نرخ تضمینی خرید دانه های روغنی باید توسط دولت اعلام شود

0

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی کشور امروز گفت: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا افزایش ۲۰ درصدی است که امیدواریم دولت هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند.

مهاجر با بیان اینکه دولت باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور اعلام می‌کرد اما تاکنون اعلام نکرده است، اضافه کرد: اعلام به موقع و مناسب نرخ خرید تضمینی در افزایش سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی بسیار مؤثر است.

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ قیمت خرید تضمینی کلزا ۲۷۶۶ تومان و ۵ ریال بود و امیدوار هستیم دولت حداقل ۲۰ درصد به این نرخ اضافه کند.

علیرضا مهاجر در ادامه صحبت‌ به رشد سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: میزان تولید دانه کلزا از سال ۹۴ تاکنون ۷ برابر شده است.

وی‌ ادامه داد: تولید کلزا امسال به ۳۴۲ هزار تن رسید و بر اساس برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم تا این سطح تولید را به ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم و سطح زیر کشت را هم به ۲۵۰ هزار هکتار برسانیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با اشاره به اینکه سالانه ۴ هزار میلیارد دلار ارز از کشور به دلیل واردات دانه‌های روغنی خارج می‌شود، افزود: با افزایش تولید در دانه‌های روغنی امسال توانسته‌ایم ۴۵۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

به گزارش فارس، بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی موردنیاز کشور وارداتی است و طی سال‌های گذشته علی‌رغم برنامه‌هایی که وزارت جهاد برای کاهش اتکا به واردات داشته، اما هنوز در این زمینه موفق نشده است. در یکی دو سال گذشته بهبودی در تولید صرفا کلزا اتفاق افتاده، اما هنوز برای رسیدن به خودکفایی و یا حداقل کاهش اتکا به واردات فاصله زیادی وجود دارد.

بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت موظف است، نرخ خریدهای تضمینی را تا پایان شهریورماه اعلام کند. ۵۰ روز از آغاز فصل زراعی گذشته و هنوز دولت قیمت‌ها را اعلام نکرده است. کارشناسان علاوه بر اینکه می‌گویند این نقض قانون است، اعلام می‌کنند که اعلام دیرهنگام خسارت‌های زیادی را به بخش کشاورزی و تولید وارد می‌کند. بخش کشاورزی با موجودات زنده سروکار دارد و نمی‌توان تغییرات آن را نادیده گرفت. هر یک روزی که در کشت محصولات کشاورزی اتفاق می‌افتد، تأثیر آن در عملکرد قابل ملاحظه است.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ