دیگر خارش و خشکی پوست را از بین می برند. پزشک شما با توجه به میزان و شدت راش ها، محل راش ها در بدن، سن شما، سلامت کلی شما و سایر عوامل یک برنامه ی درمانی را برای شما در نظر می گیرد. روش های درمانی رایج عبارتند از:

کرم های استروئید

مرطوب کننده ها (برای از بین بردن خشکی پوست)

قطران ذغال سنگ (Coal tar – یک روش درمانی رایج برای درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران ذغال سنگ به صورت محلول های حمام، شامپو ها و لوسیون ها تولید می شوند.)

کرم ویتامین D (شکل خاصی از ویتامین D که توسط پزشک تجویز می شود. ویتامین D موجود در غذاها و قرص های ویتامین D تاثیری بر بیماری صدف ندارند.) و کرم های رتینوئید.

آیا می توان بیماری صدف را برای همیشه درمان کرد؟

بیماری صدف یا همان بیماری پسوریازیس را نمی توان برای همیشه درمان کرد. اما می توان حتی درموارد شدید نیز تا حد زیادی علائم و نشانه های آن را کاهش داد.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. ناشناس می گوید

    با سلام خدمت عزیزانی که مبتلا به این بیماری هستند عرض کنم شنیدم که گیاهخواری خیلی کمک کننده است من اگزما خفیف پوستی دارم و بدنم کهیر میزنه خیلی وقت بود گوشت نمیخوردم ولی لبنیات و تخم مرغ ناگزیر مصرف میکردم ولی تصمیم جدی گرفتم که گیاهخوار کامل شم باور کردنی نیست از زمانیکه این دو رو حذف کردم بدون هیچ پماد و دارویی کهیر سرم در حال محو شدنه این قضیه رو واقعاً جهت سلامتیتون جدی بگیرید خدا رو شکر می کنم و بشدت پشیمونم که زودتر گیاهخوار نشدم.

  2. نیلوفر می گوید

    سلام دخترم ۴سال خیلی شدید بود بیماریش دوساله کامل خوب شده ولی حالا چندتا در پشتش دباره شد.خودمم حدودا ۳ساله دچار همین بیماری شدم میترسم یه دختر دیگه ام ک خواهر دو قلوهستن هم ب این بیماری دوار بشن