جزییات عرضه اولیه سهام (زکشت) کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در فرابورس

0

در عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام «زکشت» حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی ۴۰۰ سهم و ‌دامنه قیمتی در ثبت سفارش از مبلغ ۳۰۰۰ تا ۳۱۵۰ ریال در نظر گرفته شده است.

چهارشنبه ۲۱ آذرماه تعداد ۲۰ میلیون سهم از مجموع سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس برای نخستین بار به عموم عرضه می‌شود و بدین ترتیب دهمین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۷ رقم خواهد خورد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام «زکشت» حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی ۴۰۰ سهم و دامنه قیمتی در ثبت سفارش از مبلغ ۳۰۰۰ تا ۳۱۵۰ ریال در نظر گرفته شده است.

مدیر این عرضه شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین است و شرکت سیمان اصفهان نیز خرید ۵۰ درصد از سهام قابل عرضه در این عرضه اولیه را متعهد شده است.

محور فعالیت شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت احداث و اجرای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی اعم از گاوداری، مرغداری، زنبورداری، پرورش ماهی، کرم ابریشم و … و همچنین کاشت، داشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی است.

این شرکت هفتم آذرماه سال ۹۶ در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش و پنجم فروردین ماه سال جاری در نماد «زکشت» درج شد.

نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام موسسه خیریه علی و حسین همدانیان عرضه اولیه سهام چیست سود سهام زکشت (کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) سهامداران زکشت (کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) بورس نیوز اخبار مهم بورس اخبار فرابورس اخبار عرضه اولیه سهام اخبار شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت

مدیران شرکت اصفهان کشت در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه مطرح کردند

چهل‌و‌ششمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» در فرابورس ایران به بررسی و معرفی ظرفیت‌های شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت اختصاص داشت و مدیران این شرکت در خصوص تاریخچه، روند فعالیت، عملیات و عملکرد شرکت، نقاط قوت و ضعف و تهدیدهای پیش روی «زکشت» صحبت کردند.

مدیرعامل شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشتدر ابتدای این نشست خبری به تاریخچه این شرکت از گروه «زراعت و خدمات وابسته» اشاره کرد و گفت: شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در سال ۱۳۶۶ با سرمایه‌گذاری شرکت قند نقش جهان به ثبت رسید و در محل همان شرکت، واقع در کیلومتر ۴۲ جاده اصفهان – مبارکه شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۴ نیز مالکیت سهام این شرکت از قند نقش جهان به موسسه خیریه علی و حسین همدانیان واگذار شد و در حال حاضر سهامدار عمده «زکشت» این موسسه خیریه است.

حسین صالح همچنین تاریخ پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس ایران را هفتم آذرماه سال گذشته و تاریخ درج نماد معاملاتی آن یعنی «زکشت» در فرابورس پنجم فروردین ماه امسال اعلام کرد.

وی دارایی‌های عمده شرکت را شامل زمین، دام، سیستم پیشرفته شیردوش، کارخانه خوراک دام، ماشین‌آلات خوراک‌دهی، تصفیه خانه فاضلاب، دستگاه آب‌شیرین‌کن، چاه آب و غیره … عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شرکت دارای یک حلقه چاه آب به عمق ۱۱۰ متر، قطر لوله جدار ۱۰ اینچ، قطر لوله آبده ۲ اینچ و میزان بهره‌برداری به ظرفیت ۷۵ مترمکعب در شبانه‌روز است که به منظور تامین آب شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین مدیرعامل شرکت «زکشت» موضوع اصلی فعالیت شرکت را بر اساس ماده ۲ اساسنامه شامل احداث و اجرای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی اعم از گاوداری، مرغداری، زنبورداری، پرورش ماهی، کرم ابریشم و … و همچنین کاشت، داشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی اعلام کرد.

«زکشت» در آینه اعداد و ارقام

علیرضا علیمرادی مدیر مالی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان نیز در بخش دیگری از این نشست خبری به بررسی عملکرد این شرکت از دریچه اعداد و ارقام پرداخت.

به گفته علیمرادی سرمایه «زکشت» در تیرماه سال ۹۶ از محل مطالبات حال شده سهامداران از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و سهامدار عمده آن نیز موسسه خیریه علی و حسین همدانیان با دارا بودن ۹۶ درصد از کل سهام این شرکت است.

وی با مرور کلی بر دستاوردهای شرکت در سال‌های اخیر بیان کرد: «زکشت» توانسته سطح آبیاری بارانی را تا ۱۶۳ هکتار تا سال ۹۶ افزایش دهد؛ شرکت‌های تراز اول لبنی کشور همچون کاله آمل، دومینو و پگاه را با ارتقا کیفیت شیر تولیدی جذب کند؛ گواهی بین‌المللی اصلاح نژاد دام از شرکت ABS آمریکا و عناوین گاودار صنعتی نمونه استان و بهترین تولیدکننده شیر تصحیح‌شده را نیز در سا‌ل‌های ۱۳۸۷، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به دست آورد.

علیمرادی بازار اصلی محصولات شرکت را «داخلی» عنوان و اظهار کرد: شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت با تولید سالیانه ۱۷ هزار تن شیر، حدود ۱.۵ درصد از بازار شیر صنعتی تولید شده در استان اصفهان را پوشش می‌دهد و به نوبه خود یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید شیر استان را در اختیار دارد.

مدیرمالی «زکشت» همچنین در خصوص وضعیت تولید محصولات این شرکت نیز بیان کرد: میانگین تولید شیر روزانه در این مجموعه در حال حاضر ۵۰ تن است و «زکشت» از ابتدای سال تا پایان شهریور امسال ۸۹۱۳ تن شیر تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است. وی همچنین تعداد کل گله شرکت را نیز تا پایان شهریورماه جاری تعداد ۲۹۵۷ راس ذکر کرد که از این تعداد ۱۴۰۳ راس آن دام مولد هستند.

وی در توضیح وضعیت فروش محصولات شرکت نیز اظهار کرد: فروش شیر این شرکت از ابتدای امسال تا پایان تابستان ۱۳۹۷ به میزان ۸۷۵۷ تن و گوساله نر به تعداد ۲۹۱ راس بوده است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳ و ۴۶ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

در این میان علیمرادی افزایش ۴۶ درصدی در فروش گوساله نر در این مدت را نتیجه تغییر سیاست شرکت در سن فروش گوساله نر به سه ماهگی عنوان کرد.

مدیر مالی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در عین حال وضعیت ترازنامه و دارایی‌های شرکت را برای خبرنگاران تشریح کرد و افزود: دارایی‌های زیستی مولد و دارایی‌های ثابت مشهود شرکت در تاریخ ۳۱ شهریور امسال به ترتیب ۱۳ و ۴ درصد نسبت به تاریخ ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۶ رشد داشته است.

وی از رشد ۲۰ درصدی سود خالص شش ماهه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این سود بدون در نظر گرفتن سود فروش سهام سیمان اصفهان به مبلغ ۱۸.۸ میلیون ریال است.

علیمرادی در حالی سود عملیاتی هر کیلوگرم شیر تولیدی اصفهان کشت را رقم ۳۹۱۰ ریال و بالاتر از برخی شرکت‌های هم‌گروه خود اعلام کرد که این موضوع را در نتیجه مزیت شرکت در قیمت تمام‌شده کمتر تولید شیر و نرخ فروش بیشتر این محصول دانست.

مدیرمالی «زکشت» همچنین گفت: نرخ فروش شیر در مرداد ماه امسال به ۱۵۷۰ تومان رسیده بود که در حال حاضر به نرخ پایه ۲۰۰۰ تومان تحویل درب کارخانه افزایش یافته است.

برنامه‌های آتی اصفهان کشت

به گفته مدیرمالی اصفهان کشت در سال‌های اخیر به علت تغییرات اقتصادی تقریبا دامداری‌های سنتی و کوچک از بین رفته‌اند و تا ۵ سال آینده فقط واحدهای بالای ۱۰۰۰ راس مولد باقی خواهند ماند، در این راستا نیز شرکت در نظر دارد سطح گله را تا سقف ۱۵۰۰ راس مولد افزایش دهد و رشد طبیعی تا جایی دیده شده است که با کمترین هزینه می‌توان تا سقف ۱۵۰۰ راس گله مولد را ایجاد کرد.

وی همچنین اعلام کرد با اخذ موافقت اصولی از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای تاسیس یک واحد پرورش تلیسه به ظرفیت ۱۰۰۰ راس، اقدامات لازم به منظور اخذ مجوزهای مورد نیاز و دریافت پروانه بهره‌برداری در حال پیگیری است و شرکت در نظر دارد از طریق طرح آبیاری بارانی و نواری و جایگزینی ارقام مرغوب‌تر سطح زیر کشت محصولات خود را افزایش دهد.

علیمرادی در عین حال نقاط قوت «زکشت» را نیز رتبه نخست تولید شیر در استان اصفهان، دارا بودن حاشیه سود بالا نسبت به برخی رقبا، استفاده از گزارشگری ارزش منصفانه و به روز بودن دارایی‌ها و نیز پایین بودن هزینه حمل به علت جایگاه جغرافیایی اصفهان عنوان کرد و در عین حال تهدیدهای پیش روی این شرکت را مواردی همچون تاثیر نوسانات نرخ ارز در بهای خرید مواد اولیه، بهای تمام‌شده پایین در کشورهای همسایه به علت پایین بودن نرخ علوفه و در نتیجه عدم صرفه اقتصادی صادرات، بالا بودن قیمت لبنیات در مقابل پایین بودن قیمت میوه و سبزیجات در ایران و در نتیجه سرانه پایین مصرف لبنیات در ایران و آسیب‌پذیری بالای دام در برابر کمبود تغذیه، بیماری‌های دامی و کم آبی دانست.

برگزاری نخستین دوره تخصصی ویژه ناشران فرابورسی

در این میان مبینا بنی‌اسدی مدیر روابط عمومی فرابورس ایران نیز در جریان چهل‌وششمین نشست خبری یک، یک عرضه از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ناشران فرابورسی با همکاری مشترک فرابورس و مرکز مالی ایران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه مخاطبان گسترده‌ای دارد بحث آموزش در این بازار تخصصی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا نیز برای نخستین بار دوره‌های آموزشی ویژه ناشران بازارهای اول و دوم فرابورس از امروز آغاز می‌شود.

به گفته وی طی این دوره‌های آموزشی ناشران با روش‌های مختلف تامین مالی، قوانین بازار سرمایه، حقوق سهامداران و… آشنا می‌شوند و نخستین دوره آموزشی ویژه آذرماه از امروز ۱۷ آذر با موضوع «قوانین و مقررات بازار سرمایه» در فرابورس ایران برگزار می‌شود و ۴ دوره دیگر نیز تا بیست‌وهشتم این ماه ادامه خواهد یافت.

وی همچنین اعلام کرد، طبق توافق صورت‌گرفته میان مرکز مالی ایران و انجمن خبرنگاران نویسندگان بازار سرمایه خبرنگاران می‌توانند از این پس با دریافت معرفی‌نامه از سوی انجمن به صورت رایگان از دوره‌های مرکز مالی ایران مانند دوره‌هایی که برای ناشران فرابورسی برگزار می‌شود، بهر‌ه‌مند شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ